Av |
Innlegg |
 |
Hatlen Meget aktiv bruker

Ble medlem: Oct 04, 2009 Innlegg: 53
|
Skrevet: Ons Mar 31, 2010 10:37 pm Tittel: Lovlige og ikkje lovlige diskar |
|
|
Hei, opnar denne tråden forå prøve å få oppklaring på dette med bruk av lovlige og ikkje lovlige diskar.
1.Skadde diskar: Kor ødelagt/slitt kan en disk og likevel lovlig å bruke? Står det noko i retningslinjene til PDGA om dette? Tipper det er fleire enn meg som har diskar med hakk/kutt skader som likevel er gulle gode diskar. Kvar går grensa? Kva er konsekvensane for regelbrotpå dette området?
2. Nye diskar: Fins det diskar på markedet som diskgolfspelarar kanbli lurt til å kjøpe i god tru, men som ikkje er PDGA approved? Ser at nokre av diskane mine er merka med "PDGA approved" men langt ifrå alle. Reknar med dei er pdga approved likevel. Men er der levrandørar som sel golfdiskar utan pdga godkjenning? Kvamed slike x-out diskar? Noko fare for at desse ikkje er godkjent? Kva er forresten greia med disse x-out diskane? Er dei berre feil merka?
3. Dette med pdga godkjenning gjeld vel ikkje berre på pdga sanksjonerte turneringar, eller? Er dei turneringane NFF står bak(NC/NM) alltid pdga sanksjonerte turneringar?
Mange spørsmål dette, fint om nokre som har litt peiling på dette her kan opplyse oss som er litt usikre på disse utstyrsreglane...
_________________ -Sølve |
|
| Til Toppen |
|
ingoball PDGA medlem

Ble medlem: Jun 30, 2004 Innlegg: 927 Bosted: sammen med meg selv og familien
|
Skrevet: Ons Mar 31, 2010 11:23 pm Tittel: Re: Lovlige og ikkje lovlige diskar |
|
|
tjohei, skal prøve å svare.
1. grensa er når toppen ikke er hel lenger. så hvis du får et hull i disken, eller et "hakk" som er så dypt at det går gjennom hele rimmen sånn at topp-plata ikke er hel lenger så er det på tide å ta den ut av baggen..
Konsekvensen kan du lese i reglene under "discs used in play" 
2. det gjør det sikkert, men ikke fra de "kjente" produsentene tror jeg. (kanskje turbo-puttern til ching..) Du finner en liste over alle godkjente disker på pdga.com, men du har rett i at mange ikke er merka med godkjenning.
X-out betyr at det er en produksjonsfeil, det kan være småting som bobler eller feil i trykket, men også større ting som gjør at produsenten ikke ønsker å selge dem som "ekte" disker. de er likevel godkjente.
3. I konkurranser er det arrangøren som avgjør hvilke regler man spiller med, så lenge det er turneringer som er sanksjonerte legges det ofte føringer fra de som sanksjonerer (feks pdga og nff). I uavhengige turneringer kan arrangøren selv bestemme feks hvilke disker som kan brukes... Nå er alle NC'er pdga-sanksjonerte, men det kan forandre seg senere.
|
|
| Til Toppen |
|
Hatlen Meget aktiv bruker

Ble medlem: Oct 04, 2009 Innlegg: 53
|
Skrevet: Tor Apr 01, 2010 9:06 am Tittel: Re: Lovlige og ikkje lovlige diskar |
|
|
Takk for gode svar Ingar
_________________ -Sølve |
|
| Til Toppen |
|
ingoball PDGA medlem

|
Skrevet: Tor Apr 01, 2010 9:40 am Tittel: Re: Lovlige og ikkje lovlige diskar |
|
|
| .. og det er selvfølgelig quest som lagde turbo-puttern, ikke ching.
|
|
| Til Toppen |
|
ingoball PDGA medlem

|
Skrevet: Tor Apr 01, 2010 5:13 pm Tittel: Re: Lovlige og ikkje lovlige diskar |
|
|
har forresten klart å kjøpe en disk fra quest som ikke ser ut til å være på lista over godkjente disker. Terminator heter den..
_________________ Regjerende Norgesmester i Discathon |
|
| Til Toppen |
|
|
|