Dato/klokkeslett: 18 Nov 2019, 14:04

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 56 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Arendal Disc Golf Open 2013 (NM)
InnleggSkrevet: 06 Aug 2013, 13:35 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

enig med jon, det er heller pdgakonverteringen jeg ikke er så stø på. klarer å glemme detaljene mellom hver gang.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Aug 2013, 21:04 
Aktiv bruker
Aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

En mulighet til att det var få runder over 1000 kan jo vare at de med lavere rating har spillt bedre. Ikke nödvendigvis at de med hög rating har spillt dårlig.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 08:53 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Jostein skrev:
Må vel være en feil her en plass? Fire runder bare over 1000 i rating i hele NM og Ståle vinner NM med 987 ca i snitt? Eller hva kan dette skyldes?

Ratingen for en runde på par ligger rundt 960. Det er jo ganske høyt. Men så har banen 28 hull, så hvert kast teller bare 6 ratingpoeng. Da må man gå ganske mange kast under for å skille seg fra bunchen.. Og så har nok de med litt lavere rating gått jevnt bra som Niklas sier.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 10:53 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Min teori:
Mange av hullene i Arendal er så marginale (bingo) at de straffer alle på en relativt tilfeldig måte. F.eks hull 1 og 28 og endel skogshull med masse trær midt i fairway som er omtrent like lett å treffe/bomme for en proff som for en nybegynner (f.eks hull 19, 26, 27). Disse egenskapene ved banen gjør faktisk at banen skiller mindre mellom gode og dårlige spillere og scoren gjevner seg mer ut. Kanskje noen med gode excel og statistikk-kunnskaper kunne regnet litt på gjennomsnittsavvik (eller hva det heter ;-) for å se resultat-mønsteret i Arendal ifht andre baner?

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 14:07 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg har laget en oversikt som sier hvor bra spillerene har gått iforhold til sin egen rating (ref lista i tråden NM resultat-analyse), plassert på en kurve i forhold til hvilken rating de har fra før.
Vedlegg:
NM_RatingDiffFordeling.JPG
NM_RatingDiffFordeling.JPG [ 60.01 KiB | Vist 2762 ganger ]

Her er det tydelig at de beste spillerne (med høyest rating fra før) har gått dårligere i forhold til seg selv enn de dårligere spillerne. Trenden på kurven er altså synkende. Min påstand er at: Jo mer synkende trend jo mindre skiller banen mellom gode og dårligere spillere. Jo mer stigende trend, jo mer skiller banen.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 15:06 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

hassimuss skrev:
Her er det tydelig at de beste spillerne (med høyest rating fra før) har gått dårligere i forhold til seg selv enn de dårligere spillerne.

Takk Hassimuss, jeg velger å tro på dette :)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 16:33 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Banen i Skien ligner jo litt med en god del marginale hull. Blir spennende å se hva som skjer her.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Aug 2013, 21:49 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

hassimuss skrev:
Min teori:Mange av hullene i Arendal er så marginale (bingo) at de straffer alle på en relativt tilfeldig måte. F.eks hull 1 og 28
.... (f.eks hull 19, 26, 27). Disse egenskapene ved banen gjør faktisk at banen skiller mindre mellom gode og dårlige spillere og scoren gjevner seg mer ut.
jeg er en smule subjektiv her så vennligst vær litt overbærende, men jeg er virkelig ikke enig at de hullene du nevner er tilfeldige. hull 1 og 28 er obøyhull hvor man har (i mine øyne) gode muligheter til å safe seg til par. hull 19 kan jeg ikke forstå er tilfeldig, lander man til venstre i fairwayen 60-70m fra kurv er det relativt trangt, men ellers er det masse åpninger. hull 26 har tre relativt tette trær på starten av det øverste platået, men dersom man har et relativt bra kast og ligger nærme bakken opp til siste platået så burde det ikke være tilfeldig om man kommer gjennom eller ei. hull 27 har en ganske så klar definert gate for høyrehendte og venstrehendte kan hyze over skolen om de ønsker det.

om man feks ser på antall kast i forskjell mellom nr1 i open og de som feks endte midt på for alle ncene i år så er stovner og arendal ganske så identiske i % antall kast i forskjell mellom midten og den beste. i bergen er det mye mindre forskjell. så argumentet ditt kjøper jeg ikke helt...

ellers har jeg ingen kommentarer til pdgarating siden jeg kan nada om det.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Aug 2013, 00:52 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

ståle skrev:
hassimuss skrev:
Min teori:Mange av hullene i Arendal er så marginale (bingo) at de straffer alle på en relativt tilfeldig måte. F.eks hull 1 og 28
.... (f.eks hull 19, 26, 27). Disse egenskapene ved banen gjør faktisk at banen skiller mindre mellom gode og dårlige spillere og scoren gjevner seg mer ut.
jeg er en smule subjektiv her så vennligst vær litt overbærende, men jeg er virkelig ikke enig at de hullene du nevner er tilfeldige. hull 1 og 28 er obøyhull hvor man har (i mine øyne) gode muligheter til å safe seg til par. hull 19 kan jeg ikke forstå er tilfeldig, lander man til venstre i fairwayen 60-70m fra kurv er det relativt trangt, men ellers er det masse åpninger. hull 26 har tre relativt tette trær på starten av det øverste platået, men dersom man har et relativt bra kast og ligger nærme bakken opp til siste platået så burde det ikke være tilfeldig om man kommer gjennom eller ei. hull 27 har en ganske så klar definert gate for høyrehendte og venstrehendte kan hyze over skolen om de ønsker det.

om man feks ser på antall kast i forskjell mellom nr1 i open og de som feks endte midt på for alle ncene i år så er stovner og arendal ganske så identiske i % antall kast i forskjell mellom midten og den beste. i bergen er det mye mindre forskjell. så argumentet ditt kjøper jeg ikke helt...

ellers har jeg ingen kommentarer til pdgarating siden jeg kan nada om det.

Hvis man skal være litt seriøs og kommentere på ting som fort kan bli litt tilfeldig så mener jeg:
1. noen skipper inn og noen skipper ut, men over det hele så tjener man på gode kast på dette hullet mener jeg.
2. bra tanke, men litt tilfeldig etter svingen. så kast som så helt like ut, litt bredt, som havnet helt forskjellig. Helt blindt og vanskelig sving, i tillegg til at det er en del trær på vei ned til kurven.
3. treffer man åpningen er man enten ved kurv eller på fairwayen til hull 6...
4. blindt, men greit. Alle ser hvor man skal.
5. samme som 5, noen tuer ved kurven men greit
6. man vet hvor man skal, så er det bare å gjøre det da..
7. litt tilfeldig rundt kurven, men eller greit.
8. siden det er så lavt å skipper mange, noen ruller andre ikke.
9. ikke tilfeldig kanskje, men trangt. så noen uggene tokkinger her, men ikke urettferdig vanskelig.
10. fint hull som krever et bra kast og som kan straffe de dårlige.
11. Kanskje litt tilfeldig hvis man går for driven, men det er en klar rute til kurven og det å gå for et et valg man tar.
12. Fine utfordringer og taktiske valg på driven. Litt for tett før kurven til å være rettferdig mener jeg. Man skal ligger veldig langt inn før det er et reelt valg å gå høyre eller venstre. Så flere som bomba over. "håpe på det beste"-taktikk..
13. helt grei, kanskje litt for lang? lurer på om det egentlig skiller så mye? (ja, noen fikk 2 andre fikk sikkert mye mer)
14. "ærlig" hull som krever det det krever. mulig litt tilfeldig med oben bak kurv, men det er et valg man tar i såfall.
15. Blindt igjen. Her tror jeg det ble mye rart. Treffer man noe litt tidlig blir det litt tilfeldig. Og åpningene/sweet spott rundt kurv ser man ikke fra tee så litt tilfeldig er det nok.
16. Tilfeldig om man blir liggende ved kurven eller triller ned, ellers greit.
17. krevende, men ikke tilfeldig mener jeg.
18. Mye kan skje på innspill/putt så her er det nok litt tilfeldig, men igjen det er ofte et valg man tar hvis man har gjort en ok drive.
19. Bra hull. Stooooor gate hvis man legger seg til høyre for trærne. Mye bedre hull nå enn tidligere mener jeg. Et tenkehull og et av de få stedene på banen man faktisk kan velge ulike veier. Hullet kan spilles med høyre-hyzerdrive som for de fleste er enklere. Da blir innspillet tøffere, eller rett frem/høyre-drive som gir et lettere innspill. Flere hull som gir slike valg. Eneste litt uggne er den store busken hvis man legger seg litt til venstre, den veien er tett nok uten den busken..
20. Fjellet rundt kurven gjør det kanskje litt tilfeldig, men går man for putten er dette et valg man tar.
21. Det er noen trær som kan være snille eller slemme og det er mulig å gå mellom+++ men det er store åpninger på begge sider for de som er gode nok. Fint hull.
22. Litt mye tuer og den lille busken/treet 15-20 meter kort for kurven er unøvendig i veien. Ellers rettferdig og fint.
23. Norges vanskeligste enkel hull? :)
24. Helt greit. Press ved kurv, men plass til å legge seg opp. Fint hull som krver gode kast eller smarte innspill. Kanskje skilt litt mer hvis kurven ikke var så høy slik at flere prøvde på litt lenger putter? (pirk)
25. veldig godt hull helt fram til green, men det er veldig lite plass å lande på rundt kurv. Så flere som var heldige med rull etter å ha gått for langt til venstre på drive.
26. Bra hull. Krever plasseringskast for å ha linje på 2.kastet. Man kan gå hele veien opp hvis man går på høyresiden, men det er risikofylt. Greit med plass rundt kurv, men litt press.
27. Kanskje litt trangt til å være helt "u-tilfeldig" flere gikk i "alternative" åpninger og gikk hele veien, mens andre tokker OB etter å ha bomma litt for lite..
28. Et kjedelig dustehull. Og det er ikke fordi jeg spilte det dårlig. Her var det tilfeldigheter hvis man prøvde på 2 eller kasta i buskasset. Hjelper ikke at man kan putte seg bort til en treer og at hullet skiller. Som vi snakket om Ståle så mener jeg hullet hadde blitt bedre hvis gresset ved dropp hadde vært trygt. Da hadde man fått inn litt taktikk. Fortsatt ikke vært et bra hull, men bedre enn det som er nå..

Jeg mener det er tilfeldig hvor hardt man blir straffet hvis man gjør et dårlig kast. Men det er det egentlig over alt hvor det er trær. Det er kanskje litt mye stein og bratt rundt kurvene, men den eneste "grove tilfeldigheten" jeg husker nå er innspillet på hull 12, mens 28 er et dårlig golfhull.

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 23:09 
Aktiv bruker
Aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

Er det noe håp om å få se video fra finalerunden snart?

Topp

InnleggSkrevet: 30 Okt 2013, 21:49 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Blir ikke tid de nærmeste 3 ukene ihvertfall, men deretter er det kanskje håp om å komme videre. Du får ønske deg den til Jul ;-)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 56 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: