Dato/klokkeslett: 01 Des 2020, 17:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: NC/NM Kriterier
InnleggSkrevet: 05 Apr 2016, 09:56 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Jeg er litt enig at årets inndeling er for smal. Ser at få kan melde seg på i fase 1, mens en relativt stor del av plassene blir fordelt gjennom først til mølla prinsippet. For min del har jeg i en del tilfeller blitt presset over i masterklassen uten å ha et ønske om det ennå. Det ødelegger jo blant annet for sammenlagtplasseringen min i Openklassen. En påmeldingsfase til vil jo hjelpe litt på dette. Ellers bør vi kanskje senke kravet for fase 1 (for få i Norge med høy rating?). Jeg har stort sett vært godt innenfor cuten i Openklassen de siste årene og tenker at det burde være mulig å få en plass i et NC-felt uten å måtte konkurrere i nettpåmelding. Som nevnt tidligere er jo ikke NC ment som en rekrutteringsarena.

Hilsen
Rating 938 :(

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2016, 11:33 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Enig med lund i at ratingkravet for fase 1 kanskje bør senkes noe.

Men; Selv om turneringer har blitt fort fulle i år, så er det ikke akkurat snakk om Birkentilstander da. Har man vært klar når påmeldingen begynner, har man helt fint fått plass uten å bli svett. Jeg forstår at det er irriterende å glemme tidspunktet og derfor ikke komme seg med(eller komme med i "feil" klasse), men det er faktisk kun ens egen skyld.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2016, 11:47 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Er i utgangspunktet i mot først til mølla prinsippet. Det kan være greit ved eventuelle "restplasser". Først bør det være en form for kvalifiseringskriterier som gir de beste mulighet til å delta hvis de ønsker og uten stress. Slik det er nå kan jeg melde meg på sikker plass i master eller risikere å ikke få delta i det hele tatt hvis jeg satser på Open i fase 2. Det har faktisk vært litt stress synes jeg. Fikk plass i Trondheim som en av de siste selv om jeg var på ganske hugget ved påmelding.

Topp

InnleggSkrevet: 05 Apr 2016, 14:27 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Synes det burde være 3 faser .open slik det er,pluss en fra 940-910.samme med master 920 -900.
viktig at nybegynner og spillere uten pdga ratingsamt en del spillere som har veldig lav rating kommer i evt en fase 3.synes det blir trist når spiller over 900 rating må vike plass i en norges cup for en under 800 i rating.

.

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2016, 09:36 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Et felt med en høy andel med lavt ratede spillere er vel heller ikke det gunstigste for de beste som ønsker å øke ratingen sin (blant annet for deltagelse i utlandet)? Jeg tenker at et mål for en turnering (og for forbundet) bør være å få med flest mulig med høy rating. Forbundet ønsker kanskje ikke å ha for mye fokus på pdga-ratingen, men jeg tenker at denne ratingen fungerer bra og er relativt ryddig å forholde seg til. I utlandet er det vel vanlig at påmeldingene i hver fase rangeres etter rating og ikke etter tidspunkt for påmelding?

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2016, 19:19 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Jeg tenker at nivået i norge (iallfall det rett under de aller aller beste) er stigende og at vi får fler og fler med over 900 rating og at tiden for en fase til begynner å nærme seg.

Det begynner jo å poppe opp diverse tourer og andre mindre turneringer man kan plukke rating og som blir litt mer attraktive for de med lavere rating. Som det er nå så hadde jeg hatt stor forståelse for enda en fase slik at de beste får en litt enklere vei.

Så må det sies at fordi om jeg har lav rating så har jeg ikke en skvett dårlig samvittighet hvis jeg får plass i en NC fordi jeg ikke har noe liv og er flink til å spamme refresh når påmeldinger åpnes :)

Topp

InnleggSkrevet: 06 Apr 2016, 21:10 
På nett
På nett
Avlogget

Enig med å ha tre faser i open og å toppe feltet så langt det lar seg gjøre. Forhåpentligvis har vi langt flere 900+ og 950+ om noen år slik at pdga-ratingene balanserer seg mer ut.

Liker veldig godt at vinneren av advanced-klassen i Oslo Tour får wildcard til neste NC, og ser for meg at det kan være en bra måte for gode spillere med for lav rating til å melde seg på fase1-2 inn i NC-ene uten å stresse med registrering. Det burde åpnes for wildcard til vinnere av andre tourer og, nå som det dukker opp Vestfold-tour, vestlands-tour og arctic tour. Tar ikke vinneren i mot wild-cardet kan det gis til nr 2. osv.

Topp

InnleggSkrevet: 08 Apr 2016, 14:57 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg syns det er veldig fint at folk har meninger og diskuterer disse tingene.

Det ble gitt en veldig kort redegjørelse rundt ratingkravene i NC/NM på seksjonsmøtet til DSN i forrige uke. Det som ble sagt var omtrent:
Da DSN besluttet å innføre ratingbasert påmelding var intensjonen å ha 3 faser. Planen var å ha en fase før dagens fase 1 fra 975->i Open), slik at dagens fase 1 ville blitt fase 2. Siden det i praksis ville gitt kanskje 15-20 kvalifiserte deltakere fant man at det var mer fornuftig å slå sammen fase en og fase 2 fram til rating-nivået hever seg.

Man kan alltids diskutere hvor grensene for "først til mølla" skal gå og hvem som "bør" bli prioritert. I dag går grensa i Open på ca 30 spillere, i master er det 16 som kvalifiserer, Gr.Master har vi 1, dame har 5. I praksis er det ca 45 spillere + juniorer som kan melde seg på i dagens fase 1.

Utfordringen med å begrense antallet "ført til mølla" er at inngangen til NC for nye spillere blir trangere. Det har rett og slett vært ganske begrensede muligheter for å skaffe seg rating i Norge utenfor NC. Nå ser vi en veldig positiv trend med flere lokale turneringer og flere tourer der nye spillere kan opparbeide seg rating, men dette er ganske nytt. Jeg håper virkelig denne trenden fortsetter! Lokale konkurranser som kvalifisering til NC er det ideelle mener jeg.

Som sagt har ratingbasert påmelding vært gjort i en sesong nå. Jeg mener det var et steg i riktig retning, men at man traff 100% i første forsøk er langt fra sikkert. Man må hele tiden tilpasse og justere. Da er det nyttig, og til tider helt avgjørende å få tilbakemeldinger fra miljøet på disse tingene. DSN skal være flinke til å plukke opp signaler, men har folk forslag til forbedringer/justeringer så ta gjerne kontakt!

Det ligger forresten an til at påmeldingen til NM får en ekstra fase.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Apr 2016, 08:50 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Bra at dette diskuteres i forbundet også. Det er helt klart et steg i riktig retning å bruke ratingen - men man har nok ikke truffet helt riktig med fasene i denne omgangen. Jeg ser problemet med at innsteget i NC-en kan bli litt tøff for nye spillere, men synes likevel at dette blir tatt for mye hensyn til med dagens inndeling. Det er viktigere at de nest beste blir prioritert i en norgescup eller i et norgesmesterskap. Tror nok at de fleste ferske spillere forstår og godtar at de må jobbe litt for å få plass i en norgescupturnering. Det er selvfølgelig viktig at det arrangeres lokale pdga turneringer utenfor for at dette skal fungere. Veldig bra at det stadig dukker opp flere slike turneringer.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: