Dato/klokkeslett: 06 Aug 2020, 03:23

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Teknikkforum
InnleggSkrevet: 03 Mai 2016, 00:26 
På nett
På nett
Avlogget

Hei,

hvis folk begynner å bruke dette forumet mer aktivt, så hadde det vært kult å hatt et eget teknikk/form forum der man både kan diskutere teknikk, stille spørsmål og poste videoer av seg selv. Har hatt god erfaring fra å poste video på dgcoursereview.com teknikkforum og få formtips av brukere der. Har analysert egne videoer med god suksess i vinter, og lært mye om å kaste langt. Vet om masse bra teknikkvideoer og generelle formtips jeg kunne bidratt med hvis folk ønsker å jobbe med teknikken sin.

Noen andre som kunne tenke seg noe slikt, evt. bidra. Hva tenker moderatorene om å lage et nytt underforum dedikert til teknikk?

Fredrik, Stovner Frisbeeklubb.

Topp

Innleggets emne: Re: Teknikkforum
InnleggSkrevet: 04 Mai 2016, 14:27 
På nett
På nett
Avlogget

Jeg kan jo starte med min egen "teknikkreise".

Sommer 2015: Jeg startet å spille i juni 2015 og etter jeg turte å delta på min første ukesgolf på Stovner spilte jeg nesten hver dag hele sommeren og høsten. Jeg var på fotballbanen noen ganger, men gikk mest runder på ukesgolf og fikk mye "kamperfaring". Det jeg fikk mest igjen for her var å spille med bedre spillere. Det inspirerte til å utvikle meg selv og jeg fikk en del tips på diskvalg, ulike kastelinjer, regler osv. Her gikk det mest i spillmengde og spillglede, samt det sosiale ved å kaste disker.

Høst og vinter 2015/2016: Da høsten og vinteren kom pratet jeg litt med Sindre Roar Fosse fra Ekeberg som anbefalte å kaste puttere en periode og fokusere på å kaste dem flatt 50-80 meter uten at de går til høyre. Den viktigste ressursen i vinter var youtubevideoer og artikler om teknikk. Etter å maxed ut på rundt 85-90 meter uansett hva slags disk, bestemte jeg meg for å bygge formen fra bunn av og kjøpte 15 classic aviarer som jeg kastet fra stillestående på fotballbane 3-4 ganger i uken i ca 2 mnd og gikk flere runder kun med puttere og ble etterhvert ganske god på å kaste puttere rundt 80-90 meter. Det så ca sånn ut.

Jeg lærte at det er mye lettere å kontrollere en putter på korte til halvlange hull, og klarte etterhvert å parkere flere hull i 80-90 meters lengde med putter (f.eks. hull 5 og 15 på Stovner). Målet med puttertreningen var å jobbe med baksvingen (reachback) og dra putteren gjennom et rett plan og slippe uten å dra håndleddet ned mot høyre(noe som vil føre til "off axis torque", altså at putteren sendes i et plan men påføres kraft i et annet plan. Ved å gjøre dette stillestående og gradvis øke fra 30-40-50-60-70-80 meter fjernet den irriterende "wobblingen" på putteren og tendensen til å vri seg til høyre og styrte i bakken etter 25 meter, til og med i motvind. For å kaste puttere langt trenger man "snap" eller snert for å skape spinn på disken slik at den kan opprettholde flighten over lenger avstander og gli langt. Da må man også kaste litt høyere enn man trenger med drivere. Videoer som hjalp mye i den perioden var spesielt denne og denne.Jeg lærte å bringe putteren inn i "kraftlommen" og akselerere disken i stedet for å "dra" disken bakfra.

Tidlig vår 2016: i måneden før Kristiansand open og Oslo amatør open: Jeg begynner å spille ukesgolfer igjen etter å spilte 1-2 søndagsgolfer i mnd over vinteren. Jeg sliter med å kaste 100 meter konsekvent. Ofte gikk midrangene og fairwaydriverne like langt som høyhastighetsdriverne. Jeg drar ut på banen og filmer meg selv en del, prøver å analysere dem, men det er vanskelig å finne ut ting å trene på, så jeg bestemmer meg for å poste videoene på et forum som heter http://www.dgcoursereview.com, og etter det har det kun gått oppover. Jeg fikk fort høre at jeg kaster fundamentalt feil med kroppen, dvs. jeg hadde ikke noe dynamisk balanse, jeg kastet utenfor "holdningen" eller posture på engelsk og hadde ikke noe effektiv kraftoverføring på disken. Jeg fikk en del videoer linket og jeg jobbet mye med å senke farten og kraften i kastene, men heller fokusere på holdningen og kraftoverføring ved å inkludere bena og hoftene. Dere kan lese hele tråden her hvis dere vil. Jeg stod mye hjemme i stuen og foran pcen og kopierte bevegelsene i videoene og testet dem på banen og så BOOOM, 110 meter på første forsøk, etterhvert 2/10 kast 120 meter på bar bakke vindstille. Med litt fintuning og bedre timing med den "nye" teknikken fikk jeg raskt 7/10 over 120 meter og har kastet maks lengde rundt 130 meter flere ganger.

Det var en kjapp oversikt over hvordan jeg har jobbet med teknikk. Dette er en fin illustrasjon på hva man må jobbe med: Vanlige platåer og hvordan fikse dem. Til å begynne med var jeg på 300' platå og no-snap barrier. Det fikset jeg med putterne i vinter, og så ble det mer jobbing med bracing og hofte og ben involvering, samt bedre balanse og holdning som gjorde at jeg nå kaster 120-130 meter på gode kast. Det er klart det er mange flere nyanser enn det jeg har skrevet her, men det kan jeg komme tilbake til senere.

Hvis man ikke vil poste video av seg selv, men vil ha noe å "jobbe" med, så linker jeg et par videoer som har veldig mye bra i seg.

For generelle tips og feil mange gjør som man kan tenke på og fjerne:
Will shusterick nybegynner driving
Will shusterick mer avansert
Paul McBeth og Nate Sexton
Simon Lizotte

For dynamisk kasting, god holdning, kraftoverføring (Disse økte lengden min fra 90 meter til 120 meter etter 3-4 uker)
Grep: https://www.youtube.com/watch?v=xpyaFqgyZbU
Holdning: https://www.youtube.com/watch?v=Q5xfv9jPqZs
Beste vektoverføring video: https://www.youtube.com/watch?v=0CSHqnYNijw

Øvelser jeg har gjort:
Øvelse for vektoverføring
Veggøvelse:
Crush the can
Crush the can2
Dørkarm1:
Dørkarm2:
Dørkarm3:

Stor oversikt over videoer:
Lead card EO2013

Oppsummert: Det viktigste hvis man vil kaste lengre er å senke farten, "slow is smooth and smooth is far" og sette seg mål og strategier for å nå målene. Hvis man setter seg mål, og vet hvor man skal lete og hvem man skal spørre, samt setter av litt tid hver dag til å lære og reflektere over sin egen teknikk, og er villig til å endre seg, selv om det fører til uvant teknikk og kortere lengde en liten periode, så vil resultatet i lengden bli mye bedre. Jeg ser mange ute som med enkle grep og justeringer lett kunne kastet 10-20 meter lengre etter et par uker eller måneder. Noen har det veldig lett med en bakgrunn fra idrett og god kjernemuskulatur og eksplosivitet, men det viktigste er det tekniske. Det finnes folk i 110-150 kilos klassen som kan knuse en drive lett over 120-140 meter, bare se på spillere som Jordan Castro og Jamie Mosier f.eks.

Hvis noe har noen konkrete spørsmål om teknikk, eller vil jobbe med sin egen, oppfordres det til å poste en video av seg selv her (helst en youtubevideo filmet horisontalt fra siden og bakfra i normal hastighet: Eksempel fra siden og eksempel bakfra), så kan jeg se om jeg har noen tips eller øvelser som kan bidra til bedre teknikk. Jeg er ingen ekspert, og jobber stadig med å justere formen min, men håper å kunne kunne bidra til frisbeegolfmiljøet hvis noen er interessert.

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2016, 09:18 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Bra insj!

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2016, 21:16 
"the MAN"
Brukerens avatar
Avlogget

Da kommer første videos:

https://youtu.be/yADgoVTTKas

Topp

InnleggSkrevet: 07 Mai 2016, 23:38 
På nett
På nett
Avlogget

Fin filming, først og fremst sakk ned farten, det virker som du prøver veldig hardt å kaste langt, noe som paradoksalt nok gjør det vanskeligere å kaste langt med mindre man har god nok grunnteknikk til å ta stor fart. Du tar veldig lange og store skritt, overkroppen går for langt bakover i reachback og tipper for langt fremover i selve kastet. Du får ikke overført kraft fra bena og hoftene, det er kun overkroppen som kaster seg fremover og armen følger noenlunde etter.

Jeg tror jeg ville startet med et par enkle kroppsjusteringer.
1: Kortere steg: Du planter åpent og faller fremover. Du har ingen kraft fra bakken, alt energi brukes til å dra overkroppen og armen over høyrefoten for å kaste, da taper du mye kraft. Det er tydelig hvis du stopper filmen i det siste steget, f.eks. på 0:16 i videoen din. Du lander på hælen av venstrefoten og tærne peker bakover, mens høyrefoten din peker ut og fremover når du planter. Venstrefoten skal være mer sidelengs(nesten mot kamera) og ikke peke bakover, høyrefoten skal peke noenlunde mot kamera den også.

2: Ikke len deg så mye bakover og fremover. Vekten tipper for langt bak og du må bruke mye krefter på å dra overkroppen fremover, og når du kaster, så går overkroppen forbi høyrefoten din, så du får ikke stoppet vekta og overført kraften til disken. Det skjer ingen indre rotasjon i høyrebenet og du faller fremover og må ta deg i mot med venstrebenet.

Denne videoen dekker en del grunnleggende holdning som du burde jobbe med å endre. Se den gjerne flere ganger og stå på gulvet mens du speiler han som prater. Jeg bruker den ofte som referanse når jeg jobber med egen teknikk. Se gjerne hele, men spesielt fra 1:07 og ut.
https://www.youtube.com/watch?v=Q5xfv9jPqZs

Jeg tenker den videoen er en god start, så kan vi ta det derfra. Send meg gjerne pm eller still spørsmål i tråden.

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2016, 12:38 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Interessant lesning. Takk!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Mai 2016, 16:26 
På nett
På nett
Avlogget

Tar gjerne i mot tips selv. Alle disse kastene landet ved det ensomme treet på andre siden, 117-122 meter unna.

Jeg jobber for tiden med å ta kortere skritt, holde disken på samme plan som skuldrene og ikke dra disken med albuen, men heller la albuen svinge som et resultat av skulderens rotasjon. Jeg må også få rotert/ladet hoftene mer bakover og ikke skritte ute mot venstre sett bakfra.

https://goo.gl/photos/Cf92PfW61QAemmEn6 Sett bakfra, så skritter jeg for mye ut til venstre, og får dermed noe ubalanse og en vektoverføring som endrer retning under kastet. Dette merker jeg spesielt når jeg kaster for distanse.

https://goo.gl/photos/qa3jT19DX845Bphw7 (første kast er etter 50 sekunder pga noen unger som tuslet over sletta). Sett fra siden, så tar jeg alt for lange skritt. Sliter med å korte ned skrittene slik at det blir lettere å skifte vekta inni plantefoten. Jeg blir derfor lite kompakt, men heller strekt ut, og får også disken for langt bak, eller kommer dit for tidlig ved maks baksving før jeg svinger forover igjen.

Anbefaler å bruke hastighetskontrollen til 0.25 og se kastene.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2016, 16:47 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Her var det mange gode tips, Frunsj!

Jeg har selv spilt siden sensommeren i fjor og har nok som du gjorde tidligere truffet et platå når det gjelder lengde.
Skal prøve tipset ditt med putter-trening og roe ned farten da jeg nok også bruker kraften på litt feil måte.

Uten noen konkrete tall så kaster jeg nok ca 110m på de lengste kastene mine, men det er som du skriver tidlig i tråden her; Midrange og Fairway driverne kan gå like langtil som Distance driverne mine.

Må få filmet litt og postet selv, men har bare mobil å filme med....noen tips til hvor mange kan sette tlf for filming??

Topp

InnleggSkrevet: 16 Mai 2016, 23:04 
På nett
På nett
Avlogget

Kult, oppfordrer til å filme og laste opp på youtube sett fra siden og bakfra (husk å film med mobilen horisontalt, og ikke vertikalt), så skal jeg og kanskje andre prøve å se om vi finner noe du kan jobbe med.

Når jeg filmer meg selv kaste pleier jeg å sette to klyper av denne typen på hver side av telefonen, da kan jeg sette den stødig, f.eks. på en putter som ligger oppå bagen: http://www.globalhobby.no/wp-content/uploads/synced_images/01045830.jpg
Ellers har jeg satt telefonen på notestativ eller balansert den på bagen med ymse resultater. Venner er også bra til å filme.

Topp

InnleggSkrevet: 18 Mai 2016, 15:30 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Hei, mitt navn Dagfinn. Jeg har spilt med venner for gøy, av og på , i ca 10 år. Men i høst, i likhet med Fredrik, så har jeg begynt å trene litt på teknikk, i stedet for å bare spille runder. Ikke mye, men det har blitt noen timer. Filmet meg ganske mye uten at det har gitt meg noe særlig utbytte, bortsett fra at man kan se at teknikken har endret seg. Legger derfor et par videoer til her, slik at noen kan komme med input !

https://youtu.be/NHtjy2QUZGM

https://youtu.be/Qik59q36d98

Mvh Dagfinn

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2016, 00:38 
På nett
På nett
Avlogget

Hei, Dagfinn. Fint at du ønsker å ta teknikken til et nytt nivå, når man har kastet så lenge som du har kan det være vanskelig å rette på "uvaner" eller ineffektive bevegelser som har blitt godt innøvd. Heldigvis kan man endre på en del ting som med litt fokus kan bli mye bedre og som forhåpentligvis kan la deg kaste både lengre og bedre.

Jeg kommer til å fokusere på et par hovedting som kan være lurt å bli bevisst på, samt jobbe med til å begynne med.

1. Balansen i kastet er litt "av". Det synes tydelig fra siden etter disken slipper fri, da faller du fremover i stedet for å være balansert på høyrefoten din. Du kan jo sammenligne din sluttposisjon med denne videoen for å se hva jeg mener: https://www.youtube.com/watch?v=GfjiaZ9DvXQ Du får ikke overført noe vekt fra venstrebenet til høyrebenet, der er mer som om du setter fart, lener deg bakover og spinner kroppen rundt og tipper over.

Hvis du ser i videoen filmet bakfra, så er du veldig oppreist og på "hæla" bakover. Du må få en mer atletisk kroppsholdning der du har en mer fremoverlent "tilt". Opp på tærne, litt bøy i knærne, fremoverlent tilt i overkroppen. Jeg har jobbet med akkurat det samme, eksempler her: http://s1124.photobucket.com/user/sidewinder222/media/ScreenShot2015-02-04at53205PM_zps849204ed.png.html
http://s1124.photobucket.com/user/sidewinder222/media/Screen%20shot%202016-03-19%20at%2012.41.54%20AM_zpsrwtnq9ls.png.html

2. Jeg nevner også at du "rounder" eller du drar ikke disken i et jevnt plan, da jeg tror dette kan bidra til ubalanse. Sett fra siden, så går disken din ned (BRA) men kommer opp igjen og du ender opp med å føre disken i skulderhøyde (ikke bra). Disken må dras gjennom kraftlommen du skaper med en fremoverlent "tilt". Da må høyreskulderen din slippes ned slik at du kan føre disken lavere.

Sett bakfra, så drar du disken veldig langt til høyre i bildet før du går i en halvsirkel fremover og føres rundt overkroppen i stedet for å . Disken må strekkes mer rett bakover i baksvingen og føres fram på samme linje.

Hva skal du gjøre med denne informasjonen? Jeg linker et par youtubevideoer som kan være lurt å se på. Det er mye som er bra med kastet ditt. Du har mye potensiell kraft som hindres i å la deg kaste lenger ved at kraften "lekker" ut pga. småting med teknikken. Timingen ser stort sett ok ut og jeg er optimistisk. Du nevner ikke hvor langt du kaster eller hva du kaster, men jeg ville jobbet mest mulig med puttere/midranger eller understabile fairwaydrivere. Stillestående driving med noe hovedfokus på de tingene her kan hjelpe deg tror jeg, også sakte men sikkert jobbe inn x-step igjen.

Hvis det blir for mange videoer å holde styr på, så fokuser på 1 og 2.

1 https://www.youtube.com/watch?v=30cUNsWOYSI

Balanse
2 https://www.youtube.com/watch?v=Q5xfv9jPqZs
3 https://www.youtube.com/watch?v=2DMwiBkvrkg

Rounding
4 https://www.youtube.com/watch?v=FWasFdvnGio
5 https://www.youtube.com/watch?v=v1pkfJtVq-8

Si fra hvis noe er uklart eller du lurer på noe. Ikke vær redd for å spørre hvis du ser meg på ukesgolfer heller.

Fredrik.

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2016, 02:07 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Takk for innspill, Fredrik!
Ser det er mye å jobbe med og det er jo topp!
Balansen har jeg ikke tenkt på i det hele tatt; jeg har bare tenkt på follow through og latt kroppen følge med.
Dette skal jeg jobbe med.
Når det gjelder rounding, så er også dette nytt for meg, da jeg har fokusert på å rotere kroppen mest mulig for å lade opp armen. Dette forklarer de uforutsigbare releasene mine. Bra input og likte spesielt videoen til Will ang dette.
Dette skal også jobbes med.
Når det gjelder discene på videoen min, så var det puttere. Det varierte fra 70 til 85 meter.
Ellers hiver jeg mye midrange som ligger på stabilt rundt 80+ meter og Teebird på rundt 90 -100 meter.
Hiver litt Roadrunner og Beast og de ligger på rundt 90 meter de også, med unntak av noen på litt over 100 meter.
Ellers vil jeg si at sånt forum som dette virker inspirerende. Jeg får aldri vært med på ukesgolfer, da jeg kun jobber kveld, så vanskelig og få inputs på teknikk fra andre.

Et spørsmål som kanskje dukker opp til stadighet hos meg er: hvilket grep?
Jeg har vel alltid kjørt powergrip, da jeg har følt at jeg "mister/glipper" discen med alternative fangrips.
Men jeg har merket de siste ukene at jeg har fått mer kontroll, spin og clean release på putterdriving med fangrips, uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor.
Noen tanker om dette, Fredrik?

Og takk for all hjelp så langt!

Dagfinn

Topp

InnleggSkrevet: 19 Mai 2016, 10:06 
På nett
På nett
Avlogget

daffybgood skrev:
Balansen har jeg ikke tenkt på i det hele tatt; jeg har bare tenkt på follow through og latt kroppen følge med.
Når det gjelder rounding, så er også dette nytt for meg, da jeg har fokusert på å rotere kroppen mest mulig for å lade opp armen. Dette forklarer de uforutsigbare releasene mine. Bra input og likte spesielt videoen til Will ang dette

Follow through er bra, men ikke ved at du blir slengt rundt. Du skal påføre disken kraft og armen og overkroppen skal follow through etter du har overført kraften til disken. Follow throughen skal ikke komme av at du må ta deg i mot fordi du har kastet hardt og i ubalanse.

Jeg tenker hvis du jobber med holdningen/balansen og setter kroppen i en posisjon der du mer effektivt kan overføre moment/vekta uten å tippe over, så vil det også bli vanskelig å overrotere og komme i ubalanse. Når du er i balanse blir det lettere å follow through på en bedre måte. Disken og armen skal rote rundt en akse som går fra høyrefoten opp til hodet som skapes ved riktig teknikk. Når du skifter vekta inn i høyrefoten blir kraften "braced against" denne aksen og kan ikke gå frem over (tippe over). I stedet for roteres hofta innvendig og i denne sekvensen - hofte - skulder - albue - håndledd. Jeg synes det er vanskelig å forklare dette på en god måte men håper det gir litt mening. Sjekk her: https://youtu.be/_zByUYQnVdY?t=2m36s

daffybgood skrev:
Et spørsmål som kanskje dukker opp til stadighet hos meg er: hvilket grep?
Jeg har vel alltid kjørt powergrip, da jeg har følt at jeg "mister/glipper" discen med alternative fangrips.
Men jeg har merket de siste ukene at jeg har fått mer kontroll, spin og clean release på putterdriving med fangrips, uten at jeg kan sette fingeren på hvorfor.
Noen tanker om dette, Fredrik?

Jeg tenker ikke så mye på grep og bruker powergrep på alle kast unntatt når jeg putter. Will Shusterick sa at etter han skiftet til å bruke fangrip på putterdrives og innspill økte han ratingen sin med 15-20. Man kan kaste like langt med forskjellige variasjoner av grep, så man må finne det som føles naturlig ut og passe på at man ikke "lekker" kraft ved feil bruk av grepet. Jeg legger merke til at putteren din ofte slipper ut med nesa opp, dvs den ser sånn ut \ og ikke ___ når den slippes. Det kan være flere årsaker til dette, og kanskje grepet ditt kan bidra til å få nesa mer ned.
Det jeg prøver å fokusere med er å få håndleddet nedover (som om jeg skal hilse på noen som sitter lavere enn meg med håndtrykk) og at disken er i samme plan som underarmen og kan justere underarmen etter om jeg skal kaste hyzer, flatt eller anhyzer.

Oversikt over grep: http://www.discgolfreview.com/resources/articles/gripittoripit.shtml
Grip and alignment. https://www.youtube.com/watch?v=xpyaFqgyZbU

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2016, 13:02 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Her er noen kast fra et par dager siden.
Burde kanskje filmet fra andre siden kom jeg på i ettertid :D

Jeg merker at balansen er noe jeg må jobbe mer med da jeg ca 50% av gangene faller litt for mye framover. Det er kanskje et resultat av at jeg prøver for mye da det ikke skjer på langt nær like ofte når jeg roer ned kastene som i videoene under.

Har også lagt merke til hos toppgutta at det er litt forskjell på om fremre ben er strakt eller ikke. Schusterick har det f.eks ikke, mens Wysocki har strakt.

Er det noe jeg burde fokusere på eller er det mer en individuell greie??

https://youtu.be/_anlgolQnto
https://youtu.be/sFRZNAISq0s

Topp

InnleggSkrevet: 22 Mai 2016, 20:04 
På nett
På nett
Avlogget

Hei Håkon,

linker et par videoer som forhåpentligvis kan være nyttige for deg, da disse tingene utpeker seg som der du kan ha mest forbedring til å begynne med. Kjempekult at du vil jobbe med teknikk, og spør gjerne hvis du lurer på noe.

Jeg ville ikke tenkt så mye på strakt ben vs. ikke.

Du kan med fordel korte ned stegene dine, vekten din er ikke balansert mellom dem, men holdes mest oppe av venstrebenet ditt. Når du tar venstrefoten bak og forbi høyrefoten roterer du for mye og ender med å lene deg inn i kastet fra hælen inn det store steget ditt som skaper ubalanse. Venstrefoten skal være nesten parallell med dit du hiver slik at man kan skyve fra innside av foten. Stå litt stillestående og kast, fokuser på å få føttene parallelt og vær løs og ledig når du kaster. Jobb med å ha en balansert atletisk holdning, opp på tærne, foroverlent tilt i ryggen så du kommer "over" disken og lar skulderen rotere fritt med vekten balansert mellom bena dine.

Hvis du poster flere videoer etterhvert, prøv å film fra venstre og bak "tee" sett mot der du kaster.

Holdning og balanseøvelse:
https://www.youtube.com/watch?v=Q5xfv9jPqZs

Stillestående kasting.
https://www.youtube.com/watch?v=uKFBjR7V2DU
https://www.youtube.com/watch?v=pleUjYKwf0g

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: