Dato/klokkeslett: 18 Okt 2021, 06:33

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: EM 2014
InnleggSkrevet: 09 Jan 2014, 18:15 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Ser at svenskene bare har fått 18 plasser til EM: hva skjer i Norge?

Topp

Innleggets emne: Re: EM 2014
InnleggSkrevet: 10 Jan 2014, 07:34 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

http://edgc2014.discgolf.ch/wp/?page_id=124

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2014, 14:32 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

17 plasser til Norge er ganske bra :-)
Hvordan og når blir disse plassene fordelt på interesserte spillere?

Topp

InnleggSkrevet: 10 Jan 2014, 16:31 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg (jeg heter Ingar Ballo Sandum for de som ikke vet det) har tatt på meg ansvaret som kaptein inntil videre. Prosessen med å velge spillere ligger ikke på meg. Det ansvaret ligger hos DSN i år.
Det ble bestemt på årsmøtet i fjor at NC skulle være hovedkriteriet for tildeling av plasser, men at det skal være åpent for noe skjønn.
Jeg har ikke helt satt meg inn i alle delene av påmeldingen, men det er et fasesystem der man melder inn spillere, får evt nye plasser ved behov/ønske hvis plasser blir frigitt fra andre land, melder nye spillere osv. Jeg håper prosessen er forenklet en del i forhold til England..
De som vurderer VM/EM må tenke på at de ligger veldig tett på hverandre i år. Det gjør det veldig tungt å skulle delta på begge deler.

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2014, 22:33 
Aktiv bruker
Aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

Kan jag (som ju ikke er norsk) spille EM for Norge? (kanske et hypotetiskt spörsmål...) Föles jo håplöst og ta en plass i Sverige :) Og er det noen forskjell på EM og VM (alltså med tanke på landet jag representerar og muligheten til å delta)?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2014, 23:02 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Er det ikke bestemt at i diskgolfnorge blir du norsk etter å ha bodd her i tre år?

Topp

InnleggSkrevet: 11 Jan 2014, 23:03 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

det ble bestemt for noen år tilbake at dersom man har bodd i norge i minimum tre sammenhengende år (det året man er i teller) så er man "norsk" i frisbeesammenheng. så om ikke dsn har endret på det i det siste så er det fortsatt det som gjelder.

e: sigrid var litt raskere enn meg, men gidder ikke slette innlegget for det :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Jan 2014, 19:43 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Bestemmelsen gjelder vel ikke å representere Norge som landslagsutøver, noe jeg håper og tror man er når man skal spille et Europamesterskap for Norge, men for deltakelse i Norgesmesterskap og for å være berettiget poeng i Norgescupen. Jeg mener at man må være norsk statsborger for å representere et norskt landslag.
Et årsmøte kan jo ikke bestemme hvem som er norsk eller ikke...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Jan 2014, 01:41 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Dongery skrev:
Bestemmelsen gjelder vel ikke å representere Norge som landslagsutøver, noe jeg håper og tror man er når man skal spille et Europamesterskap for Norge, men for deltakelse i Norgesmesterskap og for å være berettiget poeng i Norgescupen. Jeg mener at man må være norsk statsborger for å representere et norskt landslag.
Et årsmøte kan jo ikke bestemme hvem som er norsk eller ikke...

Sånn var det ja, men skal det være forskjell på å være norsk i NC eller i europa?
Jeg mener Lydie fikk spille med norsk pdga-medlemskap, men ikke fikk spille i NM samme år.

Jeg tror jeg ville sendt en mail til styret og spurt hva som gjelder her.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2014, 00:27 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

Under EM i standUltimate 2013 var det spillere på laget som ikke var/er norske statsborgere.

Jeg vet ikke om NIF har overordnede regler for dette, men dette bør man helt klart få klarhet i.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Jan 2014, 16:31 
Aktiv bruker
Aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

Har mailet og spurt.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 11:12 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Her er svaret fra lovavdelingen til NIF på spørsmål om hvem som kan delta på norske landslag, spesielt med vekt på statborgerskap:
"Dette er regulert av de enkelte særforbund og ikke i NIFs regelverk. Du må derfor ta kontakt med deres aktuelle særforbund for nærmere veiledning"

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 21:57 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Vi har vel en Spansk spiller som har gitt oss noen gode opplevelser i tidligere EM..... Men jeg er enig at representanter til "landslag" burde være norske statsborgere

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 23:02 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Med mindre den internasjonale organisasjonen som arrangerer det internasjonale mesterskapet har overordnede og spesifikke regler, så er det altså forbundet her hjemme som bestemmer hvordan man vil definere "nasjonalitet. I et verdensmesterskap i Ultimate arrangert av WFDF, så ville man måtte etterkomme reglene til WFDF, men bortsett fra dette velger forbundet selv hvem som er norske nok til å være på landslaget. Ulike sporter har ulike grader av strenghet her.

I fotball er det f eks ikke nok å bli statsborger for å komme på landslaget. Hvis du tidligere har spilt offisiell fotballkamp for ditt tidligere land, kan du faktisk aldri spille for et nytt land. Eksempel: I sin storhetstid på Liverpool var Bruce Grobbelar engelsk statsborger. Han kunne likevel ikke vurderes for det engelske landslaget, siden han hadde spilt for Zimbabwe før han ble engelsk. Dette er en regel som kommer fra FIFA og som alle land må forholde seg til siden de er medlemmer av FIFA. Om isteden noen land laget et parallellforbund med sitt eget VM, kunne de gjort som de ville! Det er også verdt å merke seg at selv med universale regler, vil det fremdeles kunne oppstå ulikheter rundt om i verden. I noen land er det f eks letter å få statsborgerskap enn i andre land.

Dette med statsborgerskap ser foreløpig ut til å være svært irrelevant når det gjelder disse diskgolf-mesterskapene. Når det gjelder disse landskvotene så refererer vel de bare til hvilket land spilleren er registrert i PDGA hos. Denne koblingen til land er såvidt jeg vet ikke særlig regulert i det hele tatt. Så lenge vi i Norge (ved PDGA-representant Ingar?!) ikke har noen motforestillinger ser det ut til at nær sagt hvem som helst kunne meldt seg inn i PDGA med norskt flagg. (Men for å delta i NM ville man altså fremdeles måtte etterkomme andre kriterier)

Slik jeg tolker det er deltagelse i EM ikke å anse som et formelt landslag. Blant annet siden PDGA er en organisasjon av og for individuelle spillere. Selvsagt kan DSN gjøre en greie ut av det å si at dette er landslaget, men fra PDGA sin side blir dette med land mer en praktisk greie i forhold til å fordele plasser etc.

Som noen nevner er Carlos spansk PDGA-medlem. Dette har likevel ingenting å si for hans status som norsk i DSN-sammenheng, altså NM osv. Rent formelt har norsk idrett ingen forbindelse til PDGA.

Helt til slutt: all synsing om at "man må være statsborger synes jeg" kan rett og slett tas opp på årsmøte.

Topp

InnleggSkrevet: 16 Jan 2014, 23:07 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

ingoball skrev:
Jeg vet ikke om NIF har overordnede regler for dette, men dette bør man helt klart få klarhet i.

Som nevnt er det altså de enkelte særforbund som bestemmer dette selv, men de må forholde seg til reglene til sitt respektive internasjonale forbund.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 20 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 15 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: