|
Av |
Innlegg |
 |
RAGgen Frisbeedude

Ble medlem: Nov 22, 2004 Innlegg: 177
|
Skrevet: Tor Mar 25, 2010 9:40 pm Tittel: Størrelse på landingssone |
|
|
for å 'piffe opp' et av de kortere hulla planlegger vi en "ob-øy" eller mer sannsynlig en "ob-halvøy" med kanskje litt ekstra morro
målet er jo at området rundt korgen er stort nok til at folk vil ønske å gå for den og dermed en grei 2er
men vi ønsker jo ikke at alle skal legge seg enkelt opp, og at folk må ta en vurdering
spørsmålet er kor stor en slik sone bør være.
Avstand fra tee til korg er rundt 70-75 meter, og det vil finnes en enkel og safe rute som nok vil gi en ganske grei 3'er
|
|
| Til Toppen |
|
Jostein PDGA medlem

Ble medlem: Jun 22, 2004 Innlegg: 1777
|
Skrevet: Tor Mar 25, 2010 11:23 pm Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
Spennende. Vi har en i Sula - der er avstanden til kurven 82-83 meter. Der smalner det innover mot kurven. Jeg vil si ikke mindre enn 10-12 meter dersom jeg skulle valgt å kaste mot kurven.
_________________ Pain is temporary. Quitting lasts forever. |
|
| Til Toppen |
|
Gase Frisbeegolf.no-veteran

Ble medlem: Feb 23, 2005 Innlegg: 200 Bosted: Grünerløkka
|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 2:04 am Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
| 10-12 meter i diameter er vel ganske lite - det gir jo en maksimal putt på 5 meter dersom ob-øya er en sirkel
|
|
| Til Toppen |
|
ekornbakke Frisbeedude

Ble medlem: Jun 07, 2005 Innlegg: 155
|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 3:09 am Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
| Det kan virke som om han mener avstand fra kurven og ut til ob-linja. Altså radius, om det var snakk om en sirkel. Hvis ikke blir hvertfall det første alternativet ganske artig!
|
|
| Til Toppen |
|
MoTor Meget aktiv bruker

Ble medlem: Aug 25, 2008 Innlegg: 88
|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 9:10 am Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
| Jeg synes den bør minimum være på størrelse med en green r-10m fra kurv
|
|
| Til Toppen |
|
RAGgen Frisbeedude

|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 10:10 am Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
Ser at teksten i spørsmålet er bakvendt skrevet, det er jo ingen diameter rundt en korg, men seff en radius
Men eg tenkte i utgangspunktet diameter, de første alternativene er like seriøse som det siste
For meg virker r-10 meter stort, det er jo ca samme størrelsen som midtsirkelen på en fotballbane.
Men ser og at med noe særlig mindre så blir det jo mer eller mindre en garantert putt...
|
|
| Til Toppen |
|
MoTor Meget aktiv bruker

Ble medlem: Aug 25, 2008 Innlegg: 88
|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 10:31 am Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
| RAGgen wrote: |
Ser at teksten i spørsmålet er bakvendt skrevet, det er jo ingen diameter rundt en korg, men seff en radius
Men eg tenkte i utgangspunktet diameter, de første alternativene er like seriøse som det siste
For meg virker r-10 meter stort, det er jo ca samme størrelsen som midtsirkelen på en fotballbane.
Men ser og at med noe særlig mindre så blir det jo mer eller mindre en garantert putt... |
Det kan være det virker stort, men det kommer vel litt an på underlaget og vegitasjonen, høydeforsjeller etc. og hvordan vindforholdene er når man spiller.
Se på Järva hull 21: sdgo.se/course.aspx?HoleNumber=21
Dette hullet er ikke så lett som det ser ut til. ca 20x20m ob-øy
|
|
| Til Toppen |
|
TRJ Frisbeekonge

Ble medlem: May 30, 2005 Innlegg: 645
|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 10:34 am Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
er jo også mulig å gjøre som hull 17 i tønsberg under nm i fjor.
Må ikke være en perfekt sirkel......
|
|
| Til Toppen |
|
RAGgen Frisbeedude

|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 11:22 am Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
Er enig med at det ikke trenger være særlig stort med 10 m, men desverre underlaget er flatt og vegetasjon er ikke-eksisterende...
det er snakk om det hullet som er tegnet inn som hull-4 på kartet her:
stormkast.no/?artikkel...urnering_?
(trykk på kartet for større utgave, dette er vel og en ganske god skisse på korleis NC-banen blir)
Leser en om 'hull x' i forumet så får en og sjå et par tidlige skisser av det me tenker
|
|
| Til Toppen |
|
TRJ Frisbeekonge

Ble medlem: May 30, 2005 Innlegg: 645
|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 11:35 am Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
www.tbgfrisbee.no/Konk...ne2009.jpg
Se del B på hull 17
Der er det kun ett par meter fra kurv ut til oblinjer på alle siden bortsett fra foran hvor det er ett større område å lande på. Det betyr at alle stort sett klarer å lande i i god sone foran, men de som gambler på birdie kan fort gå på en smell..
|
|
| Til Toppen |
|
møkkis PDGA medlem

Ble medlem: Sep 01, 2004 Innlegg: 680
|
Skrevet: Fre Mar 26, 2010 12:28 pm Tittel: Re: Størrelse på landingssone |
|
|
| TRJ wrote: |
er jo også mulig å gjøre som hull 17 i tønsberg under nm i fjor.
Må ikke være en perfekt sirkel...... |
Enig. Rundt kurven kan det gjerne være trang så lenge man har en valgmulighet. USDGC gjøres ob øya også på denne måten.
Så da kan man velge om man vil ta risikoen med og gå får den og en mulig 2er. Eller om man skal legge seg opp. Syns heller ikke det skal være alt for lett og legge seg opp for da vil hullet skille lite.
|
|
| Til Toppen |
|
|
|