Dato/klokkeslett: 21 Jul 2018, 13:51

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: NAIF og Disksport Norge
InnleggSkrevet: 01 Mai 2016, 19:35 
Frisbeedude
Frisbeedude
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg leste akkurat artikkelen "Seksjonsleder Ristad trekker seg fra NAIF" http://www.frisbeegolf.no/seksjonsleder-ristad-trekker-seg-fra-naif/#more-4956 hvor det sto mye som vi som spillere burde være opptatt av. Skikkelig uproff måte ting er kjørt på og veldig trist for Disksport/Frisbee i Norge generelt.

Hassimus skrev til slutt, "Vi har kontaktet ledelsen i NAIF for en kommentar og kommer tilbake med dette når det evt kommer." Det har gått en måned siden det var publisert og jeg ser verken svar eller oppfølging av saken. Har du fått svar Han Marius? Jeg er også skuffet at det var nesten ingen kommentarer etter artikkelen fra andre i Norges Frisbee samfunnet.

Hvorfor er det så stille? Noe må gjøres, men diskusjon trenges. Hva mener du?? Vi har mange sterke personligheter i det Norske Frisbeegolf miljøet, men hvordan kan de være så stille når det gjelder denne viktige saken? Jeg har kommet til oppleve Norge som et rettferdig land hvor folk sier ifra når ting er gjort på en hemmelig, urettferdig og uproff måte. Dette som Han Christian skrev går ikke an.

Wake up! Its your sport! Its your community! Do something. At least begin the discussion. Nåværende disksport sekjonsleder, nestleder http://amerikanskeidretter.no/disksport/#klubboversiktog NAIF styremedlemer http://amerikanskeidretter.no/forbund/#om-forbundet burde si hva de mener om ting hos NAIF.

Hva kan gjøres?

Topp

Innleggets emne: Re: NAIF og Disksport Norge
InnleggSkrevet: 02 Mai 2016, 12:57 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Helt enig at det er rart at det har blitt såpass taust rundt dette.. Spent på om det kom noe svar fra NAIF.

Det du kanskje ikke visste da du kom til Norge Johnny, er at konfliktskyhet er en av våre sterkeste egenskaper :) Meg selv inkludert.

Forfatteren Henrik Groth skrev at i Norge er øredøvende taushet det beste bevis på at man har truffet blink.. Kanskje passende i denne sammenhengen.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2016, 18:41 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Jeg er også litt overasket over hvor stille det har vært rundt dette. Kanskje på tide at folk som har god erfaring og vet litt hva som har foregått kommer med sin mening slik at vi kan sette igang en prosess som forhindrer dette fra å skje igjen eller at forandringer ang denne stillingen det prates om kommer om et år når det er evaluering?

Timingen på brevet fra HC var litt sen. Det var ting rett etter og frist for å sende inn saker var allerede gått ut. Det ble sendt inn uansett men på selve tinget så ble det (istedet for å bruke 5 gode minutter på å argumentere sin sak) bare henvist til det som sto på sakslisten og jeg har en følelse av at de andre idrettene ikke visste noe bakgrunn og da ble det stemt ned på forslaget om å ta det opp som sak. Dette var veldig synd og et stort nederlag for oss.

Er det noen andre som har kunnskap om dette som kan kime inn og bekrefte/avkrefte osv?

Hvis ingen kan det så er jeg der at jeg tror på HC's versjon og det er en versjon som får frem en veldig vond lukt i NAIF.

Spørsmålet blir: Hva skal vi gjøre? Eller rettere sagt, hva kan vi gjøre?

P.S Nå håper jeg vi er ferdige med å tie om dette. Kom med meningene deres folkens!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mai 2016, 19:27 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Veldig fint at du tar opp dette Johnny, jeg har undret meg over hvor stille det har vært rundt denne saken. Har folk gitt opp å få noe gjort, eller bryr vi oss ikke og surrer bare med våre egne klubb-navlelo?

Jeg mener at åpenhet rundt alle prosesser i et fellesforbund som vårt er en selvfølge og har lenge tenkt at det enten skjer veldig lite i forbundet vårt, eller så skjer det bare ting som noen mener ikke angår oss. Dette er jo feil, for alt med og i forbundet har jo med spillere og klubber å gjøre. Hvis vårt eget forbund ikke er åpne med oss om hva som skjer burde det vel være større reaksjoner enn å trekke på skuldrene når man får beskjed om at saken ikke er meldt inn tidsnok til å diskuteres når man endelig møtes?

Vi valgte Hans-Christian, når han velger å være en stemme mot det han mener er lite hensiktsmessige avgjørelser hos de som sitter med midlene våre burde vi virkelig ha tiltro til det han kommer med, og i det minste prøve å få belyst saken fra alle kanter. Sånn jeg opplever det som skjer nå hysjer vi ned våre egne, som man i bunn og grunn skulle tro sitter med samme intensjoner som alle oss andre i miljøet; få disksport best mulig for flest mulig.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mai 2016, 10:24 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Hei!

Enig. Jeg forsøkte kort etter Tinget på vegne av Ekeberg Sendeplateklubb å bidra til å rette opp noe av ukulturen knyttet til styremøter og referater ved å be seksjonsleder Ingar fremme følgende forslag til vedtak i NAIF-styret:

Styret har jo fortsatt full makt over organisasjonshåndboka (http://amerikanskeidretter.no/wp-conten ... NISASJONSHÅNDBOK_NAIF_November-2015.pdf), så forslaget var at styret i NAIF vedtar å endre tekst i seksjonen “Referater” under kapittel VI fra

“Møtereferater fra forbundsstyret godkjennes med signatur på påfølgende forbundsstyremøte, og leveres administrasjonen for arkivering.”

Til

“Møtereferater fra forbundsstyret godkjennes gjennom en stillhetsprosedyre med en frist på to uker, og leveres administrasjonen for arkivering. Generalsekretæren har ansvaret for at referatet gjøres tilgjengelig for styremedlemmene senest én uke etter hvert styremøte. Styremedlemmene gis da en frist på to uker med å komme med forslag til rettelser. Om ingen rettelser kommer innen fristen, så regnes referatet som godkjent. Ved rettelser gjelder ny frist på to uker etter ny utsending av referatet. I så tilfelle reduseres fristen til tre dager for utsending av rettet referat. Endelig referat leveres administrasjonen for arkivering.”

Og: Legge til under samme seksjon: “Ethvert styrevedtak som angår tildelinger av økonomisk støtte, arrangementsstatus eller ansettelser skal protokollføres i møtereferatene fra styremøtene.”

Det er meg ikke kjent om NAIF har hatt noen styremøte siden Tinget, og om Ingar på vegne av DSN har valgt å fremme dette forslaget, som utelukkende er ment for å øke åpenheten og etterretterligheten av styrearbeidet. Jeg tar for gitt at det kommer en tilbakemelding etter hvert på dette.

Koz,

Halvor

Topp

InnleggSkrevet: 28 Jun 2016, 16:24 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Det er litt trist om denne saken dør ut nok en gang. Og for meg, som nå sitter på utesiden og prøver å se inn, virker det som det er det som nå har skjed. Det vil ikke være første gangen så vidt jeg har skjønt. Ingar har vel tidligere sagt litt ifra om hvordan man opplever samarbeidet med generalsekretæren, og også da ble det hysjet ned og glemt bort.

Spørsmålet mitt blir nå om det er det vi ønsker skal skje nok en gang. Eller kanskje rettere, om vi aksepterer at denne taushetskulturen skal fortsette.

Min første observasjon, er at de to siste styremøtereferatene er fra mai 16, og aug 15. Så da lurer jeg litt på, hva med referat fra møtet i november 15? Dette var styremøtet hvor jeg gjorde det soleklart for daværende president at jeg satte særdeles lite pris på å bli holdt totalt utenfor ansettelsesprosessen. Men det var også andre saker som ble diskutert her. Blant annet ble det snakk om landslagsaktivitet, der det i etterkant var tydelig uenighet om hva man faktisk vedtok på møtet. Spørsmålet mitt blir da, hvorfor er ikke dette møtereferatet offentliggjort? Er det fordi jeg protesterte på referatet slik et først ble lagt frem et par måneder etter møtet?

Det neste spørsmålet mitt blir, er problemet løst? Dessverre kan jeg ikke tenke meg det. Presidenten trappet riktignok ned et hakk, men sitter fortsatt i styret. Generalsekretæren har nok fortsatt uten endring. Dermed er vel det vel stort sett status quo.

Idretten har generelt mye problemer med åpenhet for tiden. Det er ikke spesielt for oss. Men om vi skal ha åpenhet om hva som skjer bak lukkede dører i vår idrett, så har jeg et par spørsmål:

1. Er det greit at generalsekretæren, vår øverste ansatte, beklær politiske verv i en av våre idretter?
2. Hvorfor mangler minst ett styremøtereferat fra 2015 på hjemmesiden?
3. Hvorfor var arbeidsutvalgets første reaksjon på innkomne forslag til tinget, å kontakte advokat for å se om de juridisk sett kunne slippe å behandle sakene? Altså, før de engang informerte styret om sakene.
4. Var gaven fra forbundet til forrige president i anledning hans bursdag, offentliggjort slik at klubbene vet om den og kan ta stilling til om de synes gaver av den dimensjon er ok?

En nærmere titt på spørsmål 3 er vel egentlig også på sin plass. Det var altså to forslag som kom inn til tinget. Det ene var justeringer av håndboken, det andre var med tanke på hjemmesider. Det første jeg som styremedlem hørte om saken, var at AU hadde kontaktet advokat for å se om de kunne unngå å behandle sakene. For meg viser det en holdning som er veldig lukket og defensiv. En åpen og ærlig organisasjon burde kunne møte slike forslag på en bedre måte. Og et AU som ikke opererer bak lukkede dører, ville snakket med styret før det gikk til relativt dramatiske tiltak (kontakte advokat). Det lukter vondt av slike saker.

Det siste jeg vil si, er litt om hvorfor brevet mitt kom så sent som det gjorde. Det er noe flere har spurt om, og flere visste at jeg kom til å sende brevet en god stund før jeg gjorde det. I hovedsak handlet det om å opptre respektfult ovenfor vår ansatt. Jeg ville få snakket med ham, og forklart hvorfor dette brevet ville komme. Jeg ville at han skulle få vite at dette handlet om prosessen, ikke resultatet. Om en del av et større problem. Derfor sendte jeg brevet såpass sent som jeg gjorde.

Mitt håp nå, er at noen har baller nok til å si at nok er nok. Jeg klarer ikke å se at vår organisasjon er tjent med å ha en generalsekretær som har samarbeidsproblemer med flere sentrale personer, som står for lukkede dører fremfor åpenhet, som har politiske verv på internasjonalt nivå i en av våre idretter, mens hun sitter som ansatt for oss, som stadig har direkte feilinformert eller løyet til styremedlemmer, som har vært sentral i tre personalsaker på rad som alle har hatt dramatikk rundt seg, osv. Det er faktisk lov å si, "du er ikke den generalsekretæren vi trenger". Og i en lederstilling, så må man faktisk tåle å bli målt på en helt annen måte enn andre ansatte blir. Jeg tror ikke svaret er å jobbe mot å rive seg løs fra NAIF. Jeg vet ikke engang om det er mulig å få til og fortsatt være innenfor NIF. Jeg tror svaret er å finne ny ledelse i administrasjonen, og vurdere om vi er tjent med å ha styremedlemmer som ikke greier å identifisere et slikt problem og gjøre noe med det. Selv ikke når det kommer tydelige signaler for andre gang.

Selv om jeg bare har vært i disksportmiljøet siden 2013, har jeg drevet med idrettsorganisatorisk arbeid siden tidlig på 90-tallet. Jeg har aldri før sett en så lukket organisasjon som dette. Det bidrar ikke positivt til vår, eller de andre idrettene i NAIF.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2016, 11:09 
Frisbeedude
Frisbeedude
Brukerens avatar
Avlogget

Quite right Hans Christian, on many points. Its really quite simple. Here are a few things that should happen (without delay):
1. The employee that was hired by this unfair, closed and shameful process should resign in protest. Not because that person is doing a bad job, but simply because that person is in a position to make a statement about what is right and wrong (now that the process has been revealed). That person can always apply for the job again later.
2. The board must deliver a formal evaluation of the job done by the General Secretary (PERFORMANCE REVIEW) which addresses the allegations and incidents. She should accept the evaluation and step down, or defend herself with a response. She can not ignore these allegations any longer. The individuals on the board should set a deadline for a response. If no response comes by that time, the board must take action to remove her. If individuals on the board dont have the time to do this, then that person should resign their place on the board.

The problem is, these things are unlikely to happen, and thats why I disagree with Hans Christian about Disksport leaving NAIF. Disksport has been unable get the attention required from the general styret or the styret itself is part of the problem. We as a community (Ultimate and Disc Golf) should immediately explore options outside of NAIF. Otherwise, Norway will be completely unprepared when it becomes part of the Olympic games. This will happen soon due to the recent approval of the sport of Ultimate by the IOC (Intl Olympic Committee). The Olympics will help generate interest in Ultimate and disc sports in general, especially due to the Spirit of The Game (Fair play) aspect, in today's toxic environment of cheating, doping and almost hysterical attempts to fool the referee. I say "almost" because it is sad and ruins the sport in which the "acting" occurs.

A good friend of mine in Japan who is on the board and is Vice President of JFDA (Japanese Flying Disc Assn) recently bragged to me that he is on the JOC (Japanese Olympic Committee). Ultimate is taken seriously by the JOC due to the recent IOC approval. The JOC believes Ultimate will be in the Olympics by 2020 and they plan to be ready! They are already among the top teams in the world (recently lost to the USA in a close final at WUGC 2016 in London). He complained that Japan lost because there isnt enough good competition for the best team in Japan (Buzz Bullets sponsored by Bunka Shutter). His mission is to change that by 2020. He is paid to teach Ultimate at 10 junior high schools to over 2000 kids! He is convinced that this is the source from where the next generation of Japanese National level of players will come. They will be the ones to represent Japan in 2020. This is what vision is. This is how to plan for that vision. Unfortunately, a dysfunctional organization and governing body cripples our ability to prepare for this eventuality. More importantly, it impedes the growth of disc sports. Has NAIF even approached NIF and discussed Ultimate in the context of the recent developments (approval by IOC and explosive growth)? I doubt it.

The time for the leaders of disc sports in Norway to speak up and do something is long overdue. I am happy to help, but will not do so alone, and will not do so within the dysfunctional Disksport Norge as it exists today within NAIF. I intend to discuss this situation with the head of WFDF to see what options are available.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 7 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: