Dato/klokkeslett: 29 Nov 2021, 07:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 82 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Kriterier for NC 2014
InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 16:33 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Terminliste 2014.

NC;
April: Bergen.
Mai: Sandefjord.
Juni: Bodø og Kristiansand.
August: Arendal og Kristiansund.

NM;
September: Hamar.

Pargolf NM;
August: Tønsberg.

Kysttour;
Mai-august: Vestlandet og Sørlandet.

Det er lov å håpe!:)

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 19:19 
Ny på nett
Ny på nett
Avlogget

Sett at vedtaket står så er vel løsningen å tilby flere regionale tilbud slik at de som har hatt NC som en inngangsportal nå får andre muligheter til å komme inn i "systemet"..?

Selv vet jeg godt at jeg ikke hadde stilt i NC om det bare var open-klasser i år, men etter et år med mange kysttourer og regionale turneringer både i Oslo og lengre sør ser jeg ikke problemet med å stille i Open i årene fremover.

Jeg så dog frem til et år i Viderekommen før jeg gikk opp til Open, men da denne endringen burde fremprovosere flere regionale turneringer for å fylle hullet etter NC som rekutteringsarena så gjør det meg i bunn å grunn ingenting. Jeg kan godt tape så det synger i Open så lenge det er andre turneringer jeg også kan spille..

Dette er nok en avgjørelse som kan få gode eller dårlige ettervirkninger, og det er vel vi som medlemmer av miljøet som må ta det ansvaret av skuldrene til NC-arrangørene slik at det få riktig fokus og være elitearenaen mange ønsker at den skal være.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 20:12 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

mml skrev:
Sett at vedtaket står så er vel løsningen å tilby flere regionale tilbud slik at de som har hatt NC som en inngangsportal nå får andre muligheter til å komme inn i "systemet"..?

Selv vet jeg godt at jeg ikke hadde stilt i NC om det bare var open-klasser i år, men etter et år med mange kysttourer og regionale turneringer både i Oslo og lengre sør ser jeg ikke problemet med å stille i Open i årene fremover.

Jeg så dog frem til et år i Viderekommen før jeg gikk opp til Open, men da denne endringen burde fremprovosere flere regionale turneringer for å fylle hullet etter NC som rekutteringsarena så gjør det meg i bunn å grunn ingenting. Jeg kan godt tape så det synger i Open så lenge det er andre turneringer jeg også kan spille..

Dette er nok en avgjørelse som kan få gode eller dårlige ettervirkninger, og det er vel vi som medlemmer av miljøet som må ta det ansvaret av skuldrene til NC-arrangørene slik at det få riktig fokus og være elitearenaen mange ønsker at den skal være.

Slettes ikke dårlig sagt!

Kommer til å melde meg på jeg også da, fine folk. Til og med de bærumtrønderne og samene som tusler rundt.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 21:41 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg synes forslaget er helt greit, men vil det utgjøre noen forskjell i praksis på hvem som spiller? Hvis spillerene som vanligvis spiller amatør/nybegynner fortsetter å melde seg på i Open så blir jo spillerfeltet det samme som før (det blir de samme spillerene man ønsker å slå selv om det blir i lavere pooler i open eller om man er øverst i amatør) - hvilken forskjell gjør det arrangørmessig - er det enklere med færre klasser?

Skal man ha færre plasser i NC eller kan feltet være like stort som tidligere (slik at det blir ev blir vanskeligere å komme med i NC?)?
Regner med det fortsatt bør være holdt av plasser til de 20 beste i open til hver NC?

Jeg har aldri spilt amatør/nybegynner/viderekommen (også fordi det ikke fantes da jeg startet å spille) og ser ike helt hvor gjevt det er å hevde seg i amatør i steden for å ligge nederst i open (jeg har heller aldri skjønt poenget med handicap i golf for å splle på samme nivå som andre).

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 21:44 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Ang rekrutering:

Ukesgolfene blir vel ansett som et bra sted for rekrutering? Der stiller vel alle spillere i "open" og ser ikke ut til at det hindrer rekrutering eller deltakelse.....

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 22:22 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Ukesgolf er en annen ting enn 2-3 dagers turnering da..

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 22:28 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg syns det er bra at Amatør/Nybegynner/Viderekommen blir borte. Det er en kunstig klassifisering mellom spillere som egentlig spiller etter samme forutsetninger bare at noen har spilt lengre enn andre og noen er flinkere enn andre. Dårlige spillere må finne seg i å havne et stykke ned på resultatlista, uansett hvor lenge man har spilt.

MEN: Jeg håper at de som tidligere har meldt seg på i de lavere klassene nå melder seg på Open i stedet. Det er INGEN grunn til å vente eller nøle med å melde seg på i Open i neste års NC. Vi som er erfarne i miljøet kan hjelpe til hvilke holdninger man skal ha til å melde seg på som nybegynner. Med det lille miljøet vi har i Norge er det plass til alle i Norgescuppene. Hvis forbundet virkelig vil at NC skal bli en elite-arena så må de sette minstekriterier for å kunne melde seg på, f.eks med en rating-grense. Så lenge det ikke er det MÅ VI gjøre alt vi kan for å inspirere flest mulig til å melde seg på flest mulig turneringer.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 22:37 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Ding.

Er det bedre å "tape" hver onsdag på Ekeberg enn å "tape" i en NC....? Å spille mot gode spillere kan også inspirere til mer trening i steden for å demotivere mindre gode spillere (tror jeg).

Jeg startet å spille mot stort sett gode spillere og jeg så på det mer som en inspirasjon enn hindring.....

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 23:59 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Det er jo ikke det som er problemet heller da. Man må jo bestandig jobbe mot å spille mot bedre spillere og lære å forbedre seg. Det er bare litt mer moro når man kan sette litt trinn i det og jeg ser ikke helt problemet i det.

Det er såklart forskjell i å møte opp i en ukentlig golf runde hvor resultater "teller litt mer" og hvor man kan gå med venner og bare kose seg enn å være i turneringsmodus hvor du spiller med andre du ikke kjenner så godt og godnervene er på plass. Jeg sier ikke at noen av de er feil eller dårlige, men de er ganske forskjellige.

Uansett så er jo reglene sånn nå og jeg kommer nok til å kose meg uansett hvilken klasse jeg spiller i :)

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2013, 13:12 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Hvor kan jeg lese kriteriene for NC-2014?
Jon

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2013, 19:08 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Det er sendt ut til alle klubbene. I deres tilfelle, så ser jeg at det er i hvert fall sendt til Espen.

Topp

InnleggSkrevet: 28 Okt 2013, 23:27 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg har nå lagt ut kriteriene her:
http://www.frisbeegolf.no/arkiv/dokumenter/NCkriterier2014.pdf
http://www.frisbeegolf.no/arkiv/dokumenter/NMkriterier2014.pdf

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 13:56 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

Interessant diskusjon dette med kva vil vi at NC skal vere og kven NC er for. Eg meinar vi fortsatt bør ha eit sterkare fokus på å fylle opp med folk i dei turneringane vi har, enn å forsøke å sette begrensninger, eller sende ut signal om kven som er velkommen. Stemmer det ikkje at det fortsatt berre er eit fåtal NC arrangement som har vore fylt opp til maks? Eg er forsåvidt enig i at ein bør legge til rette for at alle som vil og bør konkurrere på elitenivået i NC og NM samanheng får plass til det. Men eg trur at tilrettelegging for amatørklasse i NC vil vere meir tenelig for den målsetninga. Viss vi kuttar ut amatørklassen så endar vi opp med at ein del amatørar kuttar ut å vere med uavhengig av om turneringa har god eller laber deltaking forøvrig. Og ein del av amatørane blir med uansett og, ikkje det at eg har noko problem med å gå med amatørar i konkurranse, men dei drar ned nivået og kan til tider bli eit uromoment, f.eks fordi enkelte av dei ikkje kan reglane (eller ikkje er vant til å følge dei). Viss målsetninga er å dyrke elitefokuset og nivået i NC, så trur eg det ville vere ein fordel med ei amatørklasse. Elite klassene måtte gjerne bli prioritert ved plassmangel. Ei anna ulempe ved å kutte ut amatørklasse er jo at nye klubbar med fortsatt stor andel amatørar som er ivrige, kanskje kan bli mindre motivert til å søke om å få arrangere NC... og vi har jo ei stund no håpa på nye arenaer for NC f.eks i Sandnes, Kristiansand, Kristiansund...

Topp

Innleggets emne: Re: Kriterier for NC 2014 -påmeldingsrutiner
InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 14:00 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Ser at årets kriterier ikke inneholder noen presiseringer rundt påmeldingsprosedyrer utover antall reserverte plasser
Sitat:
Påmelding
Påmeldingssidene for turneringen må åpnes senest to måneder før turneringstart. Påmeldingsstart skal annonseres senest 3 dager i forkant.
For Åpen klasse reserveres det plasser til topp 20 i NC 2013. For Dameklassen reserveres det plasser til topp 5 i NC 2013. Plassene holdes i 14 dager etter påmeldingsstart, deretter er de fritt tilgjengelige. Arrangøren står fritt til å disponere opptil 4 wildcard-plasser.
Arrangøren skal registrere fullt navn, klubb, e-post og telefonnr til spillerne. Dette skal fortløpende føres alfabetisk i et hensiktsmessig dokument, f. eks et Excel ark, slik at det på oppfordring raskt kan oversendes forbundet.

Tidligere år har det variert korleis dette er blitt løyst av de ulike turneringene, nokre har hatt først til mølla (feks Bergen) mens feks Stovnerputten kjørte en 'lenger' påmeldingsprosses med fleire 'stadier' og ulike kriterier.

Så lenge det ikke blir fulle turneringer og alle får melde seg på i god tid så er det ikke så farlige korleis dette gjøres.

Men blir det fullt, eller folk er redd for at det blir fullt og føler de må melde seg på tidlig sjølv om dei ikkje er sikker på at dei skal være med, og ender opp med å melde seg av kort tid før turnering, så er det verre.

Kunne vært greit å blitt enige om ein felles måte løyse dette på slik at alle NC og NM turneringene bruker samme påmeldingsrutine

Slenger ut endel moment som kanksje er intr i en slik diskusjon, samt noen ugjennomtenkte tanker om dei

Først til mølla vs fleire faser
Dei fleste er vel enig om at ein rein først til mølla over alle klasser ikkje er optimalt...

Påmelding i fleire faser er nok ønskelig, men har andre utfordringer (korleis rangere dei påmeldte, meir lenger nede om da).

Fleire faser vil vel helst medføre en fase på x dager der folk melder seg på, så blir dei tildelt plass etter ett sett med kriterier (ranking og antall plasser i ulike klasser), så må det finnes regler for dei som ikke får plass i denne tildelingen men som var påmeldt før fristen. Når alt dette er gjort, så vil det være naturlig med åpen påmelding så lenge det finnes plasser

Reservering av plasser i ulike klasser
Skal det holdes av plasser til de ulike klassene (utover de som er sikkret plass baserte på fjorårets NC)?

Da vil være greit å reservere nok plasser til at minimum alle klasser vil bli kjørt, er for dumt om det bare blir 3 grandmaster spillere og ingen klasse bare fordi en open spilleren ranket som nr 78 skviset ut den 4. grandmasteren.

Rangering av de påmeldte
DSN sine kriterier ranker inn endel open og damespillere, men for resten er da uavklart.

NC plassering fra sist sesong kan brukes, men da vil det nesten være umulig for nye spillere å komme inn dersom feltet er fullt med 'gammle' NC spillere.

PDGA rating er og en løsning. Men det er ikke krav om PDGA medlemskap for å delta i NC (og det kan vel heller ikke kreves slik eg har forstått det).

Registreringsrekkefølge. Dette blir jo en variant av først til mølla

Trekning ...

Helt eget system det kan lages et helt eget system som tar hensyn til NC, pdga turneringer og andre turneringer. Problemet er å lage eit godt system, samt at det normalt vil være endel arbeid med å administrere det

Annet
Er jo andre ting som kan tas med og, men som kanskje er meir intr på sikt.

Feks kan de ulike tourene (kyst-, vestkyst-, mjøs-, ...) få et eller flere wildcards til neste års NC.
Dvs, vestkysttouren har ett 'open' wildcard i alle nc, og den beste av topp x i openklassen i vkt som ikke får plass i openklassen i NC på 'normalt' vis, får da denne plassen.
Dette vil kunne heve statusen for de ulike tourene, og med NC som en 'elite'-tour er det kanskje greit å få desse andre litt opp.

Sikkre plass i open til vinner (ev topp x) av junior klassen det året dei ikke lenger kan spille junior. Kan for såvidt og gjøres for dei andre aldersbestemte klassene og når noken må skifte pga alder.

Ein del av desse problemstillingene er jo mindre aktuelle om da er plass til eit stort felt, men kan være greit å ha avklart dei uansett

En siste sak er jo om håndtering av påmelding er noe som forbundskontoret kunne ha hjulpet klubbene med.
Dvs, de ulike arrangørene rapporterer inn kor stor kapasitet dei har på feltet og kva pris dei ønsker å ta, og så håndterer forbundet resten og klubben mottar deltagerliste, påmeldingspenger og ferdig utskrevne scorecards.
Kostnad for dette kan kanskje dekkes inn på lisens eller på ei fast avgift pr påmelding, eller er kanskje ei oppgave som forbundet naturlig skal ta ?

Topp

InnleggSkrevet: 29 Okt 2013, 17:40 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

sølve er en vis mann, flere burde lytte til han! :)

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 82 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: