Dato/klokkeslett: 29 Nov 2021, 07:38

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 82 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kriterier for NC 2014
InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 01:52 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Noen tanker fra Bodø
På meg virker utelukkelsen av amatørene som egen klasse/klasser fra NC som en ekskluderende regelendring av DSN. Nå virker også argumentet med NC som en elitearena, kun som et spill for galleriet. Hvis dette er hensikten må det som nevnt settes kriterier for å delta i Open. Slik løsningen er for 2014 vil det ikke føre til en nivåheving av feltet hvis alle amatørene melder seg på i Open.

I Bodø Open 2011 var det total 72 spillere, hvor 31 spilte i amatør klassene, ca. 20 av disse var våre medlemmer. I Bodø Open 2011 var det total 70 spillere, hvor 29 spilte i amatør klassene, ca. 24 av disse var våre medlemmer.

Vil alle disse amatørene melde seg inn i Open? Hvis halvparten av disse melder seg på i en evt. Bodø Open 2014 kan vi sitte igjen med et felt på 50 spillere. Vi får kanskje ros for gode arrangement og fint vær, men vi har til nå vært avhengige av lokale amatører for å fylle opp feltet. Terskelen for å melde seg inn i Open er nok adskillig høyere enn til amatørklassene.

Det tiltalende for meg med denne sporten og miljøet rundt har vært den inkluderende og lekende holdningen, selv i seriøse konkurranser som NC. Nå blir det en spissing av premiepotten og færre deltakere har mulighet å vinne noe. Når amatør klassene er med, er det flere mennesker som sitter igjen med noen kroner i lomma og god-følelsen i magen etter endt turnering.

Som aktivt styremedlem og arrangør, vet jeg hvor mange timer som ligger bak gjennomføringen av et slikt arrangement. Til syvende og sist trengs det engasjerte medlemmer som gidder bruke fritida si på dette og på meg virker dette ikke motiverende.

Jeg mener dette er et steg i feil retning og håper DSN innfører en egen Amatør klasse.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 09:14 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Helt enig med Furuurt!:)

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 10:32 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg mener mange utelater et viktig poeng i sammenhengen. Det er jo mye morsommere med en STOR open-klasse, enn en liten en! Jeg har flere ganger vært meget forundret over dette i enkelte turneringer i utlandet, hvor det liksom har vært bare 14 deltagere i open, stusselige greier, men så er det samtidig en ganske stor "advanced" klasse eller noe sånt. Hvorfor kunne ikke bare alle disse spilt sammen i samme klasse? Hadde jo vært mye morsommere og mer inkluderende. For meg er det altså dette som er inkluderende!

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 14:53 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

olav, det argumentet er veeldig subjektivt for dem som spiller i open, og kanskje for arrangøren, men for andre så betyr det fint lite vil jeg tro.
personlig hadde jeg mye heller sett en stor juniorgruppe istedenfor open....

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 16:02 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

Støtter Furuurt 100prosent. Det er litt paradoksalt at ettersom vi blir fleire og fleire i sporten, så skal vi ha færre og færre klasser. Tidligere hadde vi gjerne nybegynner, viderekommen, og open. Så blei nybegynner og viderekommen slått sammen til amatør og no skal alle spille Open. Nivåforskjellane er meget store frå nybegynner til toppen i Open. Det er vel litt underlig at Open spelarar som kanskje aldri har spelt i amatør og som begynte på et tidspunkt der miljøet var så lite at det ikkje var behov for nivåklasser, at dei skal sitte og meine at amatørklasse har vi ikkje behov for. Eg trur det er ein motiverande faktor for nybegynnarar og amatørspelarar at ein har eit nivå som ein kan trene for å forsøke å nå toppen i, før ein opplever seg god nok til å spille i Open, slik var det i alle fall for meg. Satsing på bredde og satsing på elite må henge sammen på et eller anna vis. Stenger vi amatørnivået ute frå det gode selskap vil det skade elitenivået på sikt, og det skjønnar alle. Difor burde amatørrepresentantane bli lytta til før ein trekke slike hastige slutningar. Det kan sikkert vere litt stusselig Olav viss det blir for tynt i toppen Olav, men dei to siste åra har vi hatt 80-90 spelarar i Open klasse på NM, og stort sett så utgjer vel Open klasse minst halve spelarfeltet på NC turneringar også.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 17:56 
På nett
På nett
Avlogget

Hadde jeg hatt valget så hadde det vært amatør som før, og viderekommen hadde blitt om til open.

Slik jeg ser det så er vi et alt for lite miljø for å kunne ekskludere/nedprioritere noen over de bedre spillerne.
Spørsmålet er om det er mer morro å spille med de som hiver 2-3 ganer så langt som en nybegynner.
Det kan jo faktisk hende at det er bedre å spille med noen på sitt eget nivå, slik at man får noe ut av turneringen helt fra starten av. Dette var jo naturlig med flere klasser i motsetning til at alle er i open, for så å evt. bli delt inn.

Håper dette blir evaluert på slutten av neste år.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 19:59 
Aktiv bruker
Aktiv bruker
Avlogget

Noen som har spurt forbundet om hvorfor de har gjort som de har gjort?

Eller er påstandene spekulasjoner og tanker?

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 20:18 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Faust skrev:
Noen som har spurt forbundet om hvorfor de har gjort som de har gjort?

Eller er påstandene spekulasjoner og tanker?

Kriteriene er lagt ut så de er jo offisielle.

Om hvorfor de har valgt som de har gjort er det ingen av de som har sagt annet enn at det er for å gjøre NC til en elitearena.

Jeg håper på at noen fra forbundet vil komme hit å svare litt om tanker og grunner.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 22:38 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

For en passiv gjeng dere er.
Om man mener dette er ekskluderende må man gjøre noe med det, arranger turneringer som er åpen for alle. Det er nok mye lettere for nybegynnere og amatører å være med på lokale, nybegynnervennlige turneringer enn å skulle delta på NC sammen med Norges beste spillere første gangen man skal delta i en turnering.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 23:17 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Utrolig spesielt svar, Sigrid.

Det er ikke så mye vanskeligere hvis man har en nybegynner/amatør klasse da :P

Såvidt jeg vet så er det kyst tourer og småturneringer stadig vekk der det er baner så det å kalle folk passive er litt teit syntes jeg.

Når det kommer bane her i Halden så er jeg allerede igang med planlegging inne i mitt lille hode av å få noe til å skje der.

Som nybegynner eller amatør er det sikkert for noen litt mer trygt og være med i diverse småturneringer.
Men for noen nybegynnere så er det også litt ekstra stas og være med i de litt større turneringene og å oppleve rammene rundt de. Man får kanskje sjansen til å spille en runde med noen mye bedre spillere som er veldig moro og man kan følge litt rundt og se på god golf bli spilt. Noe som er moro.

Når det kommer bane her i Halden så er jeg allerede igang med planlegging inne i mitt lille hode av å få noe til å skje der.

Har jeg mulighet og råd så vil jeg gjerne være med på alt av turneringer om de er mindre eller om de er NC og jeg syntes det er litt frekt og dårlig og kalle noen av oss passive bare fordi vi ikke helt er med på at denne nye veien styret har valgt, er den rette akkurat nå.

Topp

InnleggSkrevet: 31 Okt 2013, 23:29 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Ding skrev:

Såvidt jeg vet så er det kyst tourer og småturneringer stadig vekk der det er baner så det å kalle folk passive er litt teit syntes jeg.

Som nybegynner eller amatør er det sikkert for noen litt mer trygt og være med i diverse småturneringer.
Men for noen nybegynnere så er det også litt ekstra stas og være med i de litt større turneringene og å oppleve rammene rundt de. Man får kanskje sjansen til å spille en runde med noen mye bedre spillere som er veldig moro og man kan følge litt rundt og se på god golf bli spilt. Noe som er moro.

Har jeg mulighet og råd så vil jeg gjerne være med på alt av turneringer om de er mindre eller om de er NC og jeg syntes det er litt frekt og dårlig og kalle noen av oss passive bare fordi vi ikke helt er med på at denne nye veien styret har valgt, er den rette akkurat nå.

Takk?
Nå ble denne bestemmelsen kalt ekskluderende for nybegynnere. Ut i fra noen av svarene som er skrevet her virker det som nybegynnere eller amatører er uønsket. Det er jo ikke sånn at nybegynnere ikke skal få spille turneringer fordi styret ønsker å løfte NC til et elitenivå, kanskje noen til og med gidder å arrangere både NC og nybegynnerturneringer i løpet av en sesong?

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 00:06 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

dirgis skrev:
Ding skrev:

Takk?
Nå ble denne bestemmelsen kalt ekskluderende for nybegynnere. Ut i fra noen av svarene som er skrevet her virker det som nybegynnere eller amatører er uønsket. Det er jo ikke sånn at nybegynnere ikke skal få spille turneringer fordi styret ønsker å løfte NC til et elitenivå, kanskje noen til og med gidder å arrangere både NC og nybegynnerturneringer i løpet av en sesong?

Hvis jeg misforsto hva du mente så beklager :)

Hvis man vil heve en turnering til noe mer elitenivå så må man ha et tak på spillere og det er jo ekskluderende og jeg er ikke sikker på at det er rette veien å gå ennå. Jeg tror at nivået i norge ikke er godt nok til at man da får nok spillere til at man får noe igjen for det økonomisk (for klubben som arrangerer).

Turneringer (nc/nm) for am/nybegynner ville jo vært utrolig moro og hvis det skulle blitt noe av hadde det vært kjempefint! Hvis noen sitter med slike ideer så er det bare til å ta kontakt så hjelper jeg så godt jeg bare kan :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 00:30 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Turneringer for amatør/nybegynner kalles f.eks kyst-touren :)
Og det er nettopp for å få igang denne gruppen spillere at disse turneringene arrangeres...

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 01:05 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Suverent. Håper fler ser mot kysten og gjør det samme! :)

Topp

InnleggSkrevet: 01 Nov 2013, 01:24 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Nå vet jeg ikke helt hvem av dere som representer forbundet, men kan og vil DSN forsøke å forklare hvilke resonnement styret har hatt bak avgjørelsen. Det har jo tross alt blitt litt oppstyr rundt dette og påvirker en del frisbeegolfere.

Nå må det presiseres at dette er mine synspunkter og jeg representerer ikke styret i Bfk i så måte.

Her i Bodø har det vært arrangert flere turneringer og cup-er for amatører de 2 siste årene og i fjor arrangerte vi også NC. Alle turneringene våre har vært åpne for alle og 2013 har vært det mest aktive året vårt så langt, med 3 turneringer, 2 mindre konkurranser samt sommerens cup. For oss handler det ikke om passivitet, mangel på guts eller pågangsmot.

Vi er en fersk og ung klubb hvor nivået ikke er så høyt. Det er kanskje 5 spillere som hører hjemme i open, resten av oss er glade amatører, totalt har vi nøyaktig 50 medlemmer. Hvis vi kalte en klasse open i en av turneringene, måtte vi forklare for flere helt nye medlemmer at de kunne melde seg på. Så selv i en liten lokal turnering opplevde vi høy terskel for å melde seg på i en klasse kalt open.

Hvis vi tar på oss oppgaven med å arrangere et NC er vi avhengige av å ha styremedlemmer som er motiverte og setter av den tid og fritid som må til for å få et vellykket arrangement. Alt må gjøres selv, forbundet stiller kun med en liten pengestøtte. Selv sliter jeg med motivasjonen til å arrangere et NC som kanskje appellerer til 15 av våre egne medlemmer når jeg kan lage en amatørkonkurranse hvor det kommer 30-40 av våre egne.

Jeg kan ikke se at fjerningen av amatørklassene fra NC er noe annet enn en ekskluderende regelendring og at amatørene er bedt på festen men får ikke smake på desserten.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 82 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: