Dato/klokkeslett: 23 Feb 2020, 05:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hva skjer med Ekebergbanen?
InnleggSkrevet: 02 Jul 2013, 23:14 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Heisann

Er det noen som vet om det er noen fremtidsplaner for Ekebergbanen? Syntes at banen begynner å se sliten ut. Tenker da på både slitne kurver og dårlige utkastfelt/mangel på utkastfelt.

Topp

Innleggets emne: Re: Hva skjer med Ekebergbanen?
InnleggSkrevet: 02 Jul 2013, 23:46 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Avlogget

Slik jeg har tolket og forstått det, så er det ingen planer fra Pancake sin side om å oppgradere med nye kurver, freshere utkastfelt eller lignende. Synd spør du meg, for banen lider virkelig av manglende oppgradering.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Jul 2013, 23:59 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Oslos desidert mest brukte bane hadde hatt godt av litt pynting ja :)

Hvor er det skoen trykker? Har hørt alt fra vikingbosettelser som Riksantikvaren vil beskytte til nostalgi for gamle kurver. Når det gjelder utkastfeltene så må det vel uansett være bedre at bakken blir beskyttet med en platting eller noe.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2013, 00:15 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Avlogget

Jgrlars skrev:
Oslos desidert mest brukte bane hadde hatt godt av litt pynting ja :)

Hvor er det skoen trykker? Har hørt alt fra vikingbosettelser som Riksantikvaren vil beskytte til nostalgi for gamle kurver. Når det gjelder utkastfeltene så må det vel uansett være bedre at bakken blir beskyttet med en platting eller noe.

Godt og betimelig spørsmål Lars, for det er lite som virker fornuftig når den mest populære banen i Oslo får lov til å forfalle så til de grader for hvert år som går.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2013, 01:30 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Altså: er det to klubber som har/ eier/ disponerer/ bestemmer over Ekeberg-banen? Jeg trodde Ekeberg frisbeeklubb hadde onsdagsgolf og " all makt" der oppe. Tar jeg feil? Og hvis det er to klubber som likevel bruker samme bane: hva er vitsen med to klubber?

Har faktisk lurt på hvorfor dette fantastiske området der oppe ikke har en mer moderne golfbane. Dette området kunne vært utnyttet mye bedre. Men jeg kjenner ikke historien. Så kanskje er jeg historieløs og uvitende her?

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2013, 02:07 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Avlogget

Jostein skrev:
Altså: er det to klubber som har/ eier/ disponerer/ bestemmer over Ekeberg-banen? Jeg trodde Ekeberg frisbeeklubb hadde onsdagsgolf og " all makt" der oppe. Tar jeg feil? Og hvis det er to klubber som likevel bruker samme bane: hva er vitsen med to klubber?

Har faktisk lurt på hvorfor dette fantastiske området der oppe ikke har en mer moderne golfbane. Dette området kunne vært utnyttet mye bedre. Men jeg kjenner ikke historien. Så kanskje er jeg historieløs og uvitende her?

Det er helt korrert at det er to klubber som er involvert. Pancake etablerte banen i 1984 og står fortsatt utnevnt som hovedansvarlig for drift av banen, mens det er Ekeberg Sendeplateklubb som i praksis tar ansvaret for svært mye av det som skjer av regelmessig aktivitet på banen per dags dato.
Som du påpeker Jostein, så er det et fanstastisk område.......som hadde fortjent en langt bedre behandling. La oss håpe at de involverte klubbene kan møtes med formål om å gi Ekebergbanen et ordentlig løft.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Jul 2013, 11:03 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Stemmer- husker det nå. Dette får dere til i forbindelse med 30-årsjubileet for banen!

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2013, 11:56 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Par klubber som burde snakket sammen og funnet en vei sammen.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2013, 12:48 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Der er jeg enig med Espen. Har vært "rivalisering" om den banen så lenge jeg har spilt frisbeegolf. Burde vært mulig å finne en god løsning etter så mange år :)

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2013, 20:55 
Frisbeedude
Frisbeedude
Brukerens avatar
Avlogget

Dont change tee-signs or the baskets! They are nostalgic, charming and part of the course. Like the old Boston Garden's parquet floor which had certain spots where the basketball didnt bounce as high: http://en.wikipedia.org/wiki/Boston_Garden#Design

The tees and mats are fine to throw from, they just need attention, clean up, etc...Nothing more than a dugnad or two. The real problem at Ekeberg is the drainage (or lack thereof) in the large area that effects the fairways of holes 2, 4, 5, 12, 13, 14 and 15!!! That same area gets trashed every year by people parking for the Norway Cup soccer tournament.

I thought I remember reading that there was going to be some kind of sculpture park and development there...

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2013, 21:43 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Det er ikke mye sjarmerende med kurver som spytter ut disker pga de er utdaterte asså.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Jul 2013, 23:16 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Nostalgi er et dårlig argument. Det er for minneboka - eller et diskgolfmuseum. Når det er sagt er jeg i grunn glad i gamle ting og historie - men ikke på bekostning av utvikling til det som kan være bedre. Kanskje kunne man beholdt et par av hulla for minnets skyld ( pluss at det faktisk er tre-fire veldig gode hull på Ekeberg) - forandret/redesignet resten?

Er det slik at eierforholdet til banen er bestemt til evig tid - altså at lederne i Pancake har all makt - mens de store massene som bruker banen tilhører Ekeberg: korrekt forstått? Kan da vel ikke være så vanskelig å enes om noe?

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2013, 10:15 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

At man ikke skal endre på noe fordi et fåtall spillere blir nostalgiske når de en sjelden gang spiller på Ekeberg og får tårer i øynene når de putter på kurver som ikke holder mål, kaster fra utkast som har gravd seg 30 cm ned i bakken, og kikker på et teesign som ble laget i Word for Windows 1.0 holder ikke i mine øyne. For nye spillere og flesteparten av de resterende spillerene så tror jeg de hadde satt pris på nye kurver, bedre utkastfelt, nye teesigns m.m.

Banen som den står er god nok og morsom å spille syntes jeg. Med litt pynting så hadde det blitt perfekt :-)

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2013, 12:20 
Frisbeedude
Frisbeedude
Brukerens avatar
Avlogget

Ding skrev:
Det er ikke mye sjarmerende med kurver som spytter ut disker pga de er utdaterte asså.

As they say where I come from, "Boo (freaking) Hoo!", "Cry me a river", "How 'bout a little cheese with that whine?" or here's one that modern day "ungdommer" will understand: "Whatever...". :wink:

So, a few putts spit out over the course of the year. Its the same for all players and would probably happen on a brand new basket, with only slightly less frequency. How come I don't hear any complaining about putts that stayed in the basket because of a chain irregularity? It's part of the game at Ekeberg. Anyway, Only a few of the baskets (4 as I recall, on holes 2, 3, 13, 16?) have an irregularity with a chain or two on the basket. These could easily be repaired without replacing the baskets, which are, in and of themselves, in pretty good shape!

P.S. Is your alias "Ding" related in any way to the putting issues described above? :wink:

Jostein skrev:
Nostalgi er et dårlig argument. Det er for minneboka - eller et diskgolfmuseum. Når det er sagt er jeg i grunn glad i gamle ting og historie - men ikke på bekostning av utvikling til det som kan være bedre. Kanskje kunne man beholdt et par av hulla for minnets skyld ( pluss at det faktisk er tre-fire veldig gode hull på Ekeberg) - forandret/redesignet resten?

Good thing there's a Riksantikvaren and Byantikvaren to protect our national and local historical treasures from people like you! :wink: Memory book? People rarely look at those. Norwegian Discgolf museum? Uh, I didn't know we had one...Unless you're counting Carlos Rio's attic, basement and other storage areas. Newer isn't necessarily better, but I am sure the companies that sell new equipment, their paid employees and affiliated clubs that support them would disagree. I wouldn't be surprised if one of them jumped on this thread and use it as yet another opportunity to deliver a free plug of their products/services or those of their club members :wink: (NOT THAT THERES ANYTHING WRONG WITH THAT! I HAVE BEEN AND AM A POSITIVE REFERENCE FOR THEIR PRODUCTS AND SERVICES MYSELF!)

From what I understand, the ability to change things around the baskets and tees is severely restricted by the parks protected status. This is the part that needs to change before radical course changes/redesign can be done, additional holes added or any real improvements around the tees can be made.

Jostein skrev:
Er det slik at eierforholdet til banen er bestemt til evig tid - altså at lederne i Pancake har all makt - mens de store massene som bruker banen tilhører Ekeberg: korrekt forstått? Kan da vel ikke være så vanskelig å enes om noe?

I think you understand correctly about where the power lies Jostein. It's Pancake's sandbox. Play nice and by their rules or find another sandbox. "De store massene som bruker banen" are not primarily Ekeberg members, and are not necessarily from all the other clubs in greater Oslo, including Muselunden, Bærum, Stovner, Pancake. Many are unafilliated with a local club and play Ekeberg recreationally. Lets not forget that Pancake merely owns the baskets, and that the course itself is parkland. Priority will always be given to the turgåere and the local neighbors.

Veien Videre
Better cooperation between Pancake and other clubs would be nice and should be obvious, but improvement of the baskets and tees starts with a systematic analysis of the equipment by the owner (Pancake) or an inclusive committee assembled by the owner with representation from all the Stor Oslo clubs to perform such a task (preferred). The owner should then decide how to proceed from there with advice from the committee (see below re: Pancake organized dugnads).

I agree with Lars that "bedre utkastfelt, nye teesigns....litt pynting" would do the trick, but I strongly disagree that new baskets are needed, and changes in tee-signs (course map/description) should be done in the original style. Strategically placed signs pointing to the next tee, perhaps attached on top of the baskets themselves, would also be nice for people playing the course for the first time. These have no aesthetic impact to the basket. A Pancake-organized set of dugnads with mandatory participation from each Stor Oslo club is, IMHO, the best solution. Dugnad representation should be according to each club's membership. This is all that is needed for the course to look good again and be enjoyable for all.....almost. The fairways where the drainage issues are looks like a war zone! Especially those of 4, 5, 6, 12, 13.

Most importantly, better cooperation from kommune and the parks department would enable long term improvements to be made: Especially the drainage!!! This could also possibly lead to an expansion of the course (maybe in that awesome area we play during Ekeberg Open). Then the more baskets would be needed, tees, etc...making the people who sell that type of equipment happy too :wink:

Topp

InnleggSkrevet: 05 Jul 2013, 14:08 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Jeg må innrømme at jeg finner din måte å diskutere på her for å være ganske smak og respektløs, Jonny. Hvis jeg booer og whiner pga dårlige kurver så er vel det min rett og ikke noe du skal gjøre narr av som motargument :) Samme med hvordan du svarer Jostein her. Håper du lærer en litt mer voksen måte å diskutere på i fremtiden.

Når det gjelder banen i seg selv så skal ikke jeg klage noe for jeg liker banen veldig godt og for min del kan hullene være som de er.

Det at kurver spytter ut disker pga de er dårlige ER et problem og ikke noe og le bort og kalle sjarmerende, det er ødeleggende for banen. At du bruker som argument her at noen disker blir liggende pga samme feilen er jo helt ulogisk.

Når det gjelder utkastfelt så kan man jo ta for seg hull 14 og 16 og se litt nærmere på de. Ingen av tee'ene er i nærheten av jevne som de etter min mening burde være. Nr 14 går jo litt opp og ned mens nr 16 går ned en liten skrent og jeg tror personlig bare det er flaks at ingen har falt og slått seg der. Håper ikke det er det som må til for at du/dere kan ta kritikken alvorlig.

Det og legge ansvaret over på parkansvarlige blir også litt svakt syntes jeg da jeg ikke kan skjønne at de skal være vanskelig og flytte litt på tee til hull 16 slik at den ikke står på skrått ned en fjellskrent, ei heller at det skal være vanskelig å lov til å legge litt jord på tee til hull 14 slik at det blir litt jevnere og ta tilløp der.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 17 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: