Dato/klokkeslett: 27 Mai 2020, 10:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Bergen Open 2013
InnleggSkrevet: 22 Apr 2013, 22:51 
Frisbeedude
Frisbeedude
Avlogget

Tullete regel syns jeg!

Men jeg vil gjerne få takke Jostein Gundersen for en veldig bra turnering!!
Tidskjema ble holdt, lunsjen var bra, ob-linjene var helt perfekte, pallen var enorm og medaljene var veldig fine! Ja alt var helt nydelig! Takk for gjestfriheten Jossi! :) Gleder meg til du kommer til Skien igjen!!:)

Topp

InnleggSkrevet: 22 Apr 2013, 23:53 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Jostein skrev:
Denne regelen er det visst flere som ikke visste om..så flere som på hull 14 spratt tibake igjen etter å ha vært forbi mandotreet først - for deretter å kaste i rett linje mot kurven på feil side av mandotreet siden det allerede var passert en gang...

Eller har jeg misforstått noe nå?

om eg ikkje har misforstått deg, så misforstår du ikke...

Når spilleren har krysset den "gode ob-linjen" for å så sprette "i feil retning" over den "dårlige ob-linjen", kan han/ho spille kva linje han/ho vil videre.

Spretter derimot disken tilbake "i feil retning" over den "gode ob-linjen" etter å først ha krysset den i "rett retning", så må spilleren kaste forbi mandoen på rett side igjen, som om han/ho aldri hadde krysset den "gode ob-linjen" første gangen (dvs, kaster du på feil side så har du misset mandoen)

Personlig synes eg regelen er bra, med den gammle regelen så kunne det oppstå mange sære situasjoner, og da kunne tidvis være vanskelig å være sikker på om disken hadde pasert den "gode ob-linjen" eller ikkje

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2013, 07:42 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Og hvis man var på spillermøtet på fredag så ble det presisert både med tegning og forklaring......

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2013, 09:11 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Brukerens avatar
Avlogget

Mulig jeg misforstår nå, men om det er dobbelmando(som på muselunden, hull 3/2). Hvis jeg kaster på korrekt måte gjennom mando, men disken ruller tilbake på feil side, må jeg da gjennom mando pånytt?

Eventuelt om jeg ligger god på førstekastet, og på det neste ruller tilbake på feil side av mandoen, må jeg da gjennom mando pånytt?

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2013, 09:22 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Jørgen, det kommer an på hvor den rullet bakover igjen...

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2013, 12:02 
Meget aktiv bruker
Meget aktiv bruker
Avlogget

JørgenØks skrev:
Mulig jeg misforstår nå, men om det er dobbelmando(som på muselunden, hull 3/2). Hvis jeg kaster på korrekt måte gjennom mando, men disken ruller tilbake på feil side, må jeg da gjennom mando pånytt?

Eventuelt om jeg ligger god på førstekastet, og på det neste ruller tilbake på feil side av mandoen, må jeg da gjennom mando pånytt?

Slik jeg har forstått det, så er svaret nei på begge dine spørsmål.

Det er kun når disken kommer ut igjen mellom de to mandotrærne at du må passere mellom trærne atter en gang. La oss si at disken din korrekt passerte mandolinje mellom trærne og la seg god på førstekastet litt opp i bakken. Andrekastet putter du kurvkant og disken ruller ut mellom mandotrærne og passerer mandolinjen. Da må du spille gjennom mando igjen. Hvis du derimot putter kurvkant og disken ruller nedover og passerer mandotrærne, men ikke mellom mandotrærne, ja da kan du droppe å spille deg igjennom mandotrærne igjen.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2013, 13:03 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg har også forstått det slik som Thor.

Hvorfor regelen er slik har jeg større problem med å forstå.

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2013, 14:51 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Tegningen som Zomby la ved i innlegget sitt, (der han kryper til korset) viser grunne til hvorfor de har innført denne regelen. I eksempelet får spilleren (med gamle regler) en urimelig fordel ved å kunne spille seg mot kurven på "feil" måte. Nå er det jo alltid en avveining, siden det vil kunne slå ut forskjellig i mange potensielle situasjoner. Helhetsvurderingen til pdga denne gangen ar altså vært at dette er mest riktig.

Jeg tenker de har latt følgende grunnprinsipp være førende: Om du tenker deg at en tråd henger fast i disken og lager en linje fra Tee og til kurv ved ferdig spilt hull, skal denne tråden passere gjennom mandatories på riktig måte.

Oss som har spilt en stund vet at denne regelen har mye historie og har hatt mange ulike utforminger opp gjennom årene. For 15 år siden husker jeg hvertfall at man alltid måtte "unwind" hvis man hadde bomma en mando. Det vil si at om man kasta 80 meter forbi på feil side måtte man pent kaste bakover igjen og rundt. Nok en gang prinsippet om en tråd i disken altså. Dette førte også til en del pirk hvis man f eks hadde rulla helt rundt en mando på feil side. Eller hva om man rett og slett hadde kommet seg rundt flere ganger, f eks i et forsøk på å drive seg tilbake igjen?! Etterhvert begynte man isteden og trekke masse linjer og vinkler, synlige eller ikke, fra alle mandos. Passerte du linja på utsiden og ble liggende feil måtte man kaste fra dropp osv.

Dagens regler er på en måte en kombinasjon av nye og gamle ideer og et forsøk på å konkretisere regelen på en logisk måte. Da man i fjor fikk mange utsvevende diskusjoner om hvilke imaginære linjer og vinkler man hadde passert i lufta osv, sier man nå ganske enkelt: "disken skal bruke riktig vei mot kurv, ferdig snakka!" Det er sikkert rom for forbedringer neste år også!

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2013, 17:12 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Jeg syns den nye regelen er den mest naturlige, fornuftige og logiske måten å spille mandoer på av alle de variantene som har versert opp gjennom tidene. Endelig ble den enkel å skjønne og lett å huske. Hurra :-)

Topp

InnleggSkrevet: 23 Apr 2013, 20:05 
Frisbeegolf.no-veteran
Frisbeegolf.no-veteran
Brukerens avatar
Avlogget

Det jeg lurer på, og som jeg kanskje rett og slett skal spørre pdga om, er hva som skjer hvis:

Du kaster på Muselundens hull 2, treffer mandoen riktig men ruller ned igjen på utsiden. OK, mandoen ble altså ikke nullet ut så nå kan jeg kaste hvordan jeg vil. Men det samme skjer igjen, kaster riktig gjennom og ruller ned igjen på utsiden. Jeg har nå passert mandoen på riktig måte to ganger, og ligger nok en gang på asfalten rett foran linja. Igjen forsøker jeg en putt opp mot kurv. Denne gangen treffer jeg kurvkant, ruller ned igjen, men denne gangen ruller jeg tilbake gjennom mandoen samme vei som jeg kastet gjennom!

Har jeg nå bare nullet den siste av de korrekte passeringene og kan fremdeles kaste som jeg vil? Eller er passeringen fullstendig nullet ut, slik at jeg nå er tvunget til å passere mandoen riktig på neste?

Dette høres kanskje søkt ut, men er faktisk en reell problemstilling når det er oppoverbakke og kurv rett forbi mandoen. Med litt is i den bakken på Muselunden vil man f eks stadig skli ned.

Følgende regelside: http://www.pdga.com/rules/official-rule ... andatories
Inneholder to ulike setninger som i sin mest bokstavelige form kan tolke spørsmåleet i hver sin retning:

Først: "If, after a mandatory has been passed, a subsequent throw crosses the mandatory line on the correct side but in the reverse direction, the mandatory has no longer been passed."
Setningsleddet: "The mandatory has no longer been passed" er jo egentlig ikke til å misforstå, selvom det ville føles noget urettferdig. Men så:
"A line connecting the lies for the hole must pass to the correct sides of all mandatories for the hole."
Her kommer denne tråden på snakk igjen, og hvis man legger en tråd etter slik jeg spilte hullet så blir det jo riktig likevel!

Nå skal jo tvilen komme spilleren til gode og her mener jeg det er såpass stor tvil om tolkningen at jeg ville latt meg selv eller en annen spiller gjøre det neste kastet som om mandoen var passert.

Topp

InnleggSkrevet: 24 Apr 2013, 23:55 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Bilder fra Bergen Open ligger nå ute.
https://plus.google.com/photos/11681600 ... banner=pwa

Takk til Trond Erik Brekke for meget flotte bilder :-)

Topp

InnleggSkrevet: 07 Jun 2013, 12:27 
Videograf/Admin
Videograf/Admin
Brukerens avatar
Avlogget

Nå er både damefinalen og openfinalen ferdig redigert og lagt ut på YouTube:
Dame: http://www.youtube.com/watch?v=G8j-miyEsrg
Open: http://www.youtube.com/watch?v=c5wZN4J2ytU

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Forumet er stengt Dette emnet er stengt; du kan ikke redigere eller legge inn nye innlegg.  [ 87 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum: