Dato/klokkeslett: 29 Nov 2021, 07:18

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 82 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kriterier for NC 2014
InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 22:29 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Hatlen:

I NC så mikser man vel ofte de forskjellige klassene i første runde uansett så du må sannsynligvis spille mot dem uansett..... Men hvis det viser seg at NC ikke fylles opp pga fjerning av klasser så er det synd!

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 22:44 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Hvorfor er det synd?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 23:04 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Nivået og miljøet i norge er vel ikke større enn at man håper på fulle turneringer uansett om nivået på noen av oss ikke er i nærheten av elite?

Jo flere fine folk, jo bedre er det vel.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 03:13 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Er merkelig nok litt enig med begge fløyer her: på den ene siden så er det ikke en dum tanke at NC/NM skal være for de beste. Som jeg oppfatter at forbundets mening er med disse nye kriteriene. På den annen side trenger vi kanskje alle for å fylle opp alle klassene.

Likevel tenderer jeg til at det i nasjonale konkurranser kun bør være en klasse for herrer og damer. Vinne amatørklassen i en nasjonal tevling - : hva er egentlig det?

Fine folk: det er ikke et argument, synes jeg. Det er "hippieord", som vår venn Gormsen i Danmark ville sagt. Rett som det er vinner drittsekker store ting. Og slik bør det være. Om folk er "fine" eller ikke har ingenting å si. Man vinner ingen trofeer med å være sympatisk. Tro meg, selv om dette ikke er aktuelt for meg uansett.

Så alt i alt konkluderer jeg med at 2014-ordningen er et skritt i riktig retning. Muligens en sesong for tidlig, men likevel.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 10:40 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Det var vel worlds am turneringer osv osv tidligere i år og tidligere år også vil jeg tro. Så oss dårligere får da turneringer også.

Da burde vel kanske forbundet ha et nm for oss dårlige!

Med "fine folk" så mener jeg miljømessig. Det er ikke noe mål for meg å vinne noe, hvis jeg skulle noen gang ha vunnet nybegynner klassen hadde det heller vært et trappetrinn nærmere målet som er å bli (på lang sikt) så god jeg kan.

Jeg kan ikke se at mine mindre mål vil være til noen hindring for andre med større mål.

Så har vi argumentet om at de/oss dårlige vil ødelegge for de gode når man går i gruppe med de. Hvis noen går i gruppe i en NC med en som ødelegger på noen som helst måte så må den personen også ta litt ansvar og si ifra. Gi advarsler for regelfeil og si ifra om man feks ikke skal gå i veien, ha fotfeil, osv osv osv. Det er ikke verdens enkleste ting men at man ikke får seg til å gjøre det er ikke noe unnskyldning og hvis man ikke klarer det så burde man heller ikke klage.

Edit:
Noe som hadde vært moro hvis dere feks neste år der igjen hadde EN stor turnering på slutten av sommeren hvor deltakere fikk invitasjoner basert på forrige års turneringsresultater. En litt mindre pool med det høyeste nivået dette landet kan oppnå per idag. Det hadde jeg kommet å sett på!

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 12:42 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

En ting man ikke skal glemme opp i alt dette. Det er ikke alle som klarer å få til så mye sponsing som det Jostein klarer.
Og det betyr at arrangør faktisk er avhengig at spillerfeltet blir ganske stort for å ikke gå i minus. I hvert fall hvis man skal følge standarden som man har lagt seg på i NC de siste årene. Det er nemmelig en del faste kostander uansett antall deltakere. Kan ta ett eksempel fra Tønsberg. Vi har ikke noe klubbhus eller noe lignende vi kan bruke, men vi kan leie messehuset (det som ble brukt iår). Det kostet oss over 6000 kr for en helg. En slik sum er ganske mye i forhold til de inntektene man får. Taper man penger på en turnering så blir det vanskelig å få tak i klubber som vil arrangere.

Appropå inntekter. Jeg tror heller ikke det er lurt å skru opp utgiftene til spilleren så veldig mye mer den nærmeste tiden. Det har allerede vært en relativt stor prisøkning på turneringsdeltakelse de siste årene og jeg frykter at mange vil droppe turneringer hvis kostnadene blir for store. For å sette det litt på spissen...vil vi ha en Norgescup hvor bare 10 stykker har råd til å være med på alle turneringene. Hvor riktig blir sammenlagtresultatene da? De som har mest penger kommer høyest på listene? :)
Ser bare for min egen del at tidlgere så var jeg med på alt, både innland og utland, men må nå prioritere fordi alt koster så mye mer. Kan ikke lengre være med på alt. Men nå er jo ikke jeg den som akkurat herjer øverst på resultatlistene, så det er ikke sikkert at det er slike som meg som er med i beregningen når de skal heve nivået på nc :)

Men jeg kan være litt enig med Jostein. Dette er nok veien å gå, men jeg tror det er for tidlig. Først så må vi klare å fylle opp turneringene. Og vi må ha nok gode spillere til å fylle turneringen med. Det hjelper jo lite å fjerne en klasse. Sannsynligvis vil de samme spillerne bare melde seg på i en annen klasse istedet. Og da er man like langt. Nivået blir jo ikke noe høyere av det.

Den eneste fordelen jeg ser foreløpig er at det blir litt enklere for arrangøren som har færre klasser å forholde seg til.

Sist endret av TRJ den 30 Okt 2013, 12:56, endret 2 ganger.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 12:53 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Ding skrev:
Det var vel worlds am turneringer osv osv tidligere i år og tidligere år også vil jeg tro. Så oss dårligere får da turneringer også.

Da burde vel kanske forbundet ha et nm for oss dårlige!

Skjønner ikke helt hva som er så vanskelig å skjønne med åpen/open klasse . Klassen er altså åpen også for amatører.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 13:05 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Jamen Fjauret. Det er ikke det jeg diskuterer!

Selvsagt er det sånn at hvis man vil være med på turneringen og det bare er Open klassen som er åpen så melder man seg på Open.

Målet med forskjellige klasser er vel å dele opp i nivåene slik at de litt dårligere har litt mer å spille for (mentalt sett iallfall) mens det underliggende målet bare burde være å bli best mulig også ser man hvor dette tar deg til slutt.

Noen syntes det er helt greit å bare starte helt på bunn i en stor klasse også har man personlige utfordringer og mål man setter seg, som kanskje å ha personer litt over seg på resultatlistene som man gjerne vil bli god nok til å slå neste gang. Andre har de samme målene bare med den lille ekstra gulroten at man kan klatre litt på stigen via klasser.

Nivået på turneringen blir helt det samme og det er ikke noen store forskjeller annet enn at de som kanskje ikke føler seg så gode ikke melder seg på da de ikke har noe nybegynner klasse å gjemme seg bort i. Disse burde man prøve å motivere til å melde seg på uansett (iallfall hvis målet blir å fylle opp turneringene)

Så ja, jeg vet veldig godt at hvis man ser bortifra det mentale aspektet (for noen) så er det ikke noe forskjell på hvilken klasse man melder seg på i og for min del så syntes jeg uansett at alle burde sikte på å kunne spille i Open til slutt. Men det mentale her hos folk som ikke er så fryktelig gode burde ikke ses bort ifra.

Husk på i denne diskusjonen så har de fleste av oss ulike perspektiver basert på ferdighetsnivå og alle's meninger burde telle. Ikke bare de flinkeste.

Man har også et argument om at feks i bergen open så var det noen "gode" som ikke fikk meldt seg på pga "dårlige" meldte seg på først. Vel hvis vi får bare Open men at alle kan melde seg på så får vi det samme problemet bare at de "dårlige" nå stiller i Open.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 13:40 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

som arrangør kan jeg bekrefte det terje sier ang engangsutgifter vs antall deltagere.

jeg kan heller ikke se noe ang støtte til nc/nm arrangører i kriteriene (vet ikke om det var nevnt i fjorårets heller dog), men vet noen om det er gjort noen endringer her?

som arrangør lurer jeg litt på hva som gjør det ønskelig å arrangere nc/nm bortsett fra "statusen". det pålegges restriksjoner samt ekstra jobb uten at jeg helt ser fordelene. trekker feks nc automatisk mangle flere spillere enn om man arrangerer en pdga-a tier/eurotour etc?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 17:52 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

ståle skrev:
trekker feks nc automatisk mange flere spillere enn om man arrangerer en pdga-a tier/eurotour etc?

Det trekker hvertfall mange flere spillere enn om det bare var en vanlig norsk turnering, altså som heller ikke er a-tier/eurotour. Det må jo være det som er relevant her. Hvis man da heller vil arrangere en a tier/eurotour som kan man jo alltdis gjøre det, men også da kommer det jo diverse kriterier og kostnader man må forholde seg til. F eks så må man vel rett og slett betale en god sum til pdga i avgift for å kunne ha A-tier.

I Arendal har det jo vært flere NM/NC med over hundre deltagere der påmeldingsavgiften har vært på et "voksent" nivå. Jeg tror altså neppe det ville vært like mange påmeldte med samme påmeldingsavgift om det ikke hadde vært verken NM, NC, Eurotour eller A-tier eller noe som helst slikt.

Altså: Som arrangør ønsker man å arrangere NM/NC pga statusen samt mulighetene det gir rent budsjettmessig for å lage en stor, bra og gøyal turnering.

Edit: kan jo legge til at med god budsjettstyring og normalt godt deltagerantall, bør klubben dessuten kunne gå i pluss rent økonomisk.

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 19:37 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

vel, a-tier koster 450kr, så kostnaden med det er ikke så skremmende, men jeg ser selvsagt at nm trekker ekstra deltagere.
om man ikke velger nc/nm så kommer man unna lisenskriteriet, man kan åpne for nybegynner/viderekommenklassene og det vil forhåpentligvis også tiltrekke noen utenfor landets grenser...
- jeg har ingen anelse om hva vi kommer til å gjøre neste år dog....

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 21:48 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

Det kommer mange meninger på bordet nå og det er bra :)
Noen oppklaringer. Hvis man velger å arrangere en C-tier er det fra PDGA i grunn ingen krav til noe som helst. Det koster ca 150 kroner. Man må ha et antall deltakere med PDGA-nummer som har spilt nok runder og man må spille minst 13 hull for å få rating på rundene.
En B-tier krever litt når det kommer til premiering og har et høyere sanksjoneringsgebyr. Her er det også krav til banen og merking. En A-tier har ennå litt høyere krav til premiering og koster ennå litt mer og har ennå litt mer krav til at banen er velstelt og merkingen er god. Alle disse kan man i grunnen bare sette i gange å arrangere uten noe annet enn å melde i fra til PDGA (via meg tilfeldigvis)
En Eurotour koster ennå mer igjen, + 5 euro per spiller i tillegg. Det er svært høyt krav til premiering og sponsorpenger inn. Pluss at du ikke velger dette selv, du må søke. Her er det også en del krave til rapportering m.m.

Til nå i Norge ser man helt klart at man trekker flere deltakere ved å arrangere NM/NC enn om man arrangerer en usanksjonert turnering. Få drar langt for å spille turneringer uten noe ekstra. Det kan jo endre seg med disse nye reglene.

Økonomi:
Dette kan dere jo lese selv, men det virker ikke som om så mange har gjort det. Man kan ta opptil 600 kroner i påmelding. Hvis man er litt kul så tar man kanskje bare 500. Hvis man sier at det er 10 juniorer som betaler 300 så har man altså 3000 der som skal brukes på premier til 3 beste, det bør finansiere seg selv og vel så det syns jeg. Hvis man er uheldig da og bare får ikke 50 openspillere (500*50=25000) Her skal 12 spillere ha premier. La oss si at man bruker 10000 (som er 40%) på premiering (det er mye i NC-sammenheng). Man sitter altså igjen med 15000 (pluss det man tyner ut av juniorene..) som kan brukes på div. Tønsberg har tydeligvis høye utgifter til leie, men de sitter forsatt igjen med 9000, før man har tatt med sponsing, salg av mat og kiosksalg. Sånn jeg ser det bør det gå an å få dette til å gå rundt ganske greit, og da vil jeg påpeke at her er det lagt inn 50 spillere. Jeg vil tro det blir 90 i alle turneringene rundt om neste år..
For å trekke spillere fra utlandet må man ha noe å tilby. F.eks svenskene gidder jo ikke dra på ET'er en gang hvis de ikke tror de kan tjene penger.

At forskjellen på 400 og 600 skal være med å hindre at folk er med i NC tror jeg ikke noe på. Det er snakk om svært lite når man ser i forhold til reise og opphold (ja noen bor i campingbil og sparer penger på det). 5 turneringer i året er 1000 kr ekstra per år, det er under et par keen-sko det jo... Kanskje det gjør at noen lokale spillere ikke deltar, men jeg tror ikke der spiller inn på totalantallet i særlig grad. Men jeg kan ta feil.

-ingar, og bare ingar

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 22:32 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Hvis man bare har 40% tilbakebetaling i premier, ingen spillerpakke eller gratis mat, så hjelper det betraktelig.
Slikt har vi ikke drevet med i Tønsberg :)

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 23:16 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

TRJ skrev:
Hvis man bare har 40% tilbakebetaling i premier, ingen spillerpakke eller gratis mat, så hjelper det betraktelig.
Slikt har vi ikke drevet med i Tønsberg :)

Ja, men hvis man skal forvente mat og spillerpakke så kan man ikke i hvert fall ikke syte over både for lite penger til arrangøre og for høye påmeldingavgifter...

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 01:34 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Hvis jeg ikke tar helt feil ble vel NM i år arrangert med bare Open-klasse?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 82 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 10 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: