Det kommer mange meninger på bordet nå og det er bra

Noen oppklaringer. Hvis man velger å arrangere en C-tier er det fra PDGA i grunn ingen krav til noe som helst. Det koster ca 150 kroner. Man må ha et antall deltakere med PDGA-nummer som har spilt nok runder og man må spille minst 13 hull for å få rating på rundene.
En B-tier krever litt når det kommer til premiering og har et høyere sanksjoneringsgebyr. Her er det også krav til banen og merking. En A-tier har ennå litt høyere krav til premiering og koster ennå litt mer og har ennå litt mer krav til at banen er velstelt og merkingen er god. Alle disse kan man i grunnen bare sette i gange å arrangere uten noe annet enn å melde i fra til PDGA (via meg tilfeldigvis)
En Eurotour koster ennå mer igjen, + 5 euro per spiller i tillegg. Det er svært høyt krav til premiering og sponsorpenger inn. Pluss at du ikke velger dette selv, du må søke. Her er det også en del krave til rapportering m.m.
Til nå i Norge ser man helt klart at man trekker flere deltakere ved å arrangere NM/NC enn om man arrangerer en usanksjonert turnering. Få drar langt for å spille turneringer uten noe ekstra. Det kan jo endre seg med disse nye reglene.
Økonomi:
Dette kan dere jo lese selv, men det virker ikke som om så mange har gjort det. Man kan ta opptil 600 kroner i påmelding. Hvis man er litt kul så tar man kanskje bare 500. Hvis man sier at det er 10 juniorer som betaler 300 så har man altså 3000 der som skal brukes på premier til 3 beste, det bør finansiere seg selv og vel så det syns jeg. Hvis man er uheldig da og bare får ikke 50 openspillere (500*50=25000) Her skal 12 spillere ha premier. La oss si at man bruker 10000 (som er 40%) på premiering (det er mye i NC-sammenheng). Man sitter altså igjen med 15000 (pluss det man tyner ut av juniorene..) som kan brukes på div. Tønsberg har tydeligvis høye utgifter til leie, men de sitter forsatt igjen med 9000, før man har tatt med sponsing, salg av mat og kiosksalg. Sånn jeg ser det bør det gå an å få dette til å gå rundt ganske greit, og da vil jeg påpeke at her er det lagt inn 50 spillere. Jeg vil tro det blir 90 i alle turneringene rundt om neste år..
For å trekke spillere fra utlandet må man ha noe å tilby. F.eks svenskene gidder jo ikke dra på ET'er en gang hvis de ikke tror de kan tjene penger.
At forskjellen på 400 og 600 skal være med å hindre at folk er med i NC tror jeg ikke noe på. Det er snakk om svært lite når man ser i forhold til reise og opphold (ja noen bor i campingbil og sparer penger på det). 5 turneringer i året er 1000 kr ekstra per år, det er under et par keen-sko det jo... Kanskje det gjør at noen lokale spillere ikke deltar, men jeg tror ikke der spiller inn på totalantallet i særlig grad. Men jeg kan ta feil.
-ingar, og bare ingar