Dato/klokkeslett: 19 Sep 2021, 03:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Den norske frisbeehistorien
InnleggSkrevet: 10 Sep 2013, 10:17 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Hei, alle!
På oppfordring er jeg så smått i gang med å samle inn relevant stoff til "den norske frisbeehistorien". Som i alle fall er tenkt å skulle publiseres på frisbeegolf.no som et dokument for ettertiden - i beste fall i hefteform eller lignende også. Tidsperspektiv: i løpet av 2014 bør det være ferdig.

Til dette trenger jeg mye hjelp. Derfor: alle som har ideer, forslag, informasjon osv kan sende epost til haaland@mimer.no, dette går ikke uten deres hjelp.

Dette er ikke en oppgave eller et mandat jeg har fått av forbundet eller noen andre - det er kun fordi noen har spurt om jeg kan begynne å "se på saken"...og da prøver jeg - så ser vi om det lar seg gjøre.

Det finnes en del informasjon rundt omkring på nettet - blant annet dette fra Carlos sin gamle hjemmeside:
" Den norske frisbee-historien henger nøye sammen med Pancakes-historie, og klubbens ærespresident Robert Tjernstad får ta skylden for at man driver med denne "merkelige" sporten her til lands.Det var Robert som satt hjemme hos seg selv i 1978, og så på Sportspegeln på Svensk TV. Han ble så betatt av plasttallerkenen at han gikk rett ut og meldte seg rett inn i det Svenske Frisbee Forbundet. Han fikk tilsendt et medlemsnummer (#1112), bladet Frisbeelagan og en disk. Han savnet noen å spille med , så han kontaktet noen av sine kamerater, bl.a. brødrene Jarl og Eirik Petersen. Flere kom etterhvert til, og Pancake Circle Ltd var et faktum. Det var denne klubben som tok initiativet til å starte NFF (Norsk Frisbee Forbund) i 1979, og mange av de markante profilene i klubben har vært drivkraften for sporten i mange år."

Vi får se hva som kommer ut av dette - jeg håper i alle fall på god hjelp!

Jostein

Topp

Innleggets emne: Re: Den norske frisbeehistorien
InnleggSkrevet: 10 Sep 2013, 11:17 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

bra initiativ Jostein!

Topp

InnleggSkrevet: 10 Sep 2013, 20:33 
Verdensmester
Verdensmester
Brukerens avatar
Avlogget

Veldig bra! Like til

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2013, 09:32 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Har fått meget interessante informasjon om den spede oppstarten til vår idrett, fra en av de som var med på 70-tallet. Er selvsagt interessert i mye mer informasjon - blant annet hadde det vært interessant å vite historiene til hvordan klubbene våre ble stiftet.

Da tenker jeg meg dette på en slags mal som dette, tar LIDL som eksempel. Jeg prøver å bruke kilder - det er en del å finne på nett - så bruk kilder om du har.

Kubb: LIDL ( Langevåg IL Diskgolf)
Stiftet: 1.oktober 2005( trolig dato)
Stiftet av: Per Magne Juliebø, Oddgeir Valen, Jan Tore Holen, Hans Peter Kibsgaard, Jostein Håland

LIDLs historie henger sammen med Dagbladets artikkel om frisbeegolf fra juni 2004: http://www.dagbladet.no/sport/2004/06/06/466240.html. Jostein Håland kjente tilfeldigvis Torleif Skaland fra skolegang i Oslo på 90-tallet, tok kontakt med Skaland og fikk informasjon om idretten. I tillegg fikk vi sendt over noen disker fra Svein Atle Hagaseth - blant annet en Champion Orc som eksisterer den dag i dag, omtales i dag som "mora". Jostein Håland fikk med seg sine kompiser fra fotballen, ordna utstyr til alle, etablerte to midlertidige baner på Fiskarstranda med dører, balbinge, stolper etc som kurver. Etter en lang vinter med kasting døgnet rundt kom våren - og med det ønske om en skikkelig bane. Vi kontaktet Langevåg IL som var positive ( formann Jan Tore Holen) , inviterte Sune Wentzel oppover og fikk med oss lokalavisa. http://www.frisbeegolf.no/oldsite/index ... nt&sid=196. Wentzel designet en nihullsbane, fylkeskommunen gav oss penger og i 2005 stod banen klar - og med det også grunnlaget for idretten på Sunnmøre.

Altså 10-12 linjer med fortellingen om oppstarten, sentrale personer, årstall osv. Bruk kilder!

Topp

InnleggSkrevet: 16 Sep 2013, 23:12 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Det dukker opp svært mange gode historier, hemmeligheter(?) og veldig mye interessant i denne saken! Håper folk fortsetter å sende inn bidrag! Haaland@mimer.no

Spørs om jeg må se på dette prosjektet som mitt fremste gjøremål denne høsten og vinteren. Det er tydeligvis mange som sitter på historiene her fra den spede barndom: det har blant annet dukket opp det som kanskje er landets eldste disk! Og da er vi på 60- tallet, folkens. Noen eldre?

Minner ellers om å sende inn din klubbs historie: det hører med i denne sammenhengen.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: