Dato/klokkeslett: 21 Sep 2019, 20:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Resultat-analyse Skien
InnleggSkrevet: 19 Aug 2013, 12:10 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Dette er rating-vinnerne (og taperne) etter Skien Open.
Tallet sier hvor mye bedre/dårligere runderating spilleren har gått i snitt på alle tre rundene i forhold til sin rating.
Gratulerer igjen, Martin :-)

Edit1: Listen er rettet i henhold til vekting av 27-hullsrundene 50% høyere enn 18-hullsrundene
Edit2: Amatør-klassen er inkludert

76,9 Martin Høst Eriksen
62,1 Hans Marius Fløtten
54,8 Kristian Sønningdal
52,9 Jonas Austli
46,4 Eivind Løberg
39,3 Marius Christensen
38,3 Niklas Eriksson
35,1 Ansgar Emil Sivertsen
34,0 Ragnhild Gryt
30,0 Christer Ellenberger
27,6 Henrik Abell Larsen
27,3 Anders D. Haugen
25,0 Thomas Donsig-Vagmo
24,3 Jørn Brenna Sand
24,0 Ronny Andersen
23,5 Tor-Erik Isaksen
22,4 Aksel Høst Eriksen
18,6 Lars Ørjan Tvete
16,9 Lars Heldal Larsen
16,5 Ståle Stai Hakstad
14,1 Trond Ovesen
14,0 Rune KvÂvik
12,5 Camilla Nordhei
10,4 Lasse Bengtson
9,6 Andre Johnsen
7,6 Eirik Ansnes
7,6 Torleiv Guntvedt
6,3 Abbi Nilssen
5,4 Andreas Havnegjerde
4,5 Eirik Groa
4,4 Olav Bakke
2,0 Åshild Nygaard
1,5 Kjetil Lidsheim
1,0 Øyvind Jarnes
0,9 Kjetil Åbø
-0,1 Sindre Andersen
-0,3 Lars Somby
-0,5 Mark A. Soddano
-3,1 Jonathan Gewirtz
-3,6 Espen Møkkelgjerd
-4,0 Carlos Rio
-6,6 Terje Eriksen
-6,8 Morten Svandal
-7,0 Terje Rensvold
-7,5 Andreas Askeland
-8,5 Stian Winther
-11,6 Marcus Soddano Jorde
-12,0 Hanna Hugosson
-13,8 Frode Karlsen
-13,8 Tone Linn Reed Smørdal
-14,3 Jørgen Berntsen Øksenholt
-16,3 Erling Røed
-18,5 Kjetil Heiland
-18,5 Sigrid B. Sandum
-19,0 Harald Tønnes
-19,3 Morten Løvbugt
-20,4 Martin Svendsen
-20,4 Bjørn-Erik Johansen
-24,8 Roy Mikalsen
-25,3 Hallvard Ekdahl
-28,9 Tor Laudal
-30,5 Ingar Ballo Sandum
-31,3 Jone Eide
-31,8 Frank Godager
-32,6 Jostein Håland
-35,5 Eli Storengen
-41,1 Arne Furre
-41,3 Martin S. Noreng
-48,4 Ulrich Rau
-49,6 Frank Wulff

Topp

Innleggets emne: Re: Resultat-analyse Skien
InnleggSkrevet: 19 Aug 2013, 12:32 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Jeg liker den lista. Skjønner ikke at ratingen til min første runde kan stemme men jeg tar nå det jeg får.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2013, 14:07 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Den stemmer nok ikke helt, i likhet med de andre som har fått 767 men egentlig har gått dårligere. Samme bug skjedde under NM. Dette er uoffisielle tall og når turneringsrapporten blir behandlet hos PDGA blir ratingen regnet ut en gang til offisielt og da blir den nok lavere for deg, desverre.

Dessuten mangler hele Amatør-klassen. Jeg kommer nok med en revidert utgave av lista når Amatør-klassen er registrert på PDGA.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2013, 14:36 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Tenkte det ^^ Jaja jeg holder dette for å være den ene og fulle sannhet frem til det forandrer seg og er fornøyd en liten stund til :P

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2013, 18:38 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

brutalt.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2013, 21:20 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

dirgis skrev:
brutalt.

er jo ikke såååå farlig for deg, den sisterunden blir jo ikke tellende i hele tatt. reelt snitter du på 883 som er 20+. Resten av familien derimot burde ha flyttet noen kast fra 2 til 3 runden eller omvendt..

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2013, 22:05 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

hassimuss skrev:
Tallet sier hvor mye bedre/dårligere runderating spilleren har gått i snitt på alle tre rundene i forhold til sin rating.

Er du sikker på at du har regnet ut på riktig måte her nå? Husk at runde nr 1 og 2 består av 27 hull og da tror jeg de skal telle tilsvarende mer enn runde 3 som bare har 18 hull. Det statistiske materialet fra både runde 1 og 2 er altså 1.5 ganger det man finner i runde 3. Omregnet i 18-hulls runder har jeg i følge meg selv altså gått ca 4,4 poeng bedre enn ratingen min pr "runde". Altså noe høyere enn din utregning, særlig siden min runde nr 2 var klart bedre enn runde 3.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Aug 2013, 23:19 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Hvordan var hull 7 i år? Mener at jeg har lest at det var et godt område etter tee som man kunne spille seg fram i for så å angripe øya derifra... Stemmer? Var det i så fall slik at om du hadde game-plan for en 3'er så kunne du ganske enkelt putte deg fram i god sone, putte(kaste) deg fram i øya, og tappe inn 3'ern?

Ble bare overrasket når jeg leste at Sigrid tapte 13(!!) kast på dette hullet. Jeg har alltid ment at dette hullet er altfor marginalt, og det bør ikke gå ann å skille så mye på et så kort hull. Samme om det er bunker, ob-øy og max to kast før dropp osv. En nybegynner kan "sleive" inn birdie, mens en av de aller beste i landet kan sprette ut 2 ganger å ta 6'er noe jeg tenker ikke skal gå ann på et hull. En ting er f.eks hull 27 hvor det er mye ob som gjør at det skiller en del, men der har man et valg om å gutse eller spille forholdsvis safe, og jeg husker det som en kjempebra og tøft hull.
Jeg har spilt en del i turneringer i utlandet, og kommer ikke over lignende hull som i Norge hvor man må pumpe og pumpe disker til man slutt ligger god. Eneste tilfelle kan være bunker-hullet i Europen Open med høyballene, men der er også øya ganske stor, og nivået på spillerne skyhøyt.

Man kan få høye scores på ob-øyene på Stovner og i Bergen f.eks, men de gir deg muligheten til å spille safe og er gode ob-øyer i mine øyne. Stygge tall får man fordi man blir for grådig i disse tilfellene..

Ble bare litt lei meg på Sigrid sine vegne... :D

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2013, 00:26 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

N.Danielsen skrev:
Hvordan var hull 7 i år? Mener at jeg har lest at det var et godt område etter tee som man kunne spille seg fram i for så å angripe øya derifra... Stemmer? Var det i så fall slik at om du hadde game-plan for en 3'er så kunne du ganske enkelt putte deg fram i god sone, putte(kaste) deg fram i øya, og tappe inn 3'ern?

Ble bare overrasket når jeg leste at Sigrid tapte 13(!!) kast på dette hullet. Jeg har alltid ment at dette hullet er altfor marginalt, og det bør ikke gå ann å skille så mye på et så kort hull. Samme om det er bunker, ob-øy og max to kast før dropp osv. En nybegynner kan "sleive" inn birdie, mens en av de aller beste i landet kan sprette ut 2 ganger å ta 6'er noe jeg tenker ikke skal gå ann på et hull. En ting er f.eks hull 27 hvor det er mye ob som gjør at det skiller en del, men der har man et valg om å gutse eller spille forholdsvis safe, og jeg husker det som en kjempebra og tøft hull.
Jeg har spilt en del i turneringer i utlandet, og kommer ikke over lignende hull som i Norge hvor man må pumpe og pumpe disker til man slutt ligger god. Eneste tilfelle kan være bunker-hullet i Europen Open med høyballene, men der er også øya ganske stor, og nivået på spillerne skyhøyt.

Man kan få høye scores på ob-øyene på Stovner og i Bergen f.eks, men de gir deg muligheten til å spille safe og er gode ob-øyer i mine øyne. Stygge tall får man fordi man blir for grådig i disse tilfellene..

Ble bare litt lei meg på Sigrid sine vegne... :D

jeg kan bare svare for meg selv (og kanskje litt for sigrid), men jeg er enig med Mr.D. Missliker sånne hull som blir så marginale. Nei, det å legge seg opp var ikke noe reelt valg. Man sparte kanskje 10 meter (?) men fortsatt ikke noe "putte-fram"-løsning. Skulle dette vært et ordentlig alternativ burde sonen gått fram til skiltet eller noe.

noen eksempler:
Kristian Sønningsdal gikk 17, 2, 8 på dette hullet.
Sigrid Vikan gikk 4, 2, 15
Selv var jeg så nære å være ute at kun tvilen redda 3'er fra en 6'er i andrerunden.
I sisterunden gjorde Bønna et veldig bra førstekast som gikk 10 cm for langt og spratt ut, andrekastet traff skiltet og landet god, syns det illustrerer hullet ganske bra :)

Jeg likte derimot bunker-øya på toppen veldig bra! Her hadde man flere reelle valg: Press rundt kurven både på drive og innspill hvis man la seg opp, grei plass til å spille kort, god plass til å lande et stykke unna kurven og press rundt kurven på en evt. langputt. Mer av sånne, mindre dustehull uten reelle valg.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2013, 07:04 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Kan vel garantere at dette hullet blir forandret til neste gang. Det var jeg som lagde denne god sonen. Jeg testet meg frem ved å hopp putte frem til kurv. 10 meter nærmere så klarte jeg det ganske greit og lagde god sonen slik. Stort sett alle ganger jeg prøvde så var det en grei treer. Da hadde man i mine øyne en mulighet på toer eller safe inn en treer:-) tenkte siden jeg er Amatør så ville alle andre klare det også;-) sett i ettertid så skulle den kanskje vært 5 meter lenger.

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2013, 12:10 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

ekornbakke skrev:
Er du sikker på at du har regnet ut på riktig måte her nå? Husk at runde nr 1 og 2 består av 27 hull og da tror jeg de skal telle tilsvarende mer enn runde 3 som bare har 18 hull.

Jeg hadde vektet 27-hullsrundene likt med 18-hullsrunden. Jeg har nå gjort litt research og funnet uttalelser på PDGA-forumet fra Chuck Kennedy, som er rating-ekspert #1, på at du har helt rett, Olav. En 27-hulls runderating vektes 50% høyere enn 18-hulls runderating. Jeg har lagt inn dette i beregningen nå og endret listen i første post!
Takk, Olav :-)

Topp

InnleggSkrevet: 20 Aug 2013, 15:19 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Dette er en graf som sier hvor bra spillerene har gått iforhold til sin egen rating (ref lista i første post), plassert på en kurve i forhold til hvilken rating de har fra før.
Vedlegg:
SkienAnalysekurve.JPG
SkienAnalysekurve.JPG [ 54.85 KiB | Vist 2931 ganger ]

Det er en ganske jevn fordeling av at både gode og dårlig ratede spillere har gjort ganske likt med forbedringer/forverringer i motsetning til NM i Arendal hvor det var en tydlig overvekt av gode spillere som spilte relativt dårlig og dårlige spillere som spilte relativt bra, som betyr en mindre spredning i resultatene. Så kan man spekulere i om dette er tilfeldig eller om dette delvis skyldes banene...

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: