Dato/klokkeslett: 13 Aug 2020, 11:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: NC-påmelding/damesatsing
InnleggSkrevet: 02 Mar 2013, 10:22 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Nysgjerrig siden ingen har nevnt dette: Synes vi det er greit at bare åtte damer får plass i en NC? Når minst åtte til ønsket plass? Årsaken til dette er altså at kun fem plasser var reservert dame. Vi kunne altså endt opp med kun fem damer i en NC siden det ble førstemann til mølla. Dette vil jo ødelegge for manges mulighet til plassering i NC totalt når de mister disse poengene. Skjønner at det gikk litt i hui og hast for Bergen i år, og det er vel minstekrav med fem i kriteriene. Men dette rimer vel ikke helt med sportens satsning på damerekruttering...

PDGA #44536
Hoveddisker: Opto Air Saint, Blizzard Destroyer, Diamond Light, Core, Pain, Fuse, Wizard SSS

Topp

Innleggets emne: Re: Bergen Open 2013
InnleggSkrevet: 02 Mar 2013, 15:58 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

det var da annonsert på forhånd at påmeldingen skulle åpne på et bestemt tidspunkt. det var ledige plasser flere timer etter at påmeldingen startet så damene hadde da like store muligheter til å melde seg på som andre hadde?
hvis man vet at man vil på turnering, og man vet når påmeldingen starter så er det jo bare å melde seg på?
det er jo to damespillere som kan snike seg med på bakgrunn av NC i fjor så da er "dere" over 10. sånn det ser ut nå så er det over 50% av de som har meldt seg på med i turneringa hvis de betaler i tide...

erfaring tilsier at det blir litt frafall også så alt håp er jo ikke ute. jeg håper arrangøren legger opp en venteliste som sier joe om rekkefølgen.

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2013, 20:27 
Forumavhengig
Forumavhengig
Brukerens avatar
Avlogget

Det ser ut til å bli 10 prosent av feltet som er damer. Jeg vil tro det er ganske representativt, og vel så det, i forhold til denne sportens kjønnsbalanse. Når det er sagt/ i Sula har vi plass til damene!

Topp

InnleggSkrevet: 02 Mar 2013, 22:45 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Det er jo ganske mange fler menn enn damer som spiller. Det gir litt rare signaler når DSN i flere år har annonsert damesatsing, og likevel er det bare krav om fem plasser til dame i nc, I realiteten kan vi ende opp med at bare topp fem fra i fjor får stille i et nc.

Vil man ha fler damer på deltagerlistene må man legge til rette for det. Jeg gjetter utfra ventelista til Bergen at damene ikke er like ivrige som mennene til å melde seg på den første timen påmeldingen er åpen. Se på Stovner, de har gjort det DSN skulle krevd for lenge siden; fler dameplasser, mindre nybegynnere.

Det er mer naturlig å la de som ser på seg selv som nybegynnere delta på ukesgolfer og mindre, lokale turneringer i stedet for at de skal ta plassene fra mer erfarne spillere i et NC. Dette gjelder selvsagt både kvinner og menn, men vi må nok la dameklassen få bygge seg opp både med antall deltagere og nivåmessig først.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 00:56 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

dirgis skrev:
Det er mer naturlig å la de som ser på seg selv som nybegynnere delta på ukesgolfer og mindre, lokale turneringer i stedet for at de skal ta plassene fra mer erfarne spillere i et NC. Dette gjelder selvsagt både kvinner og menn, men vi må nok la dameklassen få bygge seg opp både med antall deltagere og nivåmessig først.

Seriøst? Skjønner hva du mener med damerekrutering, men syns ikke det er riktig at man skal dytte nybegynnere vekk fra sporten! Ser at Stovner har flere dameplasser ja, men at de kun har satt opp 16 plasser til nybegynner og amatør syns jeg er veldig rart?!? Er det fordi dere kun vil ha med de beste? Sier ikke at det er grunnen altså:) Bare lurer på hvorfor:)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 01:37 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

det er satt av plasser til ca de 15% beste herrespillerne (ikke inkl master og juniorklassene som ikke har fått noen plasser)
det er satt av plasser til ca de 18% beste damespillerne

Forresten har Stovner satt av forholdsvis færre plasser til damer enn det bergen har gjort. De har satt av plass til 120% av openfeltet fra i fjor, men kun 80% av damefeltet.

Poenget, hvis man vet at man ikke er sikret plass så bør man være tidlig ute med å melde seg på. Sånn er det for alle spillerne, også for damespillerne. Når det er sagt så er kanskje 5 litt lite nå som damefeltet har økt såpass, da dette ble innført mener jeg det var ca 15 damer med.
(er dette en helt ny problemstilling og har noen sendt inn noe forslag om dette til DSN eller golfkomiteen?)

-ingar, og bare ingar....

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 11:53 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Nei. Klart. Alle som vil skal få være med uansett, vi vil jo ikke bli så store at vi vil måtte sette krav i forhold til NC-deltaglse. Og at det ser ut som eksempelvis Linda kan stå i fare for ikke å få være med på nc i Bergen får hun takke seg selv for - hun meldte seg jo først på noen dager etter påmeleingsstart. :roll:

Klart noen kunne kommet med forslaget, men dsn kan komme på noen tiltak selv og. Især når de i flere år har annonsert satsing på damer.

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 17:15 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Pargolfen har de siste årene reservert 30 plasser til damer, da vi har sett at dette er veldig positivt for sporten generellt. Blir nok det samme iår også. Klarer heller ikke å se at ikke andre arrangører kan gjøre det samme. Det forbundet gjør er jo bare å sette et minstekrav (topp 5). Så dette med antall damer som kan delta, kan klubbene i stor grad styre selv :)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 22:43 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

ingoball skrev:
Forresten har Stovner satt av forholdsvis færre plasser til damer enn det bergen har gjort. De har satt av plass til 120% av openfeltet fra i fjor, men kun 80% av damefeltet.

Ja, vi i Stovner har garantert plass til 80% av damefeltet fra hele 2012 og det syns jeg flere skulle gjort for å støtte veksten av damer i idretten vår. På tide at denne diskusjonen tas opp og at DSN tar noen grep som støtter opp under pratet om damesatsning. Men klubbene som arrangerer kan også benytte muligheten til å prioritere plass til damer i sine påmeldingsprosedyrer slik Stovner har gjort.

Men Ingoball: hvordan kan du si at Stovner med sine minimum 20 dameplasser har satt av "forholdsvis færre plasser til damer enn det Bergen har gjort" når Bergen bare har satt av 5 dameplasser (som er minimum ihht NC-kriteriene)???

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 23:03 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

hassimuss skrev:
ingoball skrev:

Ja, vi i Stovner har garantert plass til 80% av damefeltet fra hele 2012 og det syns jeg flere skulle gjort for å støtte veksten av damer i idretten vår. På tide at denne diskusjonen tas opp og at DSN tar noen grep som støtter opp under pratet om damesatsning. Men klubbene som arrangerer kan også benytte muligheten til å prioritere plass til damer i sine påmeldingsprosedyrer slik Stovner har gjort.

Men Ingoball: hvordan kan du si at Stovner med sine minimum 20 dameplasser har satt av "forholdsvis færre plasser til damer enn det Bergen har gjort" når Bergen bare har satt av 5 dameplasser (som er minimum ihht NC-kriteriene)???

Dere setter av 72 plasser til spillere i åpen klasse, i fjor var det bare 60 spillere i åpen. altså har dere satt av plass til alle + 12 spillere i åpen, mens det er 5 damer fra dameklassen i fjor som ikke er garantert plass. med et lite forbehold om at jeg har missforstått, men sånn jeg ser det setter dere av plass til 120% av open og 80% av dame.

ja, man kan diskutere overføringen til virkeligheten da løsningen deres i praksis trolig vil sørge for flere damer.

-ingar, bare ingar ;)

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 23:11 
PDGA-official
PDGA-official
Brukerens avatar
Avlogget

dirgis skrev:
Og at det ser ut som eksempelvis Linda kan stå i fare for ikke å få være med på nc i Bergen får hun takke seg selv for - hun meldte seg jo først på noen dager etter påmeleingsstart. :roll:

ja, hun må passe på selv. Når kriteriet for sikret plass er topp 5 i NC og hun ligger på 10.plass så må hun være tidlig ute for å få plass. helt på samme måte som feks Jostein Håland som ligger på 22 i åpen klasse. Nå ser det jo ut som om hun er med, sammen med flere andre damer så kanskje disse damene klarte å være tidlig nok ute likevel?

-ingar, og bare ingar

Topp

InnleggSkrevet: 03 Mar 2013, 23:50 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

ingoball skrev:
dirgis skrev:
Og at det ser ut som eksempelvis Linda kan stå i fare for ikke å få være med på nc i Bergen får hun takke seg selv for - hun meldte seg jo først på noen dager etter påmeleingsstart. :roll:

ja, hun må passe på selv. Når kriteriet for sikret plass er topp 5 i NC og hun ligger på 10.plass så må hun være tidlig ute for å få plass. helt på samme måte som feks Jostein Håland som ligger på 22 i åpen klasse. Nå ser det jo ut som om hun er med, sammen med flere andre damer så kanskje disse damene klarte å være tidlig nok ute likevel?

-ingar, og bare ingar

Om disse argumentene skal holde må DSN i hvertfall sette et krav til påmeldingsstystemene. Bergen startet sin påmelding i en ferie - flere var på bortreist og prøvde å melde seg på via mobiltelefon. Noe som ikke funka.
Jeg måtte selv hjelpe både Tone Linn og Linda å melde seg på, (og jeg hjalp jeg dem også i den overnevnte rekkefølgen - noe som gjør det veldig merkelig at Linda nå har fått plass før TL. Men det finnes vel ikke kriterier for ventelisteordninger, så her er det vel også opp til hver enkelt arrangør??) så slik ting er nå hjelper det altså ikke å sitte klar. Det er egentlig flaks, og litt trynefaktor kanskje. Hvis du er riktig uheldig.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 00:05 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Der må jeg faktisk si meg litt enig. Skjønner ikke hvorfor folk starter påmeldinger på fredager, i ferier, eller etter midnatt.
Kan man ikke ta det f.eks på en mandag kl 18, så de fleste får lik sjanse til å melde seg på?

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 00:07 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Trynefaktor!? Det var jo litt av en beskyldning. Regner med at arrangøren har en kommentar til det?

Ser ikke helt problemet her. At påmelding til Bergen var førstemann til mølla var jo klart på forhånd. Skjønner ikke at det skal være noe vanskeligere for kvinner å forholde seg til det.

Topp

InnleggSkrevet: 04 Mar 2013, 00:18 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

ingoball skrev:
hassimuss skrev:

Dere setter av 72 plasser til spillere i åpen klasse, i fjor var det bare 60 spillere i åpen. altså har dere satt av plass til alle + 12 spillere i åpen, mens det er 5 damer fra dameklassen i fjor som ikke er garantert plass. med et lite forbehold om at jeg har missforstått, men sånn jeg ser det setter dere av plass til 120% av open og 80% av dame.

Ja, Stovnerputten prioriterer Openklassen litt høyere enn dameklassen. Men denne diskusjonen går ikke på at damer skal prioriteres høyere enn Open. Med minimum 20 dameplasser har Stovnerputten flere plasser til damer enn noen andre norsk turnering. Og igjen: Hvordan kan du si at dette er "forholdsvis færre plasser til damer enn det Bergen har gjort" ???

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 21 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: