Av |
Innlegg |
 |
JørgenØks Aktiv bruker

Ble medlem: Sep 15, 2008 Innlegg: 37
|
Skrevet: Tir Jul 27, 2010 11:21 am Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
Uansett om man tar det utenfor konkuranse eller i en konkuranse, så er det ulovlig i all idrett. Da er det jo helt det samme om det er tatt uka før, mellom en runde eller i en runde, det er ulovlig.
Om en person røyker hasj/cannabis, så er det langt ifra prestasjonfremmede, men det er fremdeles på dopinglista. Siden vi er en del av idretten i Norge, så må vi forholde oss til det. Folk får holde på til de eventuelt blir tatt, og eventuelt får en utestengning. Det er ikke vi får oppgave å være de som følger med og melder ifra. Konsentrer deg heller om egen prestasjon, og la de som eventuelt bruker dette stoffet forverre sine.
Det er uansett ulovlig, men de som ser dette får velge selv hva de gjør.
|
|
| Til Toppen |
|
Jostein PDGA medlem

Ble medlem: Jun 22, 2004 Innlegg: 1778
|
Skrevet: Tir Jul 27, 2010 12:02 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
| sitat: |
| Hvor grensa går mellom hva som er konkurranse og ikke kan tydeligvis diskuteres. |
Dette kan absolutt være diskutabelt. Stevner går som regel over to dager. Jeg vil våge meg frampå med en tolkning som sier at stevnet starter når startsignalet går og avsluttes med premieutdelingen. I dette tidsrommet er man i konkurranse og må forholde seg til idrettens reglement som blant annet innebærer narkofri sone i de landene som forfekter dette.
| Ser ut som diskgolfen fremtid i norge blir en kjip regelryttende sport. |
Det tviler jeg på. Det tror jeg er et negativt syn. Men man trenger da ikke tillate hasjrøyking eller andre gledesmidler av den grunn.
| Men samtidig må vi akseptere andres kultur når man reiser på turneringer i andre steder i verden. At noen har sett noen gjøre noe ikke lovlig får nå være så. Hvis man syns det er/var problem så får man ta det med TD. |
Aksepere andres kulturer er ikke det samme som ikke å kunne gi uttrykk for et standpunkt. Mitt kjernesynspunkt - og det som jeg innledet temaet med, er at jeg synes det er litt krise at verdens beste spillere sitter og hasjer i all offentlighet på europas største turnering mellom konkurransedag en og to. Vel har andre idretter hatt sine narkoskandaler, feks golf og fotball, men dette er større idretter og de tåler noen trøkker. Skal vi bygge frisbeegolfen større tror jeg ikke et likegyldig og for noen nesten applauderende forhold til narkotika er veien å gå for og øke idrettens anseelse ute blant folk.
Og må man simpelthen bruke hasj i et stevne får man heller stikke seg vekk - smugrøyke.
_________________ Pain is temporary. Quitting lasts forever. |
|
| Til Toppen |
|
Dongery Aktiv bruker

Ble medlem: Sep 22, 2009 Innlegg: 29
|
Skrevet: Tir Jul 27, 2010 2:06 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
For noen vanvittige ordvalg og for en overskrift!!
Minner meg om fatterns fordommer på 80' tallet! Narkogolf, sitte å hasje, bruke hasj, narkotika...
By the way så tåler nok frisbeegolf en dopingsak på marihuana og/eller hasj(som forøvrig er fremstilt av harpiksen på marihuanaplanta) utrolig mye bedre en store idretter!! Vil ikke bli nevnt med en notis engang, kanskje i Sulaposten hvis den lokale lærern blir "tatt"...
For en overskrift på diskusjonen... uff, uff, uff...!!
_________________ 3. plass fristil 96` |
|
| Til Toppen |
|
Fjauret Frisbeedude

Ble medlem: Jul 26, 2007 Innlegg: 186
|
Skrevet: Tir Jul 27, 2010 4:06 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
Haha. Hva er galt med å skrive "bruke hasj" og "narkotika". Hva ellers skal man skrive?
Forøvrig er jeg enig i at tittelen ikke er god.
|
|
| Til Toppen |
|
Vannjenta Meget aktiv bruker

Ble medlem: Jun 14, 2007 Innlegg: 72 Bosted: Oslo
|
Skrevet: Tir Jul 27, 2010 6:10 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
| jeg føler dette handler veldig mye om hvordan man ønsker at idretten skal fremstå. ønsker vi dette skal være seriøs idrett og bli sett på og behandlet deretter, eller ønsker man at dette skal bli sett på som en uformel hobby. siden vi ønsker å være en del av idretten er vi nødt å tenke på å være gode forbilder og dermed god reklame for idretten og rekrutteringen av nye medlemmer. spesielt bør vi være oppmerksomme på å være et godt forbilde for våre juniorer, som ved at vi er seriøse gode forbilder vil kunne komme langt som frisbeegolfspillere i fremtiden. dette er vel også et resultat av at frisbeegolf vokser som sport, prestasjonene og nivået blir høyere, og andelen utøvere som ønsker å satse større. dermed blir det mindre plass til de som ønsker å holde på med sporten uten å være idrettsmenn. kanskje får man vurdere å ha egne casual-turneringer og kanskje også egne baner for de som ønsker å være mindre seriøse og nyte rus på banen.
|
|
| Til Toppen |
|
møkkis PDGA medlem

Ble medlem: Sep 01, 2004 Innlegg: 680
|
Skrevet: Tir Jul 27, 2010 7:37 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
blir et skille som snowboarden gikk i en stund tilbake. Begge delene har klart seg helt supert.
_________________ If you dont get it up you wont get it in!!!! |
|
| Til Toppen |
|
dirgis PDGA medlem

Ble medlem: Sep 18, 2006 Innlegg: 106
|
Skrevet: Tir Jul 27, 2010 9:20 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
Jeg syns ikke det virker hverken inkluderende eller særiøst å skulle ha egne baner for folk som vil ruse seg, tvert om syns jeg det høres helt idiotisk ut. Det er feks. fler avrusningsinstutisjoner som bruker frisbeegolf i terapien sin, skal vi nekte disse folka å bruke banene våre så lenge brukerne ikke er 100% rene? Dette blir bare for dumt.
Jeg er veldig for å diskutere disse tingene, men jeg syns endel av disse innleggene blir veldig ovenfra og ned.
Selvom det selvsagt er nulltolleranse når det gjelder å nyte ulovlige rusmidler på banene, som overalt ellers i dette landet, skal vi passe oss for å bli like lite inkluderende som andre golfmiljøer. Frisbeegolfmiljøet består heldigvis av all slags folk, jeg håper virkelig at det kan fortsette med det selvom vi vokser og blir fler. Om discgolf kan være det sunne alternativet for en hasjrøykende 15åring eller en tung narkoman som trenger å komme seg litt ut er vel ingenting bedre enn det??
Vi kan godt være mangfoldige og likevel særiøse.
|
|
| Til Toppen |
|

|
Skrevet: Tir Jul 27, 2010 9:38 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
det jeg mente var jo at man kanskje på et tidspunkt om idretten blir utbredt er nødt å skille mellom rene konkurransebaner og mer casual-baner for hverdagsspillerene. men dette er selvfølgelig mer frem i tid, hvor jeg ser potensiale for en idrett i stor vekst med mye rekruttering og høyt nivå. i et sånt tilfelle kunne man hatt litt strengere regler på konkurransebanene når det gjaldt å nyte rusmidler. vet ikke hvordan dette er eks i usa?
og selv om man er en hasjrøykende femtenåring eller en tung narkoman og spiller frisbeegolf, så har man vel ikke nødvendigvis et behov for å nyte rus akkurat på frisbeegolfbanen, eller under en turnering? uansett er jo hovedpoenget mitt at jeg føler det er selvfølgelig at vi forsøker å opptre som gode forbilder, og at der dermed ville være positivt om majoriteten av spillerene ikke opptrådde beruset på banen og under turneringen. forhåpentligvis og ideelt sett vil jo adrenalinkicket og endorfinrusen av en god runde på frisbeegolfbanen kunne erstatte annen form for rus.
|
|
| Til Toppen |
|
møkkis PDGA medlem

Ble medlem: Sep 01, 2004 Innlegg: 680
|
Skrevet: Lør Aug 07, 2010 11:26 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
Møtte noen fleinsopp plukkere på stovner banen i dag, Er det narko golf?
De fant faktisk litt også,
_________________ If you dont get it up you wont get it in!!!! |
|
| Til Toppen |
|
fysio PDGA medlem

Ble medlem: Feb 19, 2006 Innlegg: 336
|
Skrevet: Søn Aug 08, 2010 10:41 am Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
Hadde det vært deg og Carlos som plukket flein og brukte det under et arrangement underlagt NIFs regler så ja..... Tilfeldige plukkere som ikke golfer så blir det vel neppe det.
Og en TD skal kunne ekskludere spillere slik det skjer i andre idretter.
Setter man sporten sin i vannry som f.eks Tom Boonen (utenfor sesong), Andreas Goldberger, fotballag som slåss på norway cup, snowboardkjørere som spiller Playstation og innhalerer hasj fordi andre røyker eller fikk servert hasjkake - det trenger ikke foreligge en positiv dopingprøve for å sette sporten i vannry.
Hvis noen røyker offentlig i en turnering vil det være å sette sporten i vannry.... Da må de regne med å kunne bli utestengt fra videre spill i turneringen (i Norge)
og røykes det så vil det slå ut på en ev dopingprøve og kunne gi utestengelse selv om det ikke øker prestasjonen....
Men dette er vel ikke noe problem blandt norske spillere?
|
|
| Til Toppen |
|
Dongery Aktiv bruker

|
Skrevet: Søn Aug 08, 2010 11:08 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
PÃ¥ hvilket grunnlag skal en TD ekskludere?
PÃ¥ hva den ser, tror den ser, lukt, funn eller rykter?
|
| Til Toppen |
|
fysio PDGA medlem

|
Skrevet: Man Aug 09, 2010 5:33 am Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
Jeg synes rykter vil være det beste..... Det må være det en arrangør ser.
Dette gjelder som nevnt før ikke bare narko, men alt som setter sporten i vannry kan føre til ekskludering fra en turnering.
Man trenger ikke sheriff-stjerne for å eksludere utøvere fra en turnering.
|
|
| Til Toppen |
|

|
Skrevet: Man Aug 09, 2010 9:30 am Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
Hvis en TD ser en spiller eks nyte alkohol under en turnering skal den diskvalifisere spilleren fra turneringen umiddelbart og må melde fra om diskvalifiseringen til PDGA. Om det er en C-tierturnering KAN TD velge å kun gi en advarsel første gang dette blir observert. Dette gjelder forøvrig også andre hendelser som er dårlig sportsånd som foreksempel dårlig oppførsel i form av grov munnbruk på banen, eller vandalisering.
Se www.pdga.com/rules/3-3...misconduct
Sist endret av Vannjenta den Man Aug 09, 2010 1:04 pm, endret 1 gang totalt |
|
| Til Toppen |
|
Dongery Aktiv bruker

|
Skrevet: Man Aug 09, 2010 12:43 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
• Excessive use of alcohol or the use of illegal substances at the tournament site.
• Underage drinking
C. The use of illegal substances is forbidden from the two minute warning until the player’s scorecard is submitted. Such use shall result in immediate disqualification.
D. Consumption of alcohol is expressly forbidden from the two minute warning until the player’s scorecard is submitted.
|
| Til Toppen |
|
fysio PDGA medlem

|
Skrevet: Man Aug 09, 2010 1:30 pm Tittel: Re: Narko-golf... |
|
|
Dongery:
Og med dette ville du vise at overdreven bruk av ulovlige midler på turneringen er forbudt og kan føre til diskvalifisering?
|
|
| Til Toppen |
|
|
|