Dato/klokkeslett: 08 Des 2021, 22:35

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 82 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kriterier for NC 2014
InnleggSkrevet: 25 Okt 2013, 13:40 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

i kriteriene til nc 2014 så er både nybegynner og viderekommen fjernet. argumentet slikt det står i er: "ønsker å utvikle NC fra en bredde- til en elitearena".
jeg lurer litt på hva folket ellers mener om dette?

utifra hva jeg har fått med meg så har ikke eliten blitt så særlig mye større de siste årene, ncene har ikke blitt fylt opp (bortsett fra de turneringene som har tak på 90 spillere) og om man trekker amatørklassene fra ncene i år så hadde ingen hatt over 100 deltagere. vil man ha mindre eliteturneringer vs større turneringer hvor man også har amatørklasser?
- er det nok turneringer for dem som er amatørspillere slik at de ikke vil savne det å delta på nc?
ødelegger vi et naturlig rekrutteringsløp ved å fjerne disse klassene fra nc?

Topp

Innleggets emne: Re: Kriterier for NC 2014
InnleggSkrevet: 25 Okt 2013, 14:39 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg tolker det som står sånn at arrangøren står fritt til å tilby andre klasser, men det er ikke pålagt.
Det vil uansett bety at det ikke blir noen sammenlagtkonkurranse for amatørklassene siden det er muligheter for at noen arrangører velger å ikke tilby disse klassene(?).
I NM var det vel bare disse klassene og det var nok folk som var med der, men var det mange nye med? Kanskje terskelen for å bli med første gangen i NC blir litt høyere for noen?

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2013, 14:51 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

ok, da har jeg misforstått litt. i kriteriene står det: "Merk spesielt at amatørklassene er fjernet fra klasser
som skal tilbys. Dette er et ledd i en utviklingsprosess fra DSNs side, hvor vi ønsker å utvikle NC fra en bredde- til en elitearena. "
jeg tolket det som om at de ikke skulle tilbys i nc, men om du sier noe annet så... :)

- i nm var det flere (mange) som deltok i open, men som ellers spilte i andre klasser. slik har det vært de siste årene tror jeg.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2013, 15:08 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

Siden du leser det på en måte og jeg leser det på en annen så bør det kanskje spesifiseres litt?

Ang. NM, ja det var det jeg mente. Alle kan jo spille Åpen klasse, det er jo derfor den heter Åpen. Det er nok ikke tenkt at de som før spilte amatør ikke får være med. De må bare heller spille åpen klasse.

"faren" er jo at nye folk ikke drister seg til å delta når det bare ern en klasse, eller at de ikke ser noe verdi av å delta i en klasse der de opplagt ikke har sjanse til å vinne noen ting (selv om mange av oss har gjort det i årevis). Man kan få følelsen av at man bare sponser pengepotten for toppspillerne..

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2013, 16:08 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Syntes det er litt merkelig at man ikke ialfall bare slår sammen am og nybegynner klassen da det har vært litt deltakere i begge klassene i år. Slått de sammen så kunne man fått en rimelig stor amatørklasse og en mulighet for de som ikke er helt i toppen til å føle seg litt gode samt at litt flere får noe å spille om annet enn bare det å spille for å møte folk.

Jeg syntes det blir litt for elitisk og tullete da miljøet i norge ikke er enormt (ennå). Håper klubbene som arrangerer nc'er kan samarbeide om å ha amatørklasser.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2013, 16:32 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Kan ikke bare de som spiller viderekommen/nybegynner melde seg på i Åpen da? Ser ikke helt problemet her.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2013, 17:07 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Fjauret: det er vel det som er problemet da. Det blir jo til for de fleste at man gjør det. Vel iallfall jeg kommer til å gjøre det. (jeg kan ikke svare for andre).

Det jeg så frem til etter en sesong med bare sisteplasser (i nybegynner) var å få trena gjennom vinteren og forhåpentligvis kjempe meg opp til toppen i nybegynner etterhvert slik at jeg kan gå over til amatør osv osv. Altså ta det i etapper og kanskje av og til være i en ledergruppe og få litt godhetsfølelse.

Med nye forandringer så vil jeg jo måtte bare være i bunnkampen fremover med bare en lang kamp om å kjempe meg ut av bunntiern.

Det blir en helt annen måte for meg personlig å måle progresjon på, en måte som for meg virker mye mindre givende spillmessig. Man har det sosiale og det at man treffer veldig hyggelige folk og alt det der men det blir tatt vekk noe som er bra i mitt syn.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2013, 17:29 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

jeg er ganske sikker på at nybegynner og viderekommenklassene har vært veldig positive for rekruttering til nc. det blir en litt mer forsiktig "inngangsport" til konkurranser og dermed flere som tør å ta steget.

Topp

InnleggSkrevet: 25 Okt 2013, 19:01 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Skandale!! Hva med å bare ha to klasser: Dame og herrer......

Jeg er helt enig med Kristian Sønningdal. Slå sammen nybegynner og amatør. Dette blir da viderekommen-klassen.
Dette liker jeg ikke. Tror vi at vi er så gode og store? Min mening er at det er mye lettere å være med på NC`er om det er i hvert fall EN klasse under åpen klasse. Vet at det er flere nybegynnere i Skien som trolig ikke hadde meldt seg på Skien Open i år om det kun hadde vært mulig å melde seg på i åpen klasse.
54 spillere har vært med på NC i år i disse to klassene. Det er for få turneringer i Norge pr nå. Vi har Mjøscupen, kyst touren på Sørlandet og kyst touren på Vestlandet. Det er bra, men det er ikke alle som får med seg disse turneringene av diverse grunner.
Personlig spilte jeg to år som nybegynner før jeg spilte et år i amatør klassen før jeg tok steget opp i åpen klassen. Dette syns jeg var moro. Jeg følte, som Kristian sier, en progresjon og det var syyyyk deilig å vite at i min første turnering i åpen klassen så grusa jeg Jossi som spilte i amatør. Det gav meg n god følelse av at jeg hadde spilt meg oppover.

Jeg syns de som skal arrangere NC neste år burde slå sammen klassene til f.eks viderekommen (eller bare amatør).

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2013, 08:56 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Personlig så syntes jeg det var like spennende og givende å gå open når jeg startet å konkurrere. Var jo selvfølgelig på bunn av resultatlistene, men det var alltid folk å kjempe mot. Også er det alltid han ene du absolutt vil slå :D

Er usikker på om det er behov for å ha med klasser under open i Norgescuper. Kansje ett år til med viderekommen? Også kunne man hatt påmelding til turneringene i steg hvor open får melde seg på først, etterfulgt av viderekommen og kanskje nybegynner til slutt for å evt få fylt opp turneringen hvis det er et problem.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2013, 11:10 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Jgrlars skrev:
Personlig så syntes jeg det var like spennende og givende å gå open når jeg startet å konkurrere. Var jo selvfølgelig på bunn av resultatlistene, men det var alltid folk å kjempe mot. Også er det alltid han ene du absolutt vil slå :D

Er usikker på om det er behov for å ha med klasser under open i Norgescuper. Kansje ett år til med viderekommen? Også kunne man hatt påmelding til turneringene i steg hvor open får melde seg på først, etterfulgt av viderekommen og kanskje nybegynner til slutt for å evt få fylt opp turneringen hvis det er et problem.

Jeg syns dette er et godt forslag!

Jeg syns det er skandale om nybegynnere/amatører skal ta opp halvparten av plassene i NC, så er glad for at DSN nå viser forståelse for tendensen til denne problematikken og tar grep. Når det er sagt er det nok mange som dropper å bli med på NC fordi de ikke føler seg "bra nok" til å stille i åpen. Jeg vet ikke om jeg syns det gjør så mye, kanskje det stimulerer enda mer til mindre, lokale turneringer som inngangsport til å turneringer.
Det er jo undelig om vi skal jobbe for større vekst, vi krever mer av NCene og i tillegg skal vi ha plass til absolutt alle i dette som skal være "toppserien" vår. Jeg er for at så mange som mulig skal få spille diskgolf, på sitt nivå, men jeg tror ikke det plass til absolutt alle i norgescupen.

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2013, 13:05 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Skjønner jo hva dere mener, men at viderekommende og nybegynnere fyller opp listene for andre er jo ikke riktig. I Bergen var det bare plasd til 90 spillere og var en først til mølla påmelding. Både Stovnerputten og Skien open hadde plass til flere spillere.
Men uansett så må vi jo bare følge kriteriene som DNS setter.
Jeg håper at flere klubber enn de "vanlige" tak litt tak og sender inn en søknad om NC/NM:)
Bodø, Kristiansund, Kristiansand, Sandefjord og Hamar.
Vi burde nesten hatt minimum 6 NC'er og NM hvert år:)

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2013, 13:59 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Javisst! Og masse småturneringer som kan hjelpe til med rekruteringen!:D

Topp

InnleggSkrevet: 26 Okt 2013, 20:32 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Hvis det er slik at amsa og noobsa tar opp plasser fra open klassen så har jeg en viss forståelse for det men der kan man igjen sette sammen til en am klasse og sette tak på antall påmeldte slik at det ikke blir slik. Det kan også være en (eller flere) grunn(er)til at det blir slik.

Er det sånn at open spillere generelt bare er treigere til å melde seg på? Hvis ja så er vel ikke det min feil ei burde det bli mitt problem som nybegynner eller amatør. (jeg tror uansett ikke dette er grunnen, bare nevner det).

Kanskje endel spillere egentlig er klare for open klassen men tviholder på am/nbg status for å vinne? Er dette isåfall egentlig noe problem? Det vil isåfall være litt teit og muligens litt feigt men sånn er det nå.

Kanskje nivået i norge rett og slett ikke er bedre ennå? Jeg tror det bare vil bli bedre og at dette isåfall vil forandre seg og da er man tilbake til sammenslåing og tak på antall.

Flere nc'er med todagers og ikke to perioder på et par uker hvor alt av stor turneringer for sommeren blir gjort unna (det gjør det vanskelig for folk å være med på alle).

Jeg har uansett ikke fått noe inntrykk av at det er slik at ams og noobs tar opp plasser og da ser jeg uansett ikke helt poenget ved og gjøre det slikt som dette.

P.S. Forslaget til Lars er bare fint. Enig.

Topp

InnleggSkrevet: 27 Okt 2013, 00:39 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Godt tiltak! Har ventet på det lenge. Man kan ikke bruke som argument at alle skal ha sjansen til en god plassering:
Da måtte vi hatt mange klasser...
Dette høyner statusen på norgescupen som det gjeveste her til lands.Så kan lokale turneringer være rekrutt-arenaen. Det er ganske mange av de etter hvert.
Ingar: hvordan kan du lese ordet "fjernet" som valgfritt?

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 82 innlegg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 13 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: