Dato/klokkeslett: 25 Aug 2019, 13:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Tolkning av Mandoreglene
InnleggSkrevet: 22 Jul 2013, 17:03 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Sendte mail til PDGA så vi får fasiten :-)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2013, 18:26 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

si i fra hva de sier og kom med en liten tlrd. på forhånd takk :)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2013, 21:36 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Intensjonen i reglene er nok slik
Dongery skrev:
1 = spille videre, passere mando rett
2 = spille videre, passere mando rett
3 = spille fra siste lay/dz.
4 = spille videre, har passert rett side

MEN som vist over i diverse innlegg er det jo langt fra klart basert på regelteksten, eg er enig med at både 3 og 4 kan tolkes som god ut fra teksten.

Har vært i kontakt med PDGA litt i forbindelse med oversettelsen til norsk, og da har eg fått svar ganske raskt, så svaret er vel her snart.

Er vel og et par andre steder i regelteksten der en kan finne tilsvarende 'feil' om en går inn for da og tolker teksten verst mulig. Så da er da berre å begynne å leite ...

Når det gjelder oversettelsen så er den stort sett ferdig og ligger no til språkvask (der den har vært i endel månder)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Jul 2013, 22:53 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Spiller ingen rolle hvor disken har fløyet så lenge den ligger god før mandolinja. Nytt forsøk på neste kast. Ligger den over mandolinja må du på drop/retee om den fløy på feil side. Dere blander med den nye regelen om hva som skjer på kastene etter mandolinja er passert på rett side og disken har blitt liggende god over. Kaster du da disken så den triller over mandolinja må du på nytt kaste deg på rett side av mando om du har krysset mandolinja på rett side BAKKENGS. Har du krysset mandolinja på feil side baklengs kan du kaste videre mot kurv hvor du vil. Ikke bland line of fight og mandolinje.

PDGA #44536
Hoveddisker: Opto Air Saint, Blizzard Destroyer, Diamond Light, Core, Pain, Fuse, Wizard SSS

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2013, 11:49 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

Slik tolker jeg reglene:

Situasjon 1 og 3: "A throw has missed the mandatory if it passes the incorrect side of the mandatory from the direction of the tee, and establishes a position completely beyond the mandatory line."

Kastene utfyller bare ett av kravene for feil da de ikke har etablert posisjon forbi mandolinjen så de er ikke feilkast. Kaster videre fra der den ligger men må da passere rett side av mando før hullet er fullført.

Situasjon 2 og 4: "A disc must pass the correct side of the mandatory before the hole is completed. A disc has passed the mandatory once it establishes a position beyond the mandatory line."

I motsetning til regelen som omhandler passering på feil side av mando kan jeg ikke se at det står noen steder at man må passere på rett side og lande bak mandolinja på ett og samme kast. Ergo tolker jeg det slik at i begge disse situasjonene har disken passert mando på rett side, og på neste kast kan du kaste på hvilken side du vil av mandoen.

Det står kun beskrevet at for å fullføre hullet som helhet må man ha passert på korrekt side samt etablert posisjon bak mandolinja.

PS: for ordens skyld 'etablert posisjon' betyr der disken faller til ro. "The thrown disc establishes a position where it first comes to rest."

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2013, 18:26 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Nott skrev:
Situasjon 2 og 4: "A disc must pass the correct side of the mandatory before the hole is completed. A disc has passed the mandatory once it establishes a position beyond the mandatory line."

I motsetning til regelen som omhandler passering på feil side av mando kan jeg ikke se at det står noen steder at man må passere på rett side og lande bak mandolinja på ett og samme kast. Ergo tolker jeg det slik at i begge disse situasjonene har disken passert mando på rett side, og på neste kast kan du kaste på hvilken side du vil av mandoen.

Det står kun beskrevet at for å fullføre hullet som helhet må man ha passert på korrekt side samt etablert posisjon bak mandolinja.

Dette er ihvertfall feil! Det står at disken må etablere posisjon bak mandolinja for at man kan si at disken har passert mandoen. Disken i situasjon 2 har derfor garantert IKKE passert mandoen enda.

Situasjon 4 er derimot ganske lik situasjon 3 ifht tolking av reglene. Der er det da spørsmålet om den etablerte posisjonen er "beyond the mandatory line" eller ikke ifht definisjonen av om "line" er begge linjene eller kun den siden som regelen omhandler. Siden du mener at disk 3 ikke har passert mandolinjen, tolker du tydligvis "line" som begge linjene og dermed burde du også mene at disk 4 er god og IKKE passert mandoen enda. Jeg tolker derimot "line" som kun den aktuelle siden og mener disk 4 HAR passert mondoen.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Jul 2013, 23:50 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

hassimuss skrev:
Nott skrev:

Dette er ihvertfall feil! Det står at disken må etablere posisjon bak mandolinja for at man kan si at disken har passert mandoen. Disken i situasjon 2 har derfor garantert IKKE passert mandoen enda.

Situasjon 4 er derimot ganske lik situasjon 3 ifht tolking av reglene. Der er det da spørsmålet om den etablerte posisjonen er "beyond the mandatory line" eller ikke ifht definisjonen av om "line" er begge linjene eller kun den siden som regelen omhandler. Siden du mener at disk 3 ikke har passert mandolinjen, tolker du tydligvis "line" som begge linjene og dermed burde du også mene at disk 4 er god og IKKE passert mandoen enda. Jeg tolker derimot "line" som kun den aktuelle siden og mener disk 4 HAR passert mondoen.

Auda! Her har jeg kanskje vært like sløv til å lese som PDGA er til å skrive.

Jeg syns du har den mest fornuftige tolkningen men dette er ikke godt skrevet i reglene hvis det er slik det skal tolkes. Det står kun ´mandatory line´ som en hel linje trukket på begge sider og den skiller ikke mellom riktig og gal side.

Jeg syns sunn fornuft tilsier at situasjon 3 er feilkast og straffes med dropzone, mens situasjon 4 er korrekt passert mando og man kan fortsette selv uten å passere korrekt side igjen en gang til.

Kan nesten se ut for meg at iflg. reglene slik de er skrevet så er alle fire situasjonene like siden ingen kast per definisjon har fullført mandoen, men dette virker litt søkt for meg.

I turnering kan man kanskje alltids bruke 805.03 og trumfe dette hvis det virkelig er slik PDGA vil ha det?

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 01:02 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Mandatorylinja er ikke på riktig side, den er kun på feil side. Det er derfor man er tvunget til å gå på rett side!

1 = spille videre, passere mando rett
2 = spille videre, passere mando rett
3 = spille fra siste lay/dz.
4 = spille videre, har passert rett side

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 08:31 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Da har jeg fått svar fra PDGA:

"That's a good question. We should probably add a Q&A about it since it's not something we
considered when writing the mandatory rules.

My ruling would be that the disc in #3 has missed the mandatory, and that the disc in #4 has
passed the mandatory. The ruling hinges on what it means to be "beyond" the mandatory
line. In my opinion, the only mandatory line you worry about is the one on the side where the
disc first crossed. The line on the other side of the mandatory should not be taken into
consideration. In that way, the disc in #3 has gone beyond the mandatory line on the incorrect
side, and the disc in #4 has gone beyond the mandatory line on the correct side.

In #3, the player goes to the drop zone. The rule to use is 804.02.B.

-Conrad"

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 08:57 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Hmm... Ut ifra hans svar skulle man jo nesten tro 1 skulle på drop også.
Håper det lages en Q&A om dette. Og forklarer jo litt når han sier de ikke har tenkt på dette når de lagde regelen.
Dette åpner jo bare for mer krangling i gruppa.

PDGA #44536
Hoveddisker: Opto Air Saint, Blizzard Destroyer, Diamond Light, Core, Pain, Fuse, Wizard SSS

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 13:07 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Vannjenta skrev:
Hmm... Ut ifra hans svar skulle man jo nesten tro 1 skulle på drop også.

Nei, han presiserer jo nettopp at:
"the only mandatory line you worry about is the one on the side where the
disc first crossed. The line on the other side of the mandatory should not be taken into
consideration."

Det er fortsatt ingen tvil om at disken må legge seg til ro BAK linjen for at den kan dømmes som bom(missed).

Vannjenta skrev:
Dette åpner jo bare for mer krangling i gruppa.

Hvorfor det? Nå har vi jo fått svar fra PDGA som støtter den ene av de to tolkningene vi har vært uenig om. Da er det ingen grunn til å krangle mer.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 13:42 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Dongery skrev:
Mandatorylinja er ikke på riktig side, den er kun på feil side. Det er derfor man er tvunget til å gå på rett side!

Slik PDGA nå har bekreftet at reglen skal tolkes, er dette helt riktig. De roter til regelen med å definere en linje på god side når det egentlig aldri har noen betydning hvor denne linja går og om man har passert den eller ikke. Det essensielle er at man har passert god side av mando, ikke at man har passert en linje. De burde skrive om hele reglen på en enklere måte så hadde det ikke blitt så mye misforståelser.

Med en slik forenkling hadde de også kunne kutte ut hele regel E og store deler av regel A. Intensjonen med regelen vil fortsatt bli den samme, bare enklere å forstå.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 17:31 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Med krangling mente jeg bare krangling om hvilken side disken fløy på. Ofte vanskelig å se i disse tilfellene, men da må jo tvilen komme spilleren til gode.

Det som forvirrer meg er at disken jo ikke har lagt seg til ro over mandolinja på noen av disse eksemplene? Linja fortsetter jo uendelig på begge sider, så ekstra forvirrende å tenke på det som flere linjer.

PDGA #44536

Topp

InnleggSkrevet: 24 Jul 2013, 21:41 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

Slik jeg ser det går mandolinjen bort til mandostolpen og så knekker den i en vinkel og går rett opp. Ingen linje på god side av mando.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 29 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 0 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: