Bokanmeldelse – Zen and the art of Disc Golf

De mørke, stormfulle vinterkveldene og nettene kommer stadig nærmere, og selv den mest garva diskgolfer må begynne og tenke på å avslutte sesongen. Heldigvis har vi hundrevis av timer med diskgolf på YouTube i bakhånd når abstinensene raser som verst, men vet dere at det finnes også bøker der ute? Gode, gammaldagse bøker av papir om diskgolf av forfattere som gjerne vil at du skal bli litt bedre til neste sesong. Hva med å bruke vinterhalvåret til å lese deg til bedre prestasjoner? Den første anmeldelsen er av «Zen and the Art of Disc Golf» av Patrick McCormick.

Hva handler boken IKKE om?

Den litt svevende tittelen avskrekker kanskje den jevne diskgolfer, men kanskje den pirrer nysgjerrigheten din også? Uansett, en ufarliggjøring er på sin plass. Du trenger ikke å ha bodd i kloster, eller ha doktorgrad i «Zen» for å få utbytte av denne boken. Du trenger faktisk ikke ha det minste begrep om hva «Zen» er for noe engang! Forfatteren selv sier; «My studies of Zen are limited to the pages of books». Han er altså ingen Zen-master som skal omvende oss syndige plastkastere. Han har lest bøker om Zen, og har kastet plast i mange år, og kombinerer disse to verdenene i denne boken. Boken er lettlest, på drøye hundre sider, og har blitt en klassiker i diskgolfmiljøet siden den kom ut i 2014. Da har jeg fortalt deg hva den IKKE handeler om. Men hva handler «Zen and the Art of Disc Golf» egentlig om?

Hva handler boken om?

Boken tar altså for seg det mentale aspektet ved idretten vår. Hva skjer egentlig oppi hodet vårt når vi står på tee? Eller rettere sagt; Hva bør skje? Tenker du fortsatt på det forrige ob-kastet, eller kanskje husleien som forfalt i går?

McCormick trekker også det mentale et steg videre. Hvordan kan holdningen din på diskgolfbanen videreføres til ditt «vanlige» liv? Til jobben og privatlivet? Som han selv sier: «Denne boken handler om å være en avbalansert spiller med et positivt tankesett, og som derfor blir et avbalansert individ som er lykkelig og suksessrik». (Fritt oversatt)

Hvem er denne boken for?

Det kan kanskje virke som denne boken er for de erfarne proffene med finslepen teknikk og et par pokaler i skapet, men som trenger litt oppussing på den mentale biten. Dette trodde jeg også før jeg leste boken. Men jeg vil legge lista lavt for hvem som kan ha utbytte av «Zen and the art of disc golf». Jeg vil si at denne boken også er for nybegynneren som har ambisjoner om å komme ut av den «flaue» fasen. Den fasen der man kaster fra ob til ob med nybegynnersettet sitt. De som for seg selv drømmer om kanskje en dag få sin egen ace-video på youtube.

Er boken noe for deg?

Jeg synes forfatteren er flink til å bruke analogier som hvermannsen kan skjønne. Spesielt når boken er på engelsk, så er det kanskje ikke alle som får med seg de av og til høytflyvende setningene. F.eks. bruker han et epletre som eksempel på reflektering og selvransakelse. Treet kan jo ikke bare stå å produsere eple etter eple helt automatisk. Det må også ta seg tid til å drikke vann og ta til seg av solstrålene. Du kan med andre ord ikke forvente forbedringer i spillet ditt om du ikke tar deg tid til å reflektere over hva som gjør at du kan bli en bedre diskgolfer.

McCormick er óg flink til å ufarliggjøre det åndelige, det meditative aspektet ved diskgolf. Det er ikke å sette seg ned i lotusstilling på gresset etter en 3-meters chain-out og rope på buddha. Det er langt mindre komplisert, langt mer praktisk og logisk enn det. Heldigvis!

Min egen erfaring med mental trening kommer fra konsertscenen. En arena som er ganske lik utkastfeltet på diskgolfbanen der en også skal prestere i øyeblikket. Jeg har erfart at i en slik situasjon er det de enkleste øvelsene som fungerer best. Og øvelsene i boken er enkle. De er for folk flest.

Det mest spennende med denne boken er kanskje hvordan han trekker linjene fra diskgolf og til live utenfor banen. Og akkurat dette gjør han på en forståelig og logisk måte. Forfatteren går også innpå standard ting innenfor mental trening som holdning og fokus. Har du rett holdning på banen? Klarer du kvitte deg med de negative følelsene rundt ob-kastet, eller drar du de med deg til neste hull? Har du rett fokus? Overproblematiserer du driven, eller repeterer du bare det du har trent på halve sesongen? Hvordan foregår den indre samtalen når du står og skal putte? Er samtalen fokusert på kurven, eller publikum som ser på, regningen som må betales i går? Hvordan kan det å mose driven inn i et tre gjøre deg til en bedre spiller?

McCormick har spilt diskgolf i flere år, og situasjonene fra banen han bruker som eksempel i boka er lett gjenkjennelige for oss som har gått en runde eller to. Og det er viktig å si; Dette er ikke en lærebok i diskgolf. Du får mer utbytte av boken om du har spilt en stund. Forfatteren anbefaler også å gå seg en runde mellom kapitlene og reflektere over det du har lest. Prøve å finne måter å forbedre runden din på, og spør deg selv om disse forbedringene kan overføres til ditt «vanlige» liv utenfor banen. Dette er ikke en lærebok, men heller en forbedringsbok.

Selv om tittelen kanskje er litt svevende og mystisk, er boken som nevnt veldig konkret. Med et lettfattelig språk og praktiske eksempler som vi kjenner oss igjen i, vil alle ha utbytte av å lære seg litt «zen» på banen og i hverdagen. Anbefales på det sterkeste!

Zen and the art of disc golf

• Forfatter: Patrick McCormick
  • Paperback: 114 sider