Ser at årets kriterier ikke inneholder noen presiseringer rundt påmeldingsprosedyrer utover antall reserverte plasser
Sitat:
Påmelding
Påmeldingssidene for turneringen må åpnes senest to måneder før turneringstart. Påmeldingsstart skal annonseres senest 3 dager i forkant.
For Åpen klasse reserveres det plasser til topp 20 i NC 2013. For Dameklassen reserveres det plasser til topp 5 i NC 2013. Plassene holdes i 14 dager etter påmeldingsstart, deretter er de fritt tilgjengelige. Arrangøren står fritt til å disponere opptil 4 wildcard-plasser.
Arrangøren skal registrere fullt navn, klubb, e-post og telefonnr til spillerne. Dette skal fortløpende føres alfabetisk i et hensiktsmessig dokument, f. eks et Excel ark, slik at det på oppfordring raskt kan oversendes forbundet.
Tidligere år har det variert korleis dette er blitt løyst av de ulike turneringene, nokre har hatt først til mølla (feks Bergen) mens feks
Stovnerputten kjørte en 'lenger' påmeldingsprosses med fleire 'stadier' og ulike kriterier.
Så lenge det ikke blir fulle turneringer og alle får melde seg på i god tid så er det ikke så farlige korleis dette gjøres.
Men blir det fullt, eller folk er redd for at det blir fullt og føler de må melde seg på tidlig sjølv om dei ikkje er sikker på at dei skal være med, og ender opp med å melde seg av kort tid før turnering, så er det verre.
Kunne vært greit å blitt enige om ein felles måte løyse dette på slik at alle NC og NM turneringene bruker samme påmeldingsrutine
Slenger ut endel moment som kanksje er intr i en slik diskusjon, samt noen ugjennomtenkte tanker om dei
Først til mølla vs fleire faserDei fleste er vel enig om at ein rein først til mølla over alle klasser ikkje er optimalt...
Påmelding i fleire faser er nok ønskelig, men har andre utfordringer (korleis rangere dei påmeldte, meir lenger nede om da).
Fleire faser vil vel helst medføre en fase på x dager der folk melder seg på, så blir dei tildelt plass etter ett sett med kriterier (ranking og antall plasser i ulike klasser), så må det finnes regler for dei som ikke får plass i denne tildelingen men som var påmeldt før fristen. Når alt dette er gjort, så vil det være naturlig med åpen påmelding så lenge det finnes plasser
Reservering av plasser i ulike klasserSkal det holdes av plasser til de ulike klassene (utover de som er sikkret plass baserte på fjorårets NC)?
Da vil være greit å reservere nok plasser til at minimum alle klasser vil bli kjørt, er for dumt om det bare blir 3 grandmaster spillere og ingen klasse bare fordi en open spilleren ranket som nr 78 skviset ut den 4. grandmasteren.
Rangering av de påmeldteDSN sine kriterier ranker inn endel open og damespillere, men for resten er da uavklart.
NC plassering fra sist sesong kan brukes, men da vil det nesten være umulig for nye spillere å komme inn dersom feltet er fullt med 'gammle' NC spillere.
PDGA rating er og en løsning. Men det er ikke krav om PDGA medlemskap for å delta i NC (og det kan vel heller ikke kreves slik eg har forstått det).
Registreringsrekkefølge. Dette blir jo en variant av først til mølla
Trekning ...
Helt eget system det kan lages et helt eget system som tar hensyn til NC, pdga turneringer og andre turneringer. Problemet er å lage eit godt system, samt at det normalt vil være endel arbeid med å administrere det
AnnetEr jo andre ting som kan tas med og, men som kanskje er meir intr på sikt.
Feks kan de ulike tourene (kyst-, vestkyst-, mjøs-, ...) få et eller flere wildcards til neste års NC.
Dvs, vestkysttouren har ett 'open' wildcard i alle nc, og den beste av topp x i openklassen i vkt som ikke får plass i openklassen i NC på 'normalt' vis, får da denne plassen.
Dette vil kunne heve statusen for de ulike tourene, og med NC som en 'elite'-tour er det kanskje greit å få desse andre litt opp.
Sikkre plass i open til vinner (ev topp x) av junior klassen det året dei ikke lenger kan spille junior. Kan for såvidt og gjøres for dei andre aldersbestemte klassene og når noken må skifte pga alder.
Ein del av desse problemstillingene er jo mindre aktuelle om da er plass til eit stort felt, men kan være greit å ha avklart dei uansett
En siste sak er jo om håndtering av påmelding er noe som forbundskontoret kunne ha hjulpet klubbene med.
Dvs, de ulike arrangørene rapporterer inn kor stor kapasitet dei har på feltet og kva pris dei ønsker å ta, og så håndterer forbundet resten og klubben mottar deltagerliste, påmeldingspenger og ferdig utskrevne scorecards.
Kostnad for dette kan kanskje dekkes inn på lisens eller på ei fast avgift pr påmelding, eller er kanskje ei oppgave som forbundet naturlig skal ta ?