|
Frisbeegolf.no Frisbeeklubber Web |
|
|
 |
Hva er norges beste/vakreste/krevende hull?
|
|
|
|
|
Forums > > Frisbeegolf.no forum > > Ultimate/Fristil m.m. > > regler og sånt...
Av |
Innlegg |
 |
ingoball PDGA medlem

Ble medlem: Jun 30, 2004 Innlegg: 928 Bosted: sammen med meg selv og familien
|
Skrevet: Tir Mar 23, 2010 8:59 pm Tittel: regler og sånt... |
|
|
siden jeg er syk og kjeder meg i dag så har jeg lest ultimate-reglene litt nøye en gang til.
Det slår meg at det må være ganske mange av oss som ikke helt kan reglene. Jeg kan for eksempel ikke huske å ha opplevd at noen har call'a noe annet en "feil" eller "faul" (utenom pick og traveling) de årene jeg har spilt.
jeg har flere ganger blitt tatt for å kaste før jeg har stoppa, men det er helt lov. når man gjør småfeil som å dekke for tett så skal man gå ned 2 på tellingen, det har jeg heller aldri opplevd. og at alle på laget kan calle når det gjelder mindre forseelser som disc space og wraping tror jeg heller ikke mange er klar over, og finnes det noen norske motstykker til disse?
en annen ting som jeg syns er rart er at mange setter en fot på linja når de skal starte etter at disken har vært ute. hvorfor gjør folk det når "alle" vet at linja er ute?
og når man fyller ut skjemaet for fail play, skal man da starte på null også må laget vise at de er bedre eller starte midt på å gå opp eller ned eller starte på topp og trekke for ting som man syns er kjipt?
jeg syns det er litt rart at ntnui2 fikk fair-playprisen i Trondheim når over 2/3 av spillerne strengt tatt ikke kunne grunn-reglene. er det sånn at man får god fairplay ved å ikke calle ting?
|
|
| Til Toppen |
|
Adrian Frisbeegolf.no-veteran

Ble medlem: Jul 27, 2004 Innlegg: 205
|
Skrevet: Ons Mar 24, 2010 1:06 am Tittel: Re: regler og sånt... |
|
|
Hi Ingar!
Thanks for bringing this up. 
Work needs to be done on players' knowledge and use of the rules. We need more leaders who are able to get this into players' play. And then there's the experience gained during events: if even only one team at an event is excellent at calling fouls, infractions and violations -- and additionally has the spirit to explain them clearly when the team they're playing didn't understand -- then everyone gains.
The ultimate committee held a coach clinic in Oslo on March 17 (at Idrettens hus + Elixia Colloseum), and we're on the lookout for more players who are interested in becoming leaders and better players. We plan to hold more such clinics in the future...
Coach clinic - March 17, 2010
| ingoball wrote: |
| og når man fyller ut skjemaet for fair play, skal man da starte på null også må laget vise at de er bedre eller starte midt på å gå opp eller ned eller starte på topp og trekke for ting som man syns er kjipt? |
The correct way to score is to "starte midt på å gå opp eller ned", as you'll find explained on the ultimate committee's Facebook page...
SOTG on UK's Facebook page
In January, when we became aware that teams were confused about SOTG scoring, we immediately addressed the issue with everyone on the ultimate committee's mailing list and with all members of the ultimate committee's Facebook group.
| jeg syns det er litt rart at ntnui2 fikk fair-playprisen i Trondheim når over 2/3 av spillerne strengt tatt ikke kunne grunn-reglene. |
That might have something to do with the fact that US1 was held before January.
| er det sånn at man får god fairplay ved å ikke calle ting? |
The Spirit of the Game score sheet encourages good calls and the willingness to teach and/or learn the rules, which is specifically stated on the SOTG score sheet itself.
If you look over the SOTG score sheet, you will see that teams are scored on the following...
1. Kunnskap om og bruk av reglene
2. Feil og fysisk kontakt
3. Ærlighet
4. Positiv innstilling og selv-beherskelse
5. Vår sportsånd sammenlignet med deres
SOTG poengskjema (Norsk)
SOTG score sheet (English)
Z-ya!
_________________ Freestylers shred when they DO IT! |
|
| Til Toppen |
|
ingoball PDGA medlem

Ble medlem: Jun 30, 2004 Innlegg: 928 Bosted: sammen med meg selv og familien
|
Skrevet: Ons Mar 24, 2010 2:01 pm Tittel: Re: regler og sånt... |
|
|
ja, jeg er klar over hvordan det er ment å fungere, men jeg er usikker på om det fungere slik det er ment det er ikke ment som kritikk til bruken av skjemaet, det var et steg i riktig retning. ment mer som vurdering/spørsmål om holdningene i miljøet kanskje...
jeg var jo ikke på hønefoss og jeg spilte ikke mot EZ i desembercup så jeg kan ikke uttale meg om de fortjente spirit-prisene eller ikke, men jeg vet fra tidligere at EZ generelt jevnt over har gitt lavere poeng enn andre lag, noe som gjør det lettere for dem å vinne denne "konkurransen". Jeg er overbevist om at de ikke gjør det for å vinne spirit-prisen, og jeg tror kanskje EZ er det laget som gir riktigst poeng i forhold til veiledningen på skjemaet.
Jeg oppfatter det som at man generelt får høy score for å være snill, uavhengig av om det er riktig i forhold til reglene eller ikke og at man tilsvarende får lavere score om man faktisk caller på ting. dette mener jeg er helt feil...
Flere ganger har jeg sett erfarne spillere skjelle ut mindre erfarne spillere for å ha calla eller for å være uenig, og ofte er det ferskingen som har rett.. Det oppfordrer ikke akkurat nye spillere til å calle/prøve seg fram (ja, jeg kan helt klart bli bedre på dette punktet selv....)
_________________ Regjerende Norgesmester i Discathon |
|
| Til Toppen |
|
Adrian Frisbeegolf.no-veteran

Ble medlem: Jul 27, 2004 Innlegg: 205
|
Skrevet: Ons Mar 24, 2010 8:33 pm Tittel: Re: regler og sånt... |
|
|
| Jeg oppfatter det som at man generelt får høy score for å være snill, uavhengig av om det er riktig i forhold til reglene eller ikke... |
Det er ikke rart at du oppfattet det slik (and rightly so!) siden det ikke var før etter US1 i Trondheim at ultimatekomitéen forklarte tydeligere hvordan lag skal basere SOTG poeng på poengskjemaet. Første arrangementet etter forklaringen var US3 på Hønefoss. SOTG poengskjemaene fra US3 viser at forklaringen hadde god effekt. 
| Flere ganger har jeg sett erfarne spillere skjelle ut mindre erfarne spillere... |
Det har jeg aldri opplevd. Hvis og når det skjer i norske turneringer, vil det sikkert straffe seg mht. lagets anseelse og i SOTG scoringen.
Jeg opplever god sportsånd i norsk ultimate men at vi kan bli flinkere i kunnskap om og bruk av reglene. Tror nok at det er lurt for klubbledere å påminne sine spillere om SOTG poengskjemaet, og hvordan poeng skal baseres, siden systemet er nytt og dekker mye mer enn bare hvor snille spillerene er.
Som du nevnte, er vi "et steg i riktig retning."
_________________ Freestylers shred when they DO IT! |
|
| Til Toppen |
|
|
|
|
Du kan ikke starte nye emner i dette forumet Du kan ikke svare på emner i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|
|