Dato/klokkeslett: 19 Sep 2021, 04:55

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Toppspiller fra Norge...
InnleggSkrevet: 13 Nov 2013, 01:48 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Går det an å bli en internasjonal Toppspiller i frisbeegolf om du er bosatt i Norge? Det er altså nå 10 år siden Espen vant EM. Og Norge har ingen spillere over 1000 i rating. Svenskene og finnene klarer det med cirka samme klima. Hvorfor skjer det ikke i Norge? Er våre baner for enkle? Er treningskulturen for dårlig? Reises det for lite? Jeg bare spør.

Topp

Innleggets emne: Re: Toppspiller fra Norge...
InnleggSkrevet: 13 Nov 2013, 10:41 
Aktiv bruker
Aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

Jostein skrev:
Går det an å bli en internasjonal Toppspiller i frisbeegolf om du er bosatt i Norge? Det er altså nå 10 år siden Espen vant EM. Og Norge har ingen spillere over 1000 i rating. Svenskene og finnene klarer det med cirka samme klima. Hvorfor skjer det ikke i Norge? Er våre baner for enkle? Er treningskulturen for dårlig? Reises det for lite? Jeg bare spør.

Ja det går ann, men da må man ofre ganske mye. Hvis jeg skulle pratet for meg selv så har min trening vært svært lite i året 2012/13 grunnet mangel på motivasjon og at skolen har gått foran dette året. Jeg vet ikke om det er mer viktig for nordmenn å få seg en utdanning og jobb? ikke at jeg vet hva de finnene gjør om de har en god treningskultur eller planer som de som følger fra høyere hold? Her til lands så er det jo selvlæring, kikke på youtube osv. Var sånn jeg lærte å spille samt det å spørre de rutinerte spillere når jeg hadde muligheten. Det jeg savner er en treningsplan fra høyere hold. Det er jo selvfølgelig mulig å lage en selv, men vis vi skal få opp noen skikkelig gode juniorspillere så er vi nok avhengiv av å gi de et tilbud som gir de motivasjonen til å eventuelt legge fra seg fotballen :P

Banene er vel ikke akkurat enkle vil jeg si, Stovner, Sula, Arendal er vel de banene som er de mest krevende her til lands. Jeg syntes de holder en ganske høy internasjonal standard. Så skjer det vel ting litt overalt i Norge. Bodø bygger ny og Skien kommer til å bygge om banen.

Man trenger å komme seg utenfor Norges grenser for å bli en bedre spiller samt skaffet seg mer erfaring og god matching. Espen har jo fortalt at de reiste mer ut av landet for å skaffe seg mer erfaring og bedre matching når de var "unge". Alle har vel lyst til å ut å møte flere gode spillere, men det har gått på økonomi og utdanning for min del ihvertfall :)

Topp

InnleggSkrevet: 13 Nov 2013, 20:34 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Ja det kan man. Tror nok også at vi er i et skifte. Gi det noen år til så kommer vi dit igjen.
Grunnen til at jeg var god en gang. Var pga et veldig rikt miljø på stovner og gode fighter med Carlos.
Miljøet er nå på et slag "barnestadie". Sverige og Finland har en del års forsprang på oss.
Er sikker på om noen år så ser vi mage skiens gutter oppe på et godt nivå. Det junior miljøet der er ganske unikt for Norge.
I alle fall sett fra de samtalene og besøkene vi har hatt fra diverse juniorer inn i sjappa vår på Sune Sport.

Slik som sporten vår vokser pr dags dato så er jeg ikke veldig bekymret for dette.
Men man er nødt til og ofre en del for å få noe igjen, og den gutsen ser jeg bekymringsfult lite av så langt.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 10:02 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Det er lite attraktivt å satse på frisbeegolf/frisbeesporten generelt som en idrett. Det finnes ikke noe strukturert opplegg - en og annen juniorsamling er det vel, men det monner lite. Det er opp til den enkelte ildsjel i den enkelte klubb å følge opp de håpefulle. Er man heldig å ha en "nerd" i lokalmiljøet som vil traske aleine i skogen sommerhalvåret og kaste plastikk har man plutselig et talent - verre er det vel ikke. Og vil denne samme nerden til og med kaste litt på en kurv i en gymsal mellom november-mars har man et supertalent: det er vel der vi er i dag - litt tabloid sagt.

Jeg er involvert i fotballen/håndballen her lokalt: der tilbys talenter på 11-15 år ukentlig oppgølging og differensiert tilbud. Det er til og med treninger ( i skoletida!) for de beste knyttet opp til AaFK. Det hospiteres heftig opp og ned i årsklassene, trenes på tvers av klubbene og man har gode fasiliteter og lønnende trenere. Det er kanskje ikke så rart at et idrettstalent velger fotball eller håndball da?

Jeg aner ikke hva som skal gjøres, men vil vi løfte sporten fra noe mer enn en seriøs hobby for hippier, må nok noe gjøres.

På den annen side: det er jo ikke sikkert vi vil dit? Ser vi for oss en diskgolfspiller som investerer 4-5-6 timer per dag for dette? Er strukturert i treningsarbeidet og har oppfølging? Jeg har ikke funnet en eneste god fagbok for "hvordan bli en god spiller" - man er fremdeles henvist til 15 minutter lange filmer på youtube.

Jaja. Det er uansett verdens beste sport: og kanskje ligger det ikke i sportens natur å være så toppidrettsfokusert? Og for min egen del skal man jo bare være glad for at ingen yngre spillere satser skikkelig: da er det fremdeles mulig å motivere seg for å henge med noen år til...

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 10:12 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Og et moment til: vi er jo i vekstfasen fremdeles og virker fokuserte på det. Kanskje er vi ikke klare for både en topp- og breddesatsing?

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 12:21 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Jostein skrev:
Og et moment til: vi er jo i vekstfasen fremdeles og virker fokuserte på det. Kanskje er vi ikke klare for både en topp- og breddesatsing?

Først så må vel en forbunds og klubbstruktur som fungerer. Så håper jeg vi med raske steg blir klare for topp og bredde satsing.

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 18:48 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Du er vel ingen hippie Jostein, men det er kult at du vil arrangere verdens beste NM i amatøridretten Diskgolf for en bunch med wannabe hippies og miljøsyndere som kaster fra seg ikkenedbrytbart avfall i skog og vann!!

Topp

InnleggSkrevet: 14 Nov 2013, 22:09 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Av kjærlighet til sporten og folka!

Men: vi skulle hatt en strategi på dette. "Hvordan få fram toppspillere" eller lignende.

Topp

InnleggSkrevet: 15 Nov 2013, 19:54 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg tror det har mye med at det ikke er så attraktiv. Det er både dyrt og tidvis ensomt å skulle trene seg opp og reise på eget initiativ. Vi har jo i flere år opplevd at de første som får tildelt EM-plass velger å ikke reise, fordi det blir for dyrt. Hadde man fått praktisk og økonomisk støtte fra forbundet og/eller sponsing tror jeg disse plassene ville blitt mer attraktive og man ville kanskje gjort en bedre innsats i treningen for å oppnå eksempelvis EM-plass. Hadde det i tillegg vært et opplegg for opptrening og ivaretagelse av juniorer/talenter tror jeg vi ville nådd våre naboers nivå ganske kjapt.

...Det er lov å drømme..

Topp

InnleggSkrevet: 16 Nov 2013, 01:58 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Våre lettkledde venner i Cheerledelse opplever en veldig oppsving. Og nivåheving. Det må være noe mer enn de manglende klærne som gir suksessen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 11 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: